Aviseringar
Rensa alla

Orolig för min son


Ämnesstartare

Jag är far till en pojke på 12 år och behöver råd angående min son. Jag misstänker sedan något år tillbaka att min son är homosexuell. Jag har ännu inte konfronterat honom med detta, då jag själv känner mig väldigt osäker i denna situation. Jag vill ju honom bara väl, men vet inte själv hur jag ska hantera det.

Dessa är de symtom jag observerat:
• Kommer hem från skolan, ibland glad, ibland ledsen.
• Han lixom ”sneglar” med blicken under filmkvällar och dylikt vid opassande tillfällen.
• Han har blivit smalare och tappat aptit.
• Han stannar uppe sent och surfar länge.
• Han har många nya vänner, alla killar, som vi misstänker har dåligt inflytande.

Det här är bara ett fåtal av de symtom jag sett under den senaste tiden, men kanske de allvarligaste. Jag är egentligen inte emot homosexualitet, det är bara en ”känsla”.

Jag och hans mor funderar på att hålla en intervention, och några av hans närmare släktingar har visat stöd för denna tanke. Kan en direkt konfrontation av flera av hans viktiga förebilder vara ett medel? Vad bör vi i så fall säga?

Jag känner att jag börjar förlora kontakten med min son på grund av detta och vill veta hur jag ska straffa honom. Jag vill ju självklart hans eget bästa men jag är orolig att den här utvecklingen kommer fortsätta om ingenting görs. Barnaga är ju med rätta olagligt i Sverige, men jag läste på en Amerikansk sajt att man använda psykisk bestraffning. Detta verkade lite väl extremt i mina ögon. Vad har ni för erfarenhet av detta?

Övriga, mer diskreta, metoder som undviker direkt konflikt kunde vara:
• Skicka honom till sängs utan mat om man märkt avvikande beteende under dagen.
• Suggestiva meddelanden på bandspelare under natten.
• Osystematikt sprida ut bilder med heterosexuella inslag i hans närhet.

Jag hoppas att ni förstår min oro, och hoppas att ni kan ge mig och min son några bra råd.

En orolig pappa


   
Citera


   
SvaraCitera

OroligFar:

• Kommer hem från skolan, ibland glad, ibland ledsen.
• Han lixom ”sneglar” med blicken under filmkvällar och dylikt vid opassande tillfällen.
• Han har blivit smalare och tappat aptit.
• Han stannar uppe sent och surfar länge.

Hur kan ni veta att han är homo? de här symtomen passar nästan på alla tonåringar.

han kanske mår dåligt/har det dåligt i skolan.

ni borde verkligen prata med honom innan ni drar en egen slutsats.


   
SvaraCitera

Vad då, tror du att han är gay för att han har blivit smalare, stannar uppe sent och surfar länge, och så vidare...?


   
SvaraCitera

Antingen troll eller bara dum i hela huvet.[smile]


   
SvaraCitera

OroligFar:

• Skicka honom till sängs utan mat om man märkt avvikande beteende under dagen.
• Suggestiva meddelanden på bandspelare under natten.
• Osystematikt sprida ut bilder med heterosexuella inslag i hans närhet.

[tard]


   
SvaraCitera

fredman:

Antingen troll eller bara dum i hela huvet.[smile]


   
SvaraCitera

men det är väl klart att han mår dåligt om han måste bo under samma tak som dig, troll


   
SvaraCitera

diskutera med honom är det enda du får göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte varför han ska "straffas". Han mår kanske inte bra. Fråga om det är något ni kan prata om eller om han vill prata med någon annan vuxen.
Säg att du älskar honom vad som än händer osv. [smile]


   
SvaraCitera

OroligFar:

Jag är far till en pojke på 12 år och behöver råd angående min son.

Alltså, varför be om råd på en sida som denna.. ?

Vi är ungdomar.. De flesta av oss har ingen erfarenhet av att uppfostra ungar.. [crazy]


   
SvaraCitera

its okay to be gay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hakuna matata:

its okay to be gay


   
SvaraCitera

Vi har haft en väldigt bra föreläsning om sex och samlevnad på högskolan där jag går, och den handlade just precis om detta med olika sexuella läggningar och att vi idag har en massa fördomar om just homo-bi- och transsexuella läggningar. Föreläsaren menade att vi idag ska kunna prata mer öppet om detta med både våra nära och kära och även med våra barn och ungdomar för att det blir mer vanligare i samhället och faktiskt mer accepterat eftersom idag får man även gifta sig som homo och adoptera, men förvisso bara från vissa länder, men det kommer bli bättre. Men som med allting annat så finns det hat mot detta oxå och det kommer vi aldrig ifrån, men jag personligen kan tycka att man blir mer accepterad som man är om man inte låtsas vara den man inte är. Jag tycker du ska tala med din son och försöka få honom att förstå att du älskar honom oavsett om han är homo eller hetero- sexuell. Vet inte om detta var till så stor hjälp men jag har iallafall fått skriva av mig och även fått lämna mina footprints! gott nytt år!


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera