Aviseringar
Rensa alla

P-dator


nubbie
Ämnesstartare

durga

Har du testat den själv?


   
SvaraCitera

varför inte hormonspiral? hormonerna i en sådan verkar ju bara lokalt. jag är jättekänslig mot p-piller och typ all medicin men har inte märkt någonting med spiralen


   
SvaraCitera

plus d är gratis


   
SvaraCitera

amsi:
plus d är gratis

Plus det är gratis.


   
SvaraCitera

nubbie:

JAA! Det skulle vara så himla mycket bättre, har för mig att det som redan finns men inte direkt distribueras innehåller antingen mycket mindre hormoner än de för kvinnor eller inga hormoner alls.

Är inte särskilt hormonkänslig, upplever vissa problem med p-ringen jag har nu men tror de beror på just ringen, det är mest det att jag helst inte vill hålla på med hormoner öht. Att använda kondom hela tiden känns så pilligt plus att det känns annorlunda.

Jo men datorn tar ju hänsyn till sånt, är den det minsta osäker talar den om det och då får man avgöra själv huruvida man vill använda exempelvis kondom under samlag eller inte. Använder man den som man ska och är noga med att ta tempen/urinprov varje morgon är den metoden i princip lika säker som hormonbaserade preventivmedel.

Förmodligen eftersom att det är så väldans inpräntat att det inte finns säkra perioder och att hormonbaserade preventivmedel/kondom är det enda som nästan garanterar att du inte blir gravid, typ.

Neeeej han vill ju ha barn någon gång i framtiden.

På vilket vis är det krångligt?

datorn kan ej ta hänsyn till att ni sexade dagen/arna innan så nä den utgår ej ifrån att man kan ha spermier kvar. den säger ju okej om det är en "säker" period just då.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

isola:

datorn kan ej ta hänsyn till att ni sexade dagen/arna innan så nä den utgår ej ifrån att man kan ha spermier kvar. den säger ju okej om det är en "säker" period just då.

Fem dagar innan beräknad ägglossning lyser den gult vilket innebär att det är osäker.

Det tar ju ett par månader innan de verkligen fungerar som den ska eftersom den måste "vara med om" ett antal menscykler. I början är det väldigt många gula eller röda dagar eftersom datorn inte bekantat sig med hur just din temperatur skiftar beroende på var i menscykeln du befinner dig.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

amsi:
varför inte hormonspiral? hormonerna i en sådan verkar ju bara lokalt. jag är jättekänslig mot p-piller och typ all medicin men har inte märkt någonting med spiralen

Fast min underliv "fuckar ur" lite av p-ringen, och den har man ju också i slidan. Plus att spiral + menskopp känns läskigt och omöjligt typ, vill inte riskera att dra ut någonting 🙁


   
SvaraCitera

nubbie:

Fem dagar innan beräknad ägglossning lyser den gult vilket innebär att det är osäker.

Det tar ju ett par månader innan de verkligen fungerar som den ska eftersom den måste "vara med om" ett antal menscykler. I början är det väldigt många gula eller röda dagar eftersom datorn inte bekantat sig med hur just din temperatur skiftar beroende på var i menscykeln du befinner dig.

Man kan dock bli gravid även när man ej har ägglossning.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

isola:

Man kan dock bli gravid även när man ej har ägglossning.

NJae du kan ju inte bli gravid om det inte finns ett ägg i äggledarna som kan befruktas. Även om man använt datorn jättelänge och den känner din kropp osv osv tar den dessutom alltid det säkra före det osäkra och ger dig en gul dag om den inte riktigt vet hur det står till.


   
SvaraCitera

nubbie:

NJae du kan ju inte bli gravid om det inte finns ett ägg i äggledarna som kan befruktas. Även om man använt datorn jättelänge och den känner din kropp osv osv tar den dessutom alltid det säkra före det osäkra och ger dig en gul dag om den inte riktigt vet hur det står till.

det är lättast att bli gravid under ÄL, ja. men det går att bli gravid annars också.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

isola:

det är lättast att bli gravid under ÄL, ja. men det går att bli gravid annars också.

Ja, från och med ägglossning upp till ett dygn efter typ.


   
SvaraCitera

nubbie:

Fast min underliv "fuckar ur" lite av p-ringen, och den har man ju också i slidan. Plus att spiral + menskopp känns läskigt och omöjligt typ, vill inte riskera att dra ut någonting 🙁

mm men den e ju där vid slemhinnorna, spiralen irriterar ju ej i slidan!!

ja, jag använder ej kopp längre men märkte att jag fick ont i livmodern av den ändå


   
SvaraCitera

nubbie:

Ja, från och med ägglossning upp till ett dygn efter typ.

Fast i och med att spermier kan leva i upp till en vecka så finns det ju inte direkt några säkra perioder utan bara mindre osäkra så denna grej marknadsförs helt fel i mitt tyckte. Dock finns det ju risker med alla preventivmedel.


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

amsi:

mm men den e ju där vid slemhinnorna, spiralen irriterar ju ej i slidan!!

ja, jag använder ej kopp längre men märkte att jag fick ont i livmodern av den ändå

Iofs, kanske skulle fungera bättre.

Blöder du fortfarande ibland trots spiralen?


   
SvaraCitera
nubbie
Ämnesstartare

isola:

Fast i och med att spermier kan leva i upp till en vecka så finns det ju inte direkt några säkra perioder utan bara mindre osäkra så denna grej marknadsförs helt fel i mitt tyckte. Dock finns det ju risker med alla preventivmedel.

Ja det krävs väl att man har en rätt regelbunden mens till att börja med, men som skrivet vet datorn när det är drygt en vecka kvar till ägglossning och då varnar den. Har du haft ägglossning en gång är sannolikheten att du har det igen innan du får mens inte särskilt stor, och det är oftast i samband med den första ägglossningen ändå. 


   
SvaraCitera