Aviseringar
Rensa alla

P-plåster, funkar det och vad är ungefärlig kostnad?


Ämnesstartare

Godkväll,

Jag och min flickvän funderar på att skaffa preventivmedel då vi förhoppningsvis snart ska flytta ihop.
Hon vill helst ha något annat än p-piller pga att de andra medlen inte påverkar en så mycket emotionellt jämfört med piller.

Därför funderar vi på just p-plåster, någon av er tjejer som använder det, och sitter dem bra?
Funderar även på hur mycket det kan kosta, hon fyller 19 om en månad.

En grej till, hon säger även att hon måste till UM och boka en tid för att göra någon form av prov, för att ta reda på vad för sort hon behöver eller något, stämmer det, och hur går det till? Tar det lång tid?

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

Den Vise:

En grej till, hon säger även att hon måste till UM och boka en tid för att göra någon form av prov, för att ta reda på vad för sort hon behöver eller något, stämmer det, och hur går det till? Tar det lång tid?

Man måste dit och kolla det, ja.
Nej, det tar inte speciellt lång tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man måste dit och kolla det, ja.
Nej, det tar inte speciellt lång tid.

Okej, tack!

Så, man bokar en tid och kollar, och sen? Får man reda på svaret samma dag eller dröjer det någon dag?


   
SvaraCitera

Den Vise:

Så, man bokar en tid och kollar, och sen? Får man reda på svaret samma dag eller dröjer det någon dag?

Det är inget test eller prov man tar, utan man pratar bara med någon som jobbar där och kommer tillsammans fram till vad som är bäst för en. Så hon lär få receptet samma dag om det inte är något som behöver kollas upp eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Det är inget test eller prov man tar, utan man pratar bara med någon som jobbar där och kommer tillsammans fram till vad som är bäst för en. Så hon lär få receptet samma dag om det inte är något som behöver kollas upp eller liknande.

Aha okej, tack så mycket [smile] är det svårt att få en sådan tid på ungdomsmottagningen?
Våra kondomer börjar ta slut och så, så frågan är om man ska inhandla mer eller avvakta tills hon har varit där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testa även P-plats och P-nis (jag vet, men jag måste)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå in på umo.se där står de mesta


   
SvaraCitera

när man börjar med p-plåster så ska man ändå använda kondom i en vecka, från och med första dagen man satte på plåstret.

för mig funkade det inte, jag fick utslag av själva limmet av plåstren, och har dessvärre kvar ärr än idag. fick dock pengar ut av försäkringen och tatuerade över de[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ellen123:

när man börjar med p-plåster så ska man ändå använda kondom i en vecka, från och med första dagen man satte på plåstret.

Okej, det var bra info 🙂

Ellen123:

fick utslag av själva limmet av plåstren, och har dessvärre kvar ärr än idag

Omg, är det vanligt? Låter fail att sälja preparat som det händer så utav..


   
SvaraCitera

Den Vise:

Omg, är det vanligt? Låter fail att sälja preparat som det händer så utav..

nä, tror inte det är vanligt, har aldrig hört om de förr.. men jag fick då världens klåda och ärr.. annars har jag lätt fortsatt avända det!! kan tillägga att jag inte tål NÅGOT PREVENTIVMEDEL alls utom kondom. så min kropp är lite fail i den punkten 😛


   
SvaraCitera

Jag har haft p-plåster i ungefär ett år nu, och det funkar utmärkt. Det sitter kvar som det ska, enda är väl att man kanske ska undvika att bada varje dag. Fast man kan bada ibland utan att det ramlar av.
Det är väl subventionerat om man får receptet från UM tror jag, det kostar ungefär 25 kronor då. Och är det inte det så kostar det mellan 200-300 kr för ett paket som räcker i tre månader (vilket varje paket gör).

Det är vanligt att man blir torr och lite röd där man haft plåstret, så det är viktigt att inte ha plåstret på samma ställe hela tiden. Klistret i alla plåster innehåller lite lösningsmedel, och eftersom p-plåster ska sitta på såpass länge så tär det lite mer på huden.
Detta är dock lätt att lösa, det finns en fet salva som heter Locobase Repair, den är inte särskilt dyr och den är väldigt dryg, kladda på den när det blir torrt så löser det sig.

Rekommenderar plåster starkt. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Låter fail att sälja preparat som det händer så utav..

Risken att få biverkningar finns hos ALLA läkemedel, det är inget man i nuläget kan göra något åt mer än att ta fram flera alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag har haft p-plåster i ungefär ett år nu, och det funkar utmärkt. Det sitter kvar som det ska, enda är väl att man kanske ska undvika att bada varje dag.

Okej, hur är det med dusch och så?
Min flickvän är väldigt noga med att duscha minst en gång varje dag lol

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det är väl subventionerat om man får receptet från UM tror jag, det kostar ungefär 25 kronor då. Och är det inte det så kostar det mellan 200-300 kr för ett paket som räcker i tre månader (vilket varje paket gör).

Okej 😛 oavsett så låter det som att det är billigare än kondom haha

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Rekommenderar plåster starkt. [party]

Okej, tack [bigcheers]


   
SvaraCitera

Den Vise:

Okej, hur är det med dusch och så?

Jag duschar varje dag, det är inga problem. Vad jag menade var att om hon till exempel har simträning 3 dagar i veckan då hon spenderar lång tid med plåstret under vattenytan så funkar det kanske inte. Du vet ju själv hur plåster släpper om de blir för blöta.
Men att duscha är inga problem, bara att låta bli att skrubba där man har plåstret.

Skulle det ramla av någon gång så är det inte hela världen, då sätter man bara på ett nytt direkt. Har jag för mig. [party]

Den Vise:

Okej 😛 oavsett så låter det som att det är billigare än kondom haha

Det är det garanterat. [smile]


   
SvaraCitera