Aviseringar
Rensa alla

Otillräcklig p.g.a. ursprung


Ämnesstartare

hahahlurad: tkr det är tråkigt att folk känner att rasism är en sjukdom

Ehh rasism är inte en sjukdom, rasism/nazism är en blandning av okunskap, omogenhet och rädsla för det okända. Samma gäller att vara fördomsfull i vissa situationer.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad:

hahaha
brukar du stoppa fingrarna i hjärnan och plocka bort hormoner? lr föreslår du att man lever i celibat och utan partner för att man inte vill gifta sig när man är 15 år

nej om man är attraherad till nån men tänker att den är "fel etnicitet"


   
SvaraCitera
mynona

hahahlurad:

Tumme upp tänker också så. Men är det inte extremt vanligt att patrioter inte vill blandas ihop med andra rent biologiskt?

Handlar ju inte om att de känner att det nya blodet är mindre bra eller smutsigt men är man t.ex. rom och utsatt så kanske man inte vill utrota den folkgruppen genom att blanda ut den. om du förstår vad jag menar

handlar mkt om stolthet

Visst är det vanligt att patrioter inte vill "blanda blod", men det är fortfarande rasism och avel det handlar om, även om de anser att det sker av ett finare skäl än annan slags rasism. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Ehh rasism är inte en sjukdom,

asså omg nu kom jag på vrf vi ej kommit överens tidigare, haha
Det där... Jag har aldrig sagt att det är en sjukdom (så vrf säger du emot liksom?), jag skrev att jag känner att folk verkar betrakta det som en sjukdom

har väl ingenting med att om det är en sjukdom lr ej att göraTrött men ja, är det hjärntvättning är det väl ej så konstigt att det betraktas som en sjukdom - om det gör det.

Storchen84: rasism/nazism är en blandning av okunskap, omogenhet och rädsla för det okända. Samma gäller att vara fördomsfull i vissa situationer.

ja men att inte vilja skaffa barn med ngn som inte tillhör samma kultur handlar väl inte om rasism då, egentligen
Det handlar snarare om patriotism/nationalism (ngt av det, om jag är på rätt spår) och att man vill bevara det gamla och det egna. att man är relativt konservativ


   
SvaraCitera
time
 time

Jag vill gärna att min framtida partner (alltså den jag skaffar barn med) förstår och accepterar att jag vill hedra mitt kulturarv genom t ex namn på ungarna. Min partners etnicitet är dock inte viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Visst är det vanligt att patrioter inte vill "blanda blod", men det är fortfarande rasism och avel det handlar om, även om de anser att det sker av ett finare skäl än annan slags rasism. 

Är det inte lite "strängt" att kalla det rasism? Är man konservativ; vill bevara det gamla & vara så traditionell som möjligt så är det ju så

jag tänker mig att rasism handlar om förakt och att rasistiska handlingar bör ha ngt negativt i syfte.

det här känns mer som diskriminering än rasism. kanske?? vet ej, orkar nog ej tänka på det på ett djupare plan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: hedra mitt kulturarv genom t ex namn på ungarna

Om man tar den viljan till en mer extrem nivå och är väldigt patriotisk och nationalistiskt, då är det väl förståeligt att man bryr sig om etniciteten? lr?

känner mig som nya Anura


   
SvaraCitera
mynona

hahahlurad:

Är det inte lite "strängt" att kalla det rasism? Är man konservativ; vill bevara det gamla & vara så traditionell som möjligt så är det ju så

jag tänker mig att rasism handlar om förakt och att rasistiska handlingar bör ha ngt negativt i syfte.

det här känns mer som diskriminering än rasism. kanske?? vet ej, orkar nog ej tänka på det på ett djupare plan

Rasism handlar om att anse att man har ett arv av vissa egenskaper och är på ett visst sätt mentalt på grund av sin etnicitet. Det resulterar som regel i att man behandlas på ett visst sätt utifrån etnicitet. Som här. Visst kan det här handla om att personen inte tycker illa om andra etniciteter, utan bara vill bevara sin egen etnicitet. Men det är inte mindre rasism bara för att det är en "snäll" form av rasism. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad:

-.- :p nej, erkänn bara att du gjorde fel!!! Galen hur kunde du missa?? haha

Nej jag är gud jag har inte fel lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Rasism handlar om att anse att man har ett arv av vissa egenskaper och är på ett visst sätt mentalt på grund av sin etnicitet. Det resulterar som regel i att man behandlas på ett visst sätt utifrån etnicitet. Som här. Visst kan det här handla om att personen inte tycker illa om andra etniciteter, utan bara vill bevara sin egen etnicitet. Men det är inte mindre rasism bara för att det är en "snäll" form av rasism. 

att begå en rasistisk handling behöver inte ha nåt med föreställningar av arv att göra dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Rasism handlar om att anse att man har ett arv av vissa egenskaper och är på ett visst sätt mentalt på grund av sin etnicitet.

Men det är väl så att man är olika pga. etnicitet? Inte direkt biologiskt kanske (fast vi är olika biologiskt pga. etnicitet men det behöver inte vara personens fokus: som jag tidigare skrivit; handlar ej om utseende i det här fallet) men socialt så är vi olika.
Det krävs mer att integrera en person som kmr från ett helt annat kulturarv än ngn som är av samma Folkgrupp

Men ja, jag håller delvis med sverigedemokraterna (t.ex. om att det ej är bra att tvinga ett samhälle till mångkultur när som helst) och därför känner jag förståelse & vill försvara

mynona: Men det är inte mindre rasism bara för att det är en "snäll" form av rasism.

Jo, där håller jag med dig
vill bara inte kalla det rasism för det har blivit ett sådant fult ord och folk reagerar starkt på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Nej jag är gud jag har inte fel lol

åh, om du ändå var Gud..


   
SvaraCitera
mynona

hahahlurad:

Men det är väl så att man är olika pga. etnicitet? Inte direkt biologiskt kanske (fast vi är olika biologiskt pga. etnicitet men det behöver inte vara personens fokus: som jag tidigare skrivit; handlar ej om utseende i det här fallet) men socialt så är vi olika.
Det krävs mer att integrera en person som kmr från ett helt annat kulturarv än ngn som är av samma Folkgrupp

Men ja, jag håller delvis med sverigedemokraterna (t.ex. om att det ej är bra att tvinga ett samhälle till mångkultur när som helst) och därför känner jag förståelse & vill försvara

Jo, där håller jag med dig
vill bara inte kalla det rasism för det har blivit ett sådant fult ord och folk reagerar starkt på det

Jag tror inte att man är olika mentalt på grund av hudfärg lika lite som att jag tror att man är olika på grund av kön: jag tror att man är olika på grund av miljö och kultur. Men jag vet att inte alla håller med. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tror inte att man är olika mentalt på grund av hudfärg lika lite som att jag tror att man är olika på grund av kön: jag tror att man är olika på grund av miljö och kultur. Men jag vet att inte alla håller med. 

jo, blir man lätt solbränd är man annorlunda mentalt än en som inte blir det. eller asiater med kort kuk är annorlunda mentalt än afrikaner med lång kuk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: Har iaf fått förklaringen "vill inte att mitt blod blandas ut med annat blod"

Låter som att förklaringen grundar sig i rasism då ja.


   
SvaraCitera