Aviseringar
Rensa alla

P-ring + rökning?


Ämnesstartare

Min söta barnmorska på min ungdomsmottagning sa inte ett jota om rökning i samband med användning av p-ring. När jag sen köpte de där p-ringarna, stod i broschyren, fetstilt, att rökare rekommenderas starkt att sluta röka om man ska använda p-ring. (Särskilt om man är över 35 år visserligen) Risken för venös trombos ökar, eller vad det nu hette...

Någon som vet lite mer om det där? Min barnmorska säger bara "Äh, det är ingen fara. Rök du. Du är så ung och frisk i övrigt" och jag vet inte, jag litar inte riktigt på henne pga tidigare händelser.


   
Citera

Det där är ingen anledning till att sluta röka, det finns många fler, bättre anledningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst. Men hur stor är risken för venös trombos i samband med p-ring?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stor. gigantisk, till och med.


   
SvaraCitera

Det är nog ingen fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jävla amatörer! [sad] Tack ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag röker med, och funderade på att börja använda p-ring. Och min barmorska (som jag träffat några gånger.. ) Sa precis som din att det inte skulle vara någon fara efter som jag är frisk av mig..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceew:

Jag röker med, och funderade på att börja använda p-ring. Och min barmorska (som jag träffat några gånger.. ) Sa precis som din att det inte skulle vara någon fara efter som jag är frisk av mig..

Så nu är frågan, är det en konspiration med djävulen, eller är det verkligen ingen större fara när man är i vår ålder och friska osv?


   
SvaraCitera

Det lär vara mindre risk än med p-piller då man får i sig mindre dos hormoner. Och min slutsats blir att det inte är nån fara, eftersom det inte verkar vara någon större fara med p-piller, så lär det vara ännu mindre risk med p-ring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm... Det låter i o f s ganska logiskt.
Fast vad då, är det inte samma mängd hormoner? Bara det att det utsöndras hela tiden en liten mängd från p-ringen, medan man snarare får hormonkickar av p-piller?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera