Aviseringar
Rensa alla

Otrohet: (Hur) ska man berätta för sin partner om man fått en könssjukdom?


time
 time
Ämnesstartare

GLAD MÅNDAG! Dags för nästa podcast från Globala gymnasiet! Hoppas ni är lika taggade som i förra tråden - vilken underbar respons. Härligt att se er debattera.

Den här veckan tar eleverna Amanda, Alice och Emma upp frågan om otrohet och könssjukdomar. Ska man berätta för sin partner om att man fått en könssjukdom, även om otroheten då uppdagas?

Viktigast av allt: Hur ska man i så fall berätta?


Lyssna på podcasten här!


   
Citera

time: Ja, man ska berätta om både könssjukdom och otrohet!

Otroheten för moraliskt sätt och könssjukdomen för att det är olagligt om man inte säger till


   
SvaraCitera

klart man berättar om man har fått en könssjukdom, och i samma veva kommer det väl fram att man legat med någon annan. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

subhuman girl:
klart man berättar om man har fått en könssjukdom, och i samma veva kommer det väl fram att man legat med någon annan. 

Rent logiskt borde man anta att det gör det, men känner en snubbe som sa till sin flickvän att han måste ha fått könssjukdomen från en offentlig toalett eller liknande, och stackars partnern trodde på det. Ledsen


   
SvaraCitera

time: Ja, man ska berätta om både könssjukdom och otrohet!

Är det en könssjukdom som ingår i smittskyddslagen så MÅSTE man ju rent lagligt berätta. Anser också att det är bäst att vara ärlig, då otrohet brukar komma fram/kännas av förr eller senare (enligt min erfarenhet iaf).


   
SvaraCitera
reben

ja klart man ska berätta 🙁


   
SvaraCitera
mynona

Hur ska man kunna berätta om könssjukdomen utan att samtidigt berätta om otroheten? (Ja klart man måste berätta, det handlar om någons hälsa, men fattade inte alternativ två)


   
SvaraCitera

time: Ja, man ska berätta om både könssjukdom och otrohet!


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

mynona:
Hur ska man kunna berätta om könssjukdomen utan att samtidigt berätta om otroheten? (Ja klart man måste berätta, det handlar om någons hälsa, men fattade inte alternativ två)

Jag har hört helt sinnesvridna skrönor om var man skulle ha plockat upp en könssjukdom och ingen av förklaringarna har någonsin varit "jag låg med någon annan". Fast tror inte det är så vanligt - man blir nog busted.


   
SvaraCitera

Tycker personligen inte man ska svika människor som man har ett lojalitetsband till, så jag förhåller mig rätt pliktetisk, även om jag också kan tänka mig ett resonemang utifrån skademinimering och den själviska känslan att döva sitt samvete, för att inte berätta. Konsekvensetiskt bör man ju dock berätta för människor att man kan ha råkat/kan tänkas råka smitta dem och i händelse av detta är ju otrohet synnerligen svårt att hålla hemligt.


   
SvaraCitera
mynona

time:

Jag har hört helt sinnesvridna skrönor om var man skulle ha plockat upp en könssjukdom och ingen av förklaringarna har någonsin varit "jag låg med någon annan". Fast tror inte det är så vanligt - man blir nog busted.

Ja iofsg, det finns nog de som tror att man kan lura i någon en sådan sak. Partnern kanske är okunnig nog att gå på det eller kär nog att tvinga sig själv att låtsas tro på det. Sorgligt att ha ett förhållande där man inte kan vara öppnare med varandra. Men naturligtvis, det är ju lätt att säga: det är ett dilemma i ett monogamt förhållande, men min tanke är spontant att där fick man en motivering av ödet att reda ut det hela


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ja givetvis.
en oärlig partner är nog bland det vidrigaste som finns.


   
SvaraCitera

time: Rent logiskt borde man anta att det gör det, men känner en snubbe som sa till sin flickvän att han måste ha fått könssjukdomen från en offentlig toalett eller liknande, och stackars partnern trodde på det

jag utgick från att båda parter hade iq över 70.


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

nej berätta inget utan ligg med partner som vanligt och beskyll sen denna för otrohet istället, problm solvd 


   
SvaraCitera

hur ska könssjukdomen annars förklaras om det är en monogam relation?


   
SvaraCitera