Aviseringar
Rensa alla

p-piller i smyg?


Ämnesstartare

Kan man på något sätt få p-piller utan att föräldrar ska veta? alltså kan man gå till ungdomsmottagningen utan att föräldrarna ska bli inblandade på något sätt? 


   
Citera
reben

ja 


   
SvaraCitera

Jupp jupp, man får gå dit ända tills man blir 23 tror jag det är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
ja 

Aziiima:
Jupp jupp, man får gå dit ända tills man blir 23 tror jag det är. 

kostar det något?


   
SvaraCitera
reben

KajsaIvarsson:

kostar det något?

nej det kostar inget att besöka um


   
SvaraCitera
mens
 mens

har för mig att olika mottagningar har olika regler för ppiller utan föräldrars tillstånd


   
SvaraCitera

Ja, i alla fall där jag bor. Det kostar inget att gå dit, men p-piller kostar ju. De vanligaste sorterna kostar dock bara 25 kr för ett paket (3 månader), så det är inga stora kostnader det handlar om. Glad


   
SvaraCitera

Jag betalade 100 kr/år för mina när jag var under 18 år i varje fall, men ser väl förmodligen ganska olika ut för olika märken.

Jag vet att när jag skaffade mina så fick jag prata med en barnmorska på umo om varför jag ville skaffa p-piller och berätta lite om mig och sådär, så gå dit och prata med dem så får du hjälp med vilka som passar just dig bäst med tanke på om de finns sjukdomshistoria, risk för blodpropp och sådant. Men de brukar alltid vara otroligt trevliga vuxna på ungdomsmottagningen som är lätta att prata med, där kan du även kan prata med dem om det är så att du skulle vilja berätta varför du inte vill berätta för dina föräldrar och varför du inte vill det. Bra stöd och bra hjälp om man vill helt enkelt!


   
SvaraCitera