Aviseringar
Rensa alla

Ortodoxa judar


Ämnesstartare

Mår riktigt sämst just nu med tanke på att jag blivit idiotförklarad av en ortodox rabbin. Jag funderade/funderade på att konvertera och ville veta mer - men han kan nog ha varit den knepigaste snubben på år och dar.

Så, nu vänder jag mig till den här sidan (har sett att det finns en del vettiga människor).
Har någon här någon erfarenhet av att ha konverterat till judendomen, eller har ni något slags intresse för det? .. Något tips på vem man kan kontakta eller så?

Tack.


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså, varför? Konvertera till Hinduismen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

jag blivit idiotförklarad av en ortodox rabbin.

va,hur,vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

va,hur,vad?

Det är för smärtsamt att gå in på detaljer. Jag har kraftig ångest.
Men jag pratade konvertering, han pratade omöjligheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kvasi:

pcp

Angelize:

Alltså, varför? Konvertera till Hinduismen istället.

Om ni inte har något vettigt att bidra med så - skriv ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Det är för smärtsamt att gå in på detaljer. Jag har kraftig ångest.
Men vi pratade konvertering, han pratade omöjligheter.

Oj :/.. vilken idiot till rabbin om han fick dig att må dåligt. Gå till en annan rabbin som kan hjälpa dig, gå till en bra och stå på dig, även om du inte är jude via blod har du ändå rätten att bli jude om du vill, du väljer ju själv på vad du vill tro på ffs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Om ni inte har något vettigt att bidra med så - skriv ingenting.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Men jag pratade konvertering, han pratade omöjligheter.

Ortodoxa judar anser att man ej kan konvertera till judendomen därav omöjligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Om ni inte har något vettigt att bidra med så - skriv ingenting.

Jag gav ju dig bara ett förslag... sådana får man ta när man skapar en tråd.
Men du hade otur helt enkelt, gå till en annan rabbin. Ge inte upp vid första försöket. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Oj :/.. vilken idiot till rabbin om han fick dig att må dåligt. Gå till en annan rabbin som kan hjälpa dig, gå till en bra rabbin.

Jo, känner det också. Jag bor i Stockholm och det finns (vad jag vet) bara en enda rabbin i hela området.
Därav denna tråd - vet verkligen inte vart jag ska vända mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Jo, känner det också. Jag bor i Stockholm och det finns (vad jag vet) bara en enda rabbin i hela området.
Därav denna tråd - vet verkligen inte vart jag ska vända mig.

1 enda i hela Sthlm?? [surprised].. Känner du Judar kan du ju alltid fråga dem, om de kan fråga sina släktingar ifall de finns en rabbin i deras stad?

Eller googla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan kolla in innan om han är ortodox eller ej. Om han är ortodox så kommer du med största sannolikhet få samma svar som från den första.

http://attblijude.blogspot.com/2007/10/att-konvertera-till-judendom.html

Läs mer där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Känner du Judar kan du ju alltid fråga dem, om de kan fråga sina släktingar ifall de finns en rabbin i deras stad?

Ja, eller jag pratade ju med den ortodoxa - och det finns 2 ortodoxa synagogor i Stockholm. Sedan finns det 1 konservativ/liberal, men den har (vad jag vet) ingen rabbin.

De enda judarna jag känner hjälpte mig att få kontakt med den ortodoxa, men han kändes inte så bra.

Men jag får väl helt enkelt kontakta judiska församlingen och hoppas på att jag inte blir hänvisad till honom. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ortodoxa judar anser att man ej kan konvertera till judendomen därav omöjligheten

Jo, det gör dem. Jag misstänker starkt att hans fru var svenska och därmed konvertit med tanke på att hon inte kunde hebreiska särskilt väl. Är man född jude bör man ju kunna hebreiska.

Det måste ju alltså finnas någon slags acceptans.

passaro:

Läs mer där.

Tack för tipset! Känns lite bättre efter att ha läst det.
Men med tanke på hur .. otrevlig han var - så börjar man undra vad de har för syn på andra än det judiska folket.


   
SvaraCitera