Aviseringar
Rensa alla

osmart av alkohol?


Ämnesstartare

Hej!
Nu är det så att jag går på fest ungefär varannan helg, och undrar om det på något sätt påverkar ens "smarthet" eller IQ eller vad man nu skall säga. Har ju hört att man förbränner hjärnceller och så, men förbrännar man så mycket så att det kan märkas på ens prestation? Vissa i min klass (natur) dricker var och varannan helg och har väldigt lätt för sig i skolan. Så, påverkar alkohol ens "smarthet" ? 🙂[y]


   
Citera
Kviq
 Kviq

Inte på kort sikt. Kan göra på lång sikt, beroende på hur mycket och hur frekvent du dricker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Inte på kort sikt. Kan göra på lång sikt, beroende på hur mycket och hur frekvent du dricker

Tack för svaret:)
Har alltid hört att man förbränner hjärnceller o.s.v. Och nu har jag börjat tänka på om det faktiskt påverkar 😛


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

mandew:

Tack för svaret:)
Har alltid hört att man förbränner hjärnceller o.s.v. Och nu har jag börjat tänka på om det faktiskt påverkar 😛

Jo, det gör det. Är ett gift, så skadar dig. Hur mycket är svårt att säga.


   
SvaraCitera

mandew:

Så, påverkar alkohol ens "smarthet" ? 🙂

Beror ju på hur smart du är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varannan helg är ingenting, det lär du knappast bli dummare av.


   
SvaraCitera

En snapps per dag får hjärncellerna att dela på sig i snabbare takt för att kompensera för giftet. Men brakfyllor är inte bra i längden.


   
SvaraCitera

Varannan helg säger inte så mycket, beror på hur mycket du dricker.

Men, ja, för mycket alkohol påverkar hjärnan negativt, se på spillrorna av människor kallade alkoholister.


   
SvaraCitera

är du tjej är det ingen fara, ni är ju inte direkt smarta sen innan[smile]


   
SvaraCitera

Va en period jag festade varje helg + ons eller torsdag. Är fortfarande lika smart som från början. Påverkar inte


   
SvaraCitera

Det är ju inte direkt den smartaste drogen. [crazy]


   
SvaraCitera

Jag tror det påverkar negativt. Men det är bara mina egna spekulationer.


   
SvaraCitera

Det beror ju på hur mycket du dricker. Att supa sig redlös var och varannan helg innan hjärnan är färdigutvecklad leder nog till vissa hjärnskador. Om de är märkbara eller mätbara är en annan fråga.


   
SvaraCitera

Floppsen:

Va en period jag festade varje helg + ons eller torsdag. Är fortfarande lika smart som från början. Påverkar inte

Det kan du ju själv inte avgöra. För att kunna vara säker på att din hjärna inte alls påverkats måste du ju genomgått omfattande tester innan och efter.


   
SvaraCitera

Alkohol gör en smartare.


   
SvaraCitera