Aviseringar
Rensa alla

Ortodoxa judar


Ämnesstartare

Renesmee:

Det måste ju alltså finnas någon slags acceptans.

Jo, det finns det. Bara det att ortodoxa judar ser väldigt strikt på religionen och har även då en rätt så strikt syn på vad en äkta konvertit är.

Renesmee:

Men med tanke på hur .. otrevlig han var - så börjar man undra vad de har för syn på andra än det judiska folket.

Skulle nog tro att vissa av dem är rätt öppna mot annat folk, bara det att när det kommer till deras tro och allt vad det innebär så är de väldigt strikta av sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Skulle nog tro att vissa av dem är rätt öppna mot annat folk, bara det att när det kommer till deras tro och allt vad det innebär så är de väldigt strikta av sig.

Jo, det förstår jag - och hoppas.
Har bara haft en del problem med att kunna acceptera det. Men börjar väl sakta men säkert förstå varför, och tänker inte ge upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Jo, det förstår jag - och hoppas.
Har bara haft en del problem med att kunna acceptera det. Men börjar väl sakta men säkert förstå varför, och tänker inte ge upp.

Det är bra.

Får man fråga varför du vill konvertera? Och från vad konverterar du från?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, jag e typ halv jude men tänker fan inte förklara hur [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Får man fråga varför du vill konvertera? Och från vad konverterar du från?

Bra fråga.
Jag känner en religös övertygelse helt enkelt. Mitt liv kommer inte att fungera utan någonting att förlita mig på eller några "gyllene regler" att leva strikt efter.

Jag vet att det låter konstigt och jag vet att en del människor backar för såna här saker. Men jag är så övertygad, redan nu - så det spelar ingen roll. Jag är så säker på mig själv och på det jag tror [wink]

(kanske detta jag skulle sagt till rabbinen. [zzz])

Jag konverterar förresten från kristendomen. Den religionen man slaviskt föds in i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fade:

Haha, jag e typ halv jude men tänker fan inte förklara hur

Menar du på ett etniskt sätt, eller.. religöst? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Menar du på ett etniskt sätt, eller.. religöst? [rolleyes]

Haha inget av de xD nej nej, glöm att jag sa nått 😛

Men vrf vill du de, byta religion alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Jag vet att det låter konstigt och jag vet att en del människor backar för såna här saker. Men jag är så övertygad, redan nu - så det spelar ingen roll. Jag är så säker på mig själv och på det jag tror [wink]

Låter inte alls konstigt. Är själv religiös. Bra för dig.[y]

Renesmee:

Jag konverterar förresten från kristendomen. Den religionen man slaviskt föds in i.

Ah okej. Fast det gör man iofs i alla Abrahamistiska religioner.

Renesmee:

(kanske detta jag skulle sagt till rabbinen. [zzz])

Vad sa du till honom, egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Vad sa du till honom, egentligen?

Jag sa väl mest bara att jag ville konvertera, och han drog fram en hel drös med olika slags böcker om regler man måste följa på sabbaten, etc.

Sedan frågade han varför jag ville konvertera, och självklart fick jag inte fram ett enda vettigt ord. Kom på efteråt att han hade frågat de där obligatoriska frågorna för att "testa mig", såklart 🙁

passaro:

Ah okej. Fast det gör man iofs i alla Abrahamistiska religioner.

Jo, det gör man ju. Men judendomen känns mer som en "normal" religion med tanke på att den inte är någon pracka-på religion om att man "måste följa honom för att bli fri från synd" osv, osv.

På vilket sätt är du religös, alltså vilken religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Sedan frågade han varför jag ville konvertera, och självklart fick jag inte fram ett enda vettigt ord. Kom på efteråt att han hade frågat de där obligatoriska frågorna för att "testa mig", såklart 🙁

Ah, okej. Jo, det gjorde han nog.

Renesmee:

med tanke på att den inte är någon pracka-på religion om att man "måste följa honom för att bli fri från synd" osv, osv.

Ah, du menar att den inte är missionerande, som t.ex kristendomen?

Renesmee:

På vilket sätt är du religös, alltså vilken religion?

Islam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ah, du menar att den inte är missionerande, som t.ex kristendomen?

Jo, precis

passaro:

Islam.

Konvertit eller född?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Konvertit eller född?

Född


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Född

Fastar du nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Fastar du nu?

Gjorde, inte idag dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera