Aviseringar
Rensa alla

Oscar/Academy awards - ett skämt!


Chibibbi: Det låter som att ge priser till minoriteter för att det ska bli en snyggare statistisk. Menande du kanske på annat sätt än jag uppfattar det som?

man borde ju uppmärksamma sådant.


   
SvaraCitera

Anura:

man borde ju uppmärksamma sådant.

Inte för sakens skull. Då ser jag hellre att vi satsar på bättre möjligheter inom filmvärlden till minoritetsgrupper genom generella samhälleliga förändringar, än att positivt särbehandla vissa grupper. En film blir inte mer eller mindre bra pga regissörens hudfärg eller kön. 


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Tycker också att Quentin Tarantino är överskattad. Men känns ändå som han borde vunnit en Oscar för regi vid det här laget?

Har aldrig faktiskt sett någon av hans filmer så kan inte uttala mig om det


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Inte för sakens skull. Då ser jag hellre att vi satsar på bättre möjligheter inom filmvärlden till minoritetsgrupper genom generella samhälleliga förändringar, än att positivt särbehandla vissa grupper. En film blir inte mer eller mindre bra pga regissörens hudfärg eller kön. 

men hur ofta ser du att svarta regissörer/skådisar vinner oscar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Fast bör sådana faktorer någonsin spela in i hur kvalitativ en film bedöms vara? Det låter som att ge priser till minoriteter för att det ska bli en snyggare statistisk. Menande du kanske på annat sätt än jag uppfattar det som?

Ja, jag menade på ett annat sätt. Priser för kultur av all dess slag bör i första hand säga något om kvaliteten, upplevelsen, originaliteten etc., men i andra hand också uppmärksamma sådant som i en ultrakommersialiserad, patriarkal värld där vita människor har stort makt och inflytande annars inte får något utrymme. Pengar och makt borde inte vägas in över huvud taget i bedömningen, vilket det uppenbarligen gör när det gäller Academy awards.


   
SvaraCitera

Chibibbi: En film blir inte mer eller mindre bra pga regissörens hudfärg eller kön.

Det är inte det vi pratar om.. vi pratar om skillnaden och orättvisan.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:

Ja, jag menade på ett annat sätt. Priser för kultur av all dess slag bör i första hand säga något om kvaliteten, upplevelsen, originaliteten etc., men i andra hand också uppmärksamma sådant som i en ultrakommersialiserad, patriarkal värld där vita människor har stort makt och inflytande annars inte får något utrymme. Pengar och makt borde inte vägas in över huvud taget i bedömningen, vilket det uppenbarligen gör när det gäller Academy awards.

Ja, då håller jag med dig! Att det finns andra faktorer än kvalitet och originalitet i Oscarspriserna tror jag att man får anta - det brukar vara så. Däremot vore det intressanta att skärskåda vilka krafter som skapar dessa andra påtryckningar och på vilka sätt de formar prisutdelningen mer konkret (exempel på kriterier för att vinna bästa film vore sådant). 


   
SvaraCitera

Anura:

Det är inte det vi pratar om.. vi pratar om skillnaden och orättvisan.

Det vet jag, Anura! Jag har redan talat om hur jag tänker i frågan, så jag hänvisar tillbaka till det. 


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Det vet jag, Anura! Jag har redan talat om hur jag tänker i frågan, så jag hänvisar tillbaka till det. 

Jag pratar inte om särbehandling.. jag pratar om uppmärksamhet.. jag vill ju att sådant skall förändras.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Filmen förtjänar inga priser över huvud taget

Inte ens för specialeffekter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Inte ens för specialeffekter?

Specialeffekter i sig är inte knutna till en films kvalitet i min värld. Det kan väl vara tufft och banbrytande och sådär och användas på ett kreativt sätt, men att det är bra specialeffekter i en film säger inte så mycket utöver det... så på det sättet kanske den förtjänar det, men det spelar ingen roll egentligen...


   
SvaraCitera
Exner

Zodd:

Varför undrar du?

För att veta hur stor vikt man ska vid att du inte gråter över det.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Specialeffekter i sig är inte knutna till en films kvalitet i min värld. Det kan väl vara tufft och banbrytande och sådär och användas på ett kreativt sätt, men att det är bra specialeffekter i en film säger inte så mycket utöver det... så på det sättet kanske den förtjänar det, men det spelar ingen roll egentligen...

Själv tycker jag att den film som har högst kvalitet på specialeffekterna ska ha Oscarn för det, oavsett hur filmen ser ut i övrigt.


   
SvaraCitera