Aviseringar
Rensa alla

oroar ni er för att få era id-kort kapade?


howdoyoudo:

Du hade inte blivit raderad ur systemet. Det som hade hänt är att kaparna hade kunnat teckna abbonemang och lån i ditt namn och du hade blivit återbetalningsskyldig.

Om de kapade min identitet, jo. 


   
SvaraCitera


Men har också ett apvanligt namn
Känns som risken är större om man har ett ovanligt. Fast tror det är rätt riskfritt även då.


   
SvaraCitera

S3ON:

Om de kapade min identitet, jo. 

Nej. Du hade fått betalningsanmärkningar och fått ett helvete med att försöka bevisa för företagen att det inte var du som tecknat lånen/abonnemangen. Och sedan varit tvungen att spärra ditt personnummer från sådana saker i framtiden, vilket skulle innebära att du inte skulle få lov att hyra en bostad, bil, teckna avtal, ta banklån etc. Det är vad som hade hänt.


   
SvaraCitera

folk har kopierat min identitet och skapat en fake facbookprofil som var riktigt misslyckad då de skrev på arabiska. de hade även blockat mig från kontot så att jag endast kan se det ifrån andras konton Tumme upp


   
SvaraCitera

Råkade nyligen ut för att någon beställt pizza på onlinepizza.se och valde att fakturan skulle skickas hem till mig via Klarna. Men Klarna rev fakturan som tur var.


   
SvaraCitera

howdoyoudo:

Nej. Du hade fått betalningsanmärkningar och fått ett helvete med att försöka bevisa för företagen att det inte var du som tecknat lånen/abonnemangen. Och sedan varit tvungen att spärra ditt personnummer från sådana saker i framtiden, vilket skulle innebära att du inte skulle få lov att hyra en bostad, bil, teckna avtal, ta banklån etc. Det är vad som hade hänt.

Du verkar erfaren, läskigt


   
SvaraCitera

S3ON:

Du verkar erfaren, läskigt

Nej, men har läst om andra som råkat ut för det.


   
SvaraCitera

ceka92: folk har kopierat min identitet

Att någon skapar en FB-profil i ditt namn var nog inte vad TS åsyftade.


   
SvaraCitera
Dips
 Dips

seasaw:
tydligen 3000 i veckan som drabbas enligt säljaren jag satt i telefon med som ville sälja på en slags försäkring, bör man va orolig?

Så länge du inte ger ut ditt personnummer eller kontouppgifter behöva du inte oroa dig. Det behövs bara namn, personnummer och adress för att kunna beställa saker på ditt namn. Är ingen expert men många gånger räcker endast personnummer och sedan kan en bedragare hämta upp varan/utnyttja tjänsten som är köpt. 

Men som sagt inget att vara orolig över direkt. Finns många saker man kan göra om man är orolig, går att förebygga identitetsstöld. Klarna blir populärare och populärare vilket gör det oroligt snabbt att beställa saker. Smidigt men helt klart inte lika säkert som tidigare. 


   
SvaraCitera

Vad menas? Att någon skulle beslagtaga mitt identifikationskort? När skulle det hända? Om man reser till skumma ställen i världen?


   
SvaraCitera

Nej jag är för lat 


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare

Dips: Det behövs bara namn, personnummer och adress för att kunna beställa saker på ditt namn

usch, så läskigt :---((


   
SvaraCitera
arla08

Personnummer är offentliga handlingar. Man kan ju få adress, namn & hela personnumret via upplysning.se exempelvis..

Jag läste på IDskydd.nu att antalet id-kapningar var mer än cykelstölder förra året. Om man ser till antalet anmälningar. Den siffran lär ju inte minska med åren... Man kanske borde skaffa sig ett ID-Skydd?


   
SvaraCitera
Hando

"Tänka på vem du delger din personinformation."

Kul när nästan allt man gör är via personnummer. T.ex om du handlar för en större summa på någon klädbutik du är medlem hos och du vill registrera de poängen till kommande köp. Någon person bakom med gott minne kan snabbt plocka upp det. Eller medlem på matbutik och du råkat glömma just det kortet hemma när du handlat mat för 500 kr och du vill få det registrerat. Bara säga personnumret ditt. Gärna ska du säga det tre gånger i rad också för de i kassan hör så dåligt.

Ska nog börja bli riktigt dryg och räcka fram körkortet istället när de ber mig om personnummer. Typ som om man dealar en liten påse med hasch. Kolla så ingen tjuvkikar, räcka fram det lite diskret, kolla nervöst omkring sig, få tillbaka det och stoppa det snabbt i plånboken igen medans en själv och kassören ger varandra en menande blick.


   
SvaraCitera

Du menar stulna? 


   
SvaraCitera