Aviseringar
Rensa alla

P-piller


Ämnesstartare

Har lite frågor om p-piller..
1) Har ingen pojkvän (inget sex), men skulle vara ganska skönt att slippa mensen. Kan man ta p-piller endast för den orsaken?
2) Vad kostar det? Bara kört på kondom tidigare, men skulle vara skönt att slippa tänka på det
3) Är det sant att man får större bröst av det? Skulle ju inte vara helt fel [wink]
4) Vilket p-piller rekommenderar du?


   
Citera

1: Självklart kan du det, men det är inget som jag personligen skulle rekommendera, att fiffla med hormoner etc är inte så smart [no-no] och om du nu inte har ett aktivt sexliv så är det väl bara fåfängan som talar [no-no]

2: Eftersom du är såpass ung så får du det billigare genom ungdomsmottagningen. Det är inte gratis, men ändå inte jättedyrt, dessutom skyddar det inte mot oönskade könssjukdomar.

3: Eftersom det sker hormonella förändringar kan brösten börja växa, men även annat som t.ex låren.


   
SvaraCitera

född93:

men skulle vara ganska skönt att slippa mensen. Kan man ta p-piller endast för den orsaken?

Få p-piller kan ta bort mensen helt och inget garanterar att mensen försvinner helt. Att börja ta p-piller av den orsaker är mest bara puckat, har du otur blöder du ett par månader i streck ist för att bli av med den


   
SvaraCitera
time
 time

född93:

Kan man ta p-piller endast för den orsaken?

P-piller tar inte bort mensen, såvida du inte äter karta på karta på karta direkt utan att ha paus, men det ska man inte göra mer än 3 gånger per år med ordentliga mellanrum. Minipiller kan däremot göra att mensen försvinner.

född93:

2) Vad kostar det? Bara kört på kondom tidigare, men skulle vara skönt att slippa tänka på det

Betalar ca 300 kr per låda med 3 paket minipiller i. Jag vill minnas att mina p-piller var lite billigare.

född93:

3) Är det sant att man får större bröst av det?

Det KAN hända att du får större bröst, men det är ingen säkerhet. Jag fick lite större, men bara så att jag själv märkte det liksom.

född93:

4) Vilket p-piller rekommenderar du?

Det går inte att rekommendera ett särskilt märke eftersom alla påverkas olika. Säg att du har en bästis som tar Mercilon och du också gör det, din kompis kanske får groteska biverkningar och blir ett hormonellt monster medan du inte alls märker av det. Du måste själv pröva dig genom märkesdjungeln och komma fram till något passande med din rådgivare på ungdomsmottagningen eller vart du nu tänker gå för att skaffa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tar Neovlettas p-piller och de kostar ca 100:- per år för mig som fortfarande går till ungdomsmottagningen.


   
SvaraCitera