Aviseringar
Rensa alla

osäkerhetstråden


Ämnesstartare

syftet med den här tråden är att vi ska dela med oss av saker som gjort/gör oss osäkra, eller saker som vi gjort/gör på grund av osäkerhet. och att ge varandra goda råd eller berätta om liknande erfarenheter man haft som andra kan ha nytta av. onödig dryghet kommer att anmälas, det är viktigt att det hålls god ton i tråden eftersom det kan bli väldigt personligt och känsligt. den får gärna klistras.

jag kan börja: jag har så länge jag kan minnas varit väldigt osäker på hur /när jag ska hälsa på personer som jag inte känt så bra men ändå haft kontakt med (t.ex. om man snackat lite på någon fest och sedan setts i skolan). det har gjort att många känt att jag dissat dem - trots att de själva inte tog tydligt initiativ - även om det inte alls var meningen (och vice versa, jag har också känt mig dissad många gånger). med tiden har jag dock insett att båda parter oftast ville hälsa, men båda undvek att ta första steget av rädsla för att verka påträngande/töntig. även om jag blivit mycket bättre på att hantera sådana situationer så känner jag fortfarande att man inte riktigt vet hur man ska agera ibland – och jag tror de flesta gör det. jag skulle gissa att det beror på att det finns så många olika normer om hur man hälsar, och de kan skilja sig väldigt mycket beroende på person/bekantskapskrets. men jag är ganska övertygad om att det generellt är bättre att vara för ”på” än tvärtom. om någon dömer en för att man är vänlig så är de ändå idioter.

er tur nu (var inte rädda för att säga något som ni själva kanske ser som självklart, läs detta så förstår ni: http://www.spring.org.uk /2009/08/why-groups-fail-to-share-information-effectively.ph​p - kopiera hela och ta sedan bort mellanrummet mellan .uk och /2009)! [love]


   
Citera
Ämnesstartare

Ngt som gör mig osäker är hur jag ska prata med nån jag gillar mer än som kompis när han/hon inte vet om de:-\


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

Ngt som gör mig osäker är hur jag ska prata med nån jag gillar mer än som kompis när han/hon inte vet om de:-\

har du försökt att bara prata med den du gillar som med vilken vän som helst? alla beter sig så klart olika beroende på vem de är med, men tror det är bäst att bara ha en vänskaplig inställning till någon man gillar och se vad man får för respons - och inte som en person man ständigt försöker ragga upp eller så. ju mer bekväm du känner dig i den andres sällskap desto mer kommer du antagligen våga ta initiativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sunk:

har du försökt att bara prata med den du gillar som med vilken vän som helst? alla beter sig så klart olika beroende på vem de är med, men tror det är bäst att bara ha en vänskaplig inställning till någon man gillar och se vad man får för respons - och inte som en person man ständigt försöker ragga upp eller så. ju mer bekväm du känner dig i den andres sällskap desto mer kommer du antagligen våga ta initiativ.

Ja, och de funkar väl... Men sen när jag tänker igenom samtalet blir jag så jäkla nervig och kmr på en massa saker som kunde ha misstolkats eller som fick mig att låta dum etc... Oftast vill jag inte att människan ska få reda på hur jag känner... Någonsin... Intalar mig själv att människan aldrig skulle va intresserad och kmr på tusen argument för att de inte skulle funka... Alltså har alla mina förhållanden hittills varit med folk som jag inte har nåt större intresse av och de har väl inte haft nåt intresse av mig heller. Brukar ta slut efter nån vecka i regel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

Men sen när jag tänker igenom samtalet blir jag så jäkla nervig och kmr på en massa saker som kunde ha misstolkats eller som fick mig att låta dum etc...

låter som att den här skulle passa dig (har hjälpt mig själv mycket också): http://www.spring.org.uk/2012/07/how-to-fight-excessive-doubt.php
vet inte om det är för svår engelska, kan översätta det mest väsentliga om det behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att alla sociala människor har någon slags superkraft. vet inte hur jag ska bli kvitt detta tänk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

jag tror att alla sociala människor har någon slags superkraft. vet inte hur jag ska bli kvitt detta tänk.

de har troligtvis bara haft andra förutsättningar. ju mer du utsätter dig för olika sociala situationer desto bättre blir du, lär dig av andra (men bli ingen härmapa). jag har varit en social invalid under större delen av mitt liv men ju mer jag tränar mig på det desto bättre blir jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan, vill inte att det bara ska vara jag som svarar alla. återkommer när det blir lite mer liv i tråden.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är väldigt osäker när det kommer till nya människor. speciellt runt min ålder, att lära känna nytt folk. prata med vuxna är lättare. suger på att skaffa nya kontakter, alltid sugit på det men förr kunde man använda sina kompisar men går inte nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att jag måste anpassa mig till roller för att kunna passa in i samhället, att gå emot det vågar jag inte, för att bli utstött och eller känna mig konstig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är alltid säker, mestadels i alla fall. Tänkte bara att TS skulle veta detta. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar vara osäker på vad folk tycker om man tar kontakt med dem (nytt folk som man inte känner)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag är alltid säker, mestadels i alla fall. Tänkte bara att TS skulle veta detta. [smile]

får jag fråga varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sunk:

får jag fråga varför?

Ja vist, men förvänta dig inte ett svar o.s.v. [cute]


   
SvaraCitera