Aviseringar
Rensa alla

Ormazd&Ahriman


leafar:

Varför i helvete inte säga Allah för att peka ut att man menar just islams Gud?

För det första, 'Allah' betyder Gud på arabiska. För det andra, det är inte bara 'Islams Gud', Kristendomen och Judendomen har samma Gud.


   
SvaraCitera
leafar

detberorpå:

llah är inte islams Gud, Allah är en beteckning på Gud

Jag vet.

detberorpå:

Om "Allah" hade vart namnet på den muslimska Guden hade man inte sagt Khoda på persiska.

Jag vet.

detberorpå:

Hur är det med engelskans God och svenskan Gud då? Är det två olika Gudar bara för att namnen skiljer sig åt?

Nej.

detberorpå:

Blir bara irriterad på folk som inte förstår det där...

Samma här.

detberorpå:

Ni får ha övereende med det.

Självfallet.

Min poäng var att vi, som deltagare på detta forum, utan problem borde kunna benämna just islams Gud som Allah för att förenkla saker och ting. I princip alla vet att Allah betyder Gud men vi kan ändå utnyttja ordet för att göra skillnad på Gud(generellt) och Gud(islams Gud).


   
SvaraCitera
leafar

Amsle:

För det första, 'Allah' betyder Gud på arabiska.

Jag har inte sagt något annat. Läs inlägget ovan

Amsle:

För det andra, det är inte bara 'Islams Gud', Kristendomen och Judendomen har samma Gud.

Nej...

leafar:

nej de är inte samma. De har samma historiska ursprung men de har olika moraliska regler och kulturerna är idag otroligt olika.[bigcheers]


   
SvaraCitera

leafar:

Nej...

Jo, det är bara små detaljer man har kommit och ändrat på[zzz]
Ingen av dom har sett Gud s dom kan inte säga hur han ser ut.
Deras Gud är en Gud och inte en person som man kan sätta namn på hur som helst.

leafar:

Min poäng var att vi, som deltagare på detta forum, utan problem borde kunna benämna just islams Gud som Allah för att förenkla saker och ting.

Men det där är en fördom.
Om man pratar om Islam så bör man kunna säga Gud för då vet man ändå vilken Gud som man pratar om.
Men jag förstår din tanke... Men jag själv som stör mig på att folk tror att jag tror på någon muslimsk Gud vid namn "Allah" bara för att jag tror på en Gud så jag vill tyvärr inte hålla med dig.

leafar:

I princip alla vet att Allah betyder Gud men vi kan ändå utnyttja ordet för att göra skillnad på Gud(generellt) och Gud(islams Gud).

Nej, alla vet inte :/


   
SvaraCitera

leafar:

Jag har inte sagt något annat.

Då kan man ju lika bra säga 'Bog', bara för att det betyder Gud på bosniska och för att nästan alla bosniaker är muslimer?

leafar:

Nej...

Samma stamfader och samma Gud, jo.


   
SvaraCitera
leafar

Amsle:

Då kan man ju lika bra säga 'Bog'

Nej. "Allah" som ord har etablerats på ett helt annat sätt än "Bog" och det skulle bara bli förvirrande. Men visst, om "Bog" hade varit lika väletablerat och använt så visst.

Amsle:

Samma stamfader och samma Gud, jo.

Ja, ok. Det är jag som yrar. Jag tänkte helt fel och blandade ihop den här diskussionen med en jag hade om gudarna som lika när det gäller religionerna.[shake]Du har givetvis rätt i att de tre abrahamiska religionerna bara är tre tolkningar med samma Gud i centrum. Ursäkta min villrådighet

detberorpå:

Men det där är en fördom.

Ja.

detberorpå:

Om man pratar om Islam så bör man kunna säga Gud för då vet man ändå vilken Gud som man pratar om.

Håller helt med. Men ofta blandar vi både Islam och Kristendom i diskussioner så det var mer för att simplifiera.

detberorpå:

Nej, alla vet inte :/

Nej men "i princip". Åtminstone av de jag talat med.

detberorpå:

Men jag själv som stör mig på att folk tror att jag tror på någon muslimsk Gud vid namn "Allah"

Det kan jag förstå. Då blir det snarare en källa till missförstånd.


   
SvaraCitera

Dold text: Skrev något... sedan ångrade jag mig... men eftersom jag lagt möda i att skriva texten så postar jag inlägget. Hoppas ni har förstålese för det [blush]

Gud generellt kan man annars kallas theos (grekiska). Det är samma gud annars, bara olika versioner. Judendomen är version 1.0, Kristendom 2.0 och Islam 3.0. Men man refererar till samma gud, all abrahamitisk teism gör det. Teism är att tro att det finns någon skillnad på den materiella världen och det där andra där gud finns. Och är därför dualistisk i sin syn på värden.

Nu drog jag iväg lite, men eftersom att alla som tror på gud beskriven 3.0 inte snackar arabiska är det ju ganska larvigt att säga Allah. Som vi skulle säga אל (gud på hebreiska) om den judendomska guden. Vet inte hur man skulle skriva det med latinska tecken... men hoppas du förstår min poäng. Det finns ingen islamsk, kristen eller judisk gud. Det finns en abrahamitisk gud, och sedan finns det en islamisk, kristen och judisk tolkning av den guden.


   
SvaraCitera

ArashVäsby:

Finns det några här som tror på de Persiska gudarna: ”Ormazd och Ahriman”?

Jag är inte Teist. De där namnen är typ lite nyare persiska, innan hette det Ahura Mazda. Mazdayasna, som kommer från Mazda är tron på den guden. Monoteistiska guden, alltså ateism.

Ahura Mazda symboliserar vårat medvetande, sinne eller "consciousness" som man så fint säger, och den materiella världen. Religionen är med andra ord tidig filosofi, vetenskap och etik. Eller moralfilosofi som de så fint heter, moralfilosofi handlar hur bör man bete sig, och frågor som dessa. Zaratustras (grundaren av religonen) filosofi handlar alltså om att ha konstruktiva tankar, konstruktiva ord och konstruktiva handlingar. Han sysslade inte med moral, vilket tex de tio budorden är.

Ormazd representerar allt konstruktivt, medan Ahriman är det destruktiva. Att då gå Ormazds väg heter Asha och kan väldigt dåligt översatt betyda sanning. Men ordet har större mångfaciliterad mening än så. "geni" och asha kan man säga är relaterade begrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wow, wow, wow, You are changing the subject!!! [crazy]


   
SvaraCitera

leafar:

Nej men "i princip". Åtminstone av de jag talat med.

Tur har du... Det är tyvärr tvärtom för mig[n]

leafar:

Men ofta blandar vi både Islam och Kristendom i diskussioner så det var mer för att simplifiera.

Jo, förstår men hade varit skönt om man kunde använda någon annan term för att symbolisera syftet osv.

Amsle:

'Bog'

Så uttalar jag Bög när jag pratar persiska xd

leafar:

Då blir det snarare en källa till missförstånd.

Precis.


   
SvaraCitera

ArashVäsby:

wow, wow, wow, You are changing the subject!!! [crazy]

am i? [surprised]


   
SvaraCitera

detberorpå:

Buddah, som är buddisternas Gud (tror det var så), har ett namn.

Buddha är en vägledare. Siddharta Gautama som är buddhismens grundar skulle bli vansinnig på den buddhistiska grenen Mahayana som tillber buddha som en gud.

ArashVäsby:

Finns det några här som tror på de Persiska gudarna: ”Ormazd och Ahriman”?

Har inte hört talas om dem tidigare.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Buddha är en vägledare. Siddharta Gautama som är buddhismens grundar skulle bli vansinnig på den buddhistiska grenen Mahayana som tillber buddha som en gud.

OK, då vet jag :p
har aldrig läst religion...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

OK, då vet jag :p
har aldrig läst religion...

läs det aldrig 😛


   
SvaraCitera

ArashVäsby:

läs det aldrig 😛

Varför?[crazy]


   
SvaraCitera