Aviseringar
Rensa alla

P-piller/minipiller


Ämnesstartare

Jag fyller snart 13 år i höst och jag vill skaffa p-piller/minipiller.
Min mamma får inte få reda på det och jag vet inte vart jag ska gå får att få hjälp. Jag läste lite på olika hemsidor och man måste väl typ svara på lite frågor om sjukdommar i släkten och så[shake]??
Jag är inte säker och skulle uppskatta lite hjälp.

Skulle också vilja veta vad som är skillnaden på p-piller och minipiller. Tack så länge <3


   
Citera
Ämnesetiketter

man brukar oftast inte få det innan man är 15


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej =/ tack ändå <3


   
SvaraCitera

Det finns ingen åldersgräns, googlade det. XD
Hittade snabbt ​svaret.

Jag beställde tid hos en barnmorska. Eller ja.. mamma gjorde det. d: Och ja, de kommer fråga om sjukdomar osv. Frågade om man hade pojkvän, gav lite fakta osv.

Skillnaden mellan minipiller och P-piller.

Google is your friend. XD

Hoppas det hjälpte.


   
SvaraCitera

Jag har blåa skor:

Det finns ingen åldersgräns, googlade det. XD

nä men har hört att dom oftast inte skriver ut till icke byxmyndiga tjejer [crazy] iaf inte utan förälderns vetskap


   
SvaraCitera
Åtta

Det är bara att ringa till ungdomsmottagningen och boka tid hos en barnmorska.

enhimmelskdrog:

har hört att dom oftast inte skriver ut till icke byxmyndiga tjejer

Då gör de fel. Det var visserligen någon retarderad åklagare i Gävle som tyckte att alla som delade ut preventivmedel till minderåriga skulle dömas för medhjälp till våldtäkt, men så vitt jag vet så har det aldrig blivit något av det hela. Skulle vårdpersonal neka skydd så tycker jag att de förtjänar råpisk och borde bli automatiskt underhållsskyldiga till de eventuella barn som blir till p.g.a. deras handlande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

energy4ever:

Jag fyller snart 13 år i höst och jag vill skaffa p-piller/minipiller.

12 år och har regelbundet sex? [chocked]

energy4ever:

jag vet inte vart jag ska gå får att få hjälp

jag tror att de oftast inte skriver ut till personer under 15.. kanske i vissa fall, men har väldigt svårt att tro att de skulle skriva ut till en 12-åring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

12 år och har regelbundet sex? [chocked]

Inte alla skaffar p-piller pga att man har sex. Jag har det pga att jag i princip förblöder och har extrema smärta utan p-piller, skumt men sant.

Har haft p-piller sen jag var 13, skaffade de utan hjälp från mamma utan knallade in på öppet hus på ungdomsmottagningen. Dock kostar ju p-piller en slant och det finns p-piller utan östrogen som inte är någon fara med när det gäller diabetes och hjärtproblem och sådant (för det är vad de frågar efter).


   
SvaraCitera

youmademe:

12 år och har regelbundet sex?

Det behöver ju inte vara för att hon har sex? Det hjälper mot mensvärk också. Fast okej.. eftersom hon inte vill berätta för sin mamma så har du väl troligen rätt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Meh, så hinner du skriva det före mig. D:

Basket_Case:

Dock kostar ju p-piller en slant och det finns p-piller utan östrogen som inte är någon fara med när det gäller diabetes och hjärtproblem och sådant (för det är vad de frågar efter).

um.. what? Jag får mina p-piller gratis. o__o''


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har blåa skor:

um.. what? Jag får mina p-piller gratis. o__o''

Det fick aldrig jag, har alltid fått betala för de även då jag var 13.


   
SvaraCitera

Jag har blåa skor:

um.. what? Jag får mina p-piller gratis. o__o''

det är olika i olika delar av landet och i olika åldrar. mina kostar 25kr/tre månader tex (:


   
SvaraCitera

WickedBarbie:

mina kostar 25kr/tre månader tex

på ungdomsmottagningen då eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WickedBarbie:

mina kostar 25kr/tre månader tex

tycker alla andra verkar ha det billigare än mig, mina kostar 95kr/tre månader


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

tycker alla andra verkar ha det billigare än mig, mina kostar 95kr/tre månader

det beror ju på vilken sort man har. mina yasminelle 28 kostar runt 75 kr/tre månader.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

man brukar oftast inte få det innan man är 15

jo, om man går till um[smile][smile]


   
SvaraCitera