Aviseringar
Rensa alla

P-ring


Ämnesstartare

Jag och min pojkvän har kommit fram till att vi ska testa en p-ring. Jag har läst mycket och fått väldigt bra feedback från vänner som använder sig av det idag.

Men jag undrar. Hur förs p-ringen upp i underlivet? Sitter den långt inne? Måste man gå till en barnmorska för att komma igång med sitt användande av p-ringen?

Är det någon annan som vill dela med sig av erfarenheter så hade jag varit väldigt glad

🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Man sätter själv in p-ringen i slidan, på samma sätt som man sätter in en tampong. När p-ringen väl är på plats avger den hela tiden hormoner som går direkt ut i kroppen. Det gör att kroppen får ett jämnare upptag av hormonerna än med p-piller, då man tar en tablett om dagen. Det kan vara bra om man är känslig för hormonomställningar.

P-ringen ska sitta i slidan i tre veckor. Den fjärde veckan tar man ut den och är utan i en vecka. Under den veckan får man en typ av mens. När precis en vecka gått sedan man tog ut ringen sätter man in en ny även om man fortfarande har mens. Även under den veckan som man inte har någon p-ring är man skyddad mot graviditet.

P-ringen ska sitta kvar i slidan även om man har till exempel samlag eller en tampong.

http://www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/P-ring/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

P-ringen känns som det smidigaste alternativet för mig. Jag kommer aldrig ihåg att ta p-piller så för mig kan det inte fungera bättre med p-ringen.

Då får jag slå en pling till ungdomsmottagningen i stan och beställa en tid.

Tack för informationen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ringen kan inte heller sitta fel, så länge den är inne i slida så är det säkert skydd. Dock kan de vara obekvämt om den glider ut.
När du har den ringfria vecka så kommer "mensen" efter ca 2-3. Du kan också hoppa över eller skjuta fram mensen genom att bara sätta in en ny ring. Du kan även ha ringfrivecka, i bara några dagar, om du tex vill ändra dag du byter.

om du har svårt att komma ihåg när du ska sätta in/ta ut, så kan du använda p-ring.nu, så får du sms/email påminnelse.

När du har sex kan du ha kvar ringen eller ta ut den. Killen kan känna den, men många tycker det är skönt. Du kan ha ringen ute i 3 timmar och fortfarande ha skydd.

När du gör rent den så tvätta bara med kallt vatten, varm är inte bra för den.

En p-ring håller sig bara bra i ca 4 månader i förpackning om den är i rumstempratur, vill du att den ska hålla längre så måste du ha den i kylskåp.


   
SvaraCitera