Aviseringar
Rensa alla

p- piller?


1996
 1996
Ämnesstartare

Hej! Jag är 17 år och har träffat en kille för några månader sen som jag umgås med varje helg och bor hos honom. Ingen av oss vill ha ett förhållande riktigt än, men denna helgen som var så tog han min oskuld. Det kändes väldigt speciellt och jag ångrar det inte, MEN han hatar att använda kondom, han säger att det är mycket skönare utan både för honom och för mig. Därför vill han att jag ska börja äta p-piller, jag har läst lite om det men jag tycker det känns lite obehagligt att äta det + att det känns som att det inte skyddar tillräckligt även om jag vet andra som äter det.
vad gäller och hur är det att äta det? är det dåligt eller bra att göra det?
alla tankar och funderingar är välkomna, jag vill veta så mycket som möjligt gärna.
Mvh


   
Citera
Ämnesetiketter
1996
 1996
Ämnesstartare

En kompis sa dessutom att det kan vara svårare att få barn sedan när jag är äldre och vill bli mamma. Stämmer det?


   
SvaraCitera

Du ska inte äta p-piller om du inte vill. Råder dig till att boka ett möte på din närmaste ungdomsmottagning och diskutera med en barnmorska vad som skulle passa dig bäst.


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

FruLiten:
Du ska inte äta p-piller om du inte vill. Råder dig till att boka ett möte på din närmaste ungdomsmottagning och diskutera med en barnmorska vad som skulle passa dig bäst.

Jag vet inte om jag vill eller inte, jag vet för lite om det för att kunna bestämma det. Men aa jag har en ungdomsmottagning precis här jag bor, funderar på att gå dit då och prata med någon om det 🙂


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

Är p-stav bättre?


   
SvaraCitera

1996:
Är p-stav bättre?

Beror på. Du slipper komma ihåg att ta ett piller varje dag, men precis som p-piller innehåller p-stav hormoner, vilket kan förändra humöret med mera. 


   
SvaraCitera

p-stav är en stav av ett material med hormoner i, lite som att istället för att ta ett piller om dagen släpper den ifrån sig en viss mängd hormon per dag. det är inget du rekommenderas sätta in om du inte provat piller med samma hormoner i först, för att veta om du tål det eller inte. alla fungerar inte på alla hormoner, men boka tid på um så hjälper de dig 🙂 


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

elverpigen:
p-stav är en stav av ett material med hormoner i, lite som att istället för att ta ett piller om dagen släpper den ifrån sig en viss mängd hormon per dag. det är inget du rekommenderas sätta in om du inte provat piller med samma hormoner i först, för att veta om du tål det eller inte. alla fungerar inte på alla hormoner, men boka tid på um så hjälper de dig 🙂 

Okej, för det hade varit så mycket lättare om jag slapp tänka på att ta ett piller varje dag, utan att det finns där och jag slipper tänka så. för jag har svårt att komma ihåg sånt och eftersom jag är 17 år så har jag inte lust att bli gravid än haha


   
SvaraCitera

1996:

Okej, för det hade varit så mycket lättare om jag slapp tänka på att ta ett piller varje dag, utan att det finns där och jag slipper tänka så. för jag har svårt att komma ihåg sånt och eftersom jag är 17 år så har jag inte lust att bli gravid än haha

p-plåster kanske då? Men ah. förstår hur du menar men man vänjer sig vid "rutinen" det blir


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

många säger att viktökning är vanligt och jag vill INTE gå upp i vikt, vissa säger att det bara är brösten som blir lite större och vissa säger att man går upp på andra ställen med. Och att humörsväningar är väldigt vanligt, om jag får mer humörsväningar så kommer jag vara enormt jobbig å ha å göra med hahaha..


   
SvaraCitera

1996:
många säger att viktökning är vanligt och jag vill INTE gå upp i vikt, vissa säger att det bara är brösten som blir lite större och vissa säger att man går upp på andra ställen med. Och att humörsväningar är väldigt vanligt, om jag får mer humörsväningar så kommer jag vara enormt jobbig å ha å göra med hahaha..

Det är individuellt. 


   
SvaraCitera

Har dock för mig att viktuppgången många upplever beror på att de får ökad aptit av hormoner. 


   
SvaraCitera
gulan

jag har hormonspiral och har testat x antal andra saker, men jag tycker att det rä absolut bäst, det på verkar inte dig på något sätt och man behöver inte byta den på 5 år. Dock så kan det ta upp till ett halv år innan allt stabiliseras och små blödningarna slutar men dom flesta blir oftast av med mensen helt och hållet efter ett tag ( så länge man har den)


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

okej, för vi tycker inte det känns så tryggt med kondom :/ vi är nervösa varje gång för det känns som det kommer ske något och så blir jag gravid ändå..


   
SvaraCitera