Aviseringar
Rensa alla

P-spruta eller inte?


Ämnesstartare

Funderar på att byta preventivmedel från p-piller till någonting annat. Jag vill inte ha spiral p.g.a. det var så min kusin blev till (skulle aldrig kunna slappna av under sex om jag behövde oroa mig över att bli preggo) och någon p-stav vill jag definitivt inte ha, fula ärr har jag nog av + funderar på att tatuera området där de skulle sätta den. Vet nästan ingen som har haft p-stav problemfritt heller.

Så, jag funderar på p-spruta MEN jag vill kunna ha barn i framtiden, kan det påverka det? (efter att jag googlat så verkar det som att det finns en risk att man aldrig får tillbaka sin mens och ägglossning) För jag vill verkligen ha barn om ett par år.

Sedan så har jag ju reumatism och en av de vanligaste biverkningarna var ledvärk och det känner jag att jag har nog av. Så jag är osäker... Är p-ring ett bättre alternativ kanske?

Hatar detta. [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag skulle nog föredra p-ring framför p-spruta. Har inga aning om varför, egentligen [blush]

Geigerzähler:

Jag vill inte ha spiral p.g.a. det var så min kusin blev till (skulle aldrig kunna slappna av under sex om jag behövde oroa mig över att bli preggo)

Meh, nu oroar du mig [cry] Jag som _nästan_ hade bestämt mig för spiral [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skit i att knulla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Jag skulle nog föredra p-ring framför p-spruta. Har inga aning om varför, egentligen [blush]

Tror att jag också gör det, kanske. :C VET INTE!

Nintendo:

Meh, nu oroar du mig [cry] Jag som _nästan_ hade bestämt mig för spiral [sad]

Mh, min mosters kompis fick också barn när hon hade spiral. Både min kusin och hennes kompis barn har ADHD och asperger... Fast det beror säkert inte på spiralen, men ändå, läskigt sammanträffande.

dynamik:

Skit i att knulla.

Nä, det tänker jag då rakt inte skita i.


   
SvaraCitera

Är i lite samma tankar som dig. Har testat att byta till p-ring och p-plåster och inget fungerade riktigt bra för mig.

Tycker att du borde testa p-plåster. För mig var det supebra förutom att min sexlust dog, så jag ska byta tillbaka till piller igen. Det var jätteskönt att bara behöva tänka på det en gång i veckan och jag glömde det aldrig.

Geigerzähler:

Är p-ring ett bättre alternativ kanske?

Har testat detta och rekommenderar det inte. Den hamnade konstigt ibland och var obekväm samt känns vid sex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

p-plåster

Vad är det för hormon i sådana?

Geigerzähler:

Mh, min mosters kompis fick också barn när hon hade spiral.

Har hört om detta och spiraler som vandrar och hamnar fel osv, läskigt. Men vet ju inte vad jag kan ha, jag vill ha så lite hormoner som möjligt [sad]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Vad är det för hormon i sådana?

Samma som i kombinerade p-piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Samma som i kombinerade p-piller.

Ah, okej. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad jag hört, är det bäst att börja på minipiller innan man tar något preventivmedel som tex p-spruta, för att se hur man svarar på medlet. minipiller innehåller samma hormonkombination som p-spruta, p-stav mm.

men vad jag förstått är det större biverkningar i allmänhet på hormonkombinationen i sådana medel, jämfört med nya generationens p-piller. större risk för acne osv. den stora fördelen är ju att man kan bli helt mensfri om man har tur!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Samma som i kombinerade p-piller.

aha, äre så
det kanske va annorlunda för massa år sen
men äre samma sak med pspruta och såna dära?


   
SvaraCitera

Artie:

aha, äre så
det kanske va annorlunda för massa år sen

Japp, så är det! Tror ej att hormonsorten/kombinationen har förändrats något någon gång, finns ju bara ett märke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill minnas att risken för att utveckla benskörhet vid användning av p-spruta är betydligt högre om man är ung och att det därför inte brukar rekommenderas till unga kvinnor. Något att tänka på, kanske.

Artie:

men vad jag förstått är det större biverkningar i allmänhet på hormonkombinationen i sådana medel, jämfört med nya generationens p-piller. större risk för acne osv. den stora fördelen är ju att man kan bli helt mensfri om man har tur!

Också pga större hormondos på samma gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Japp, så är det! Tror ej att hormonsorten/kombinationen har förändrats något någon gång, finns ju bara ett märke.

aha, men det kanske bara gäller plåster? eller har jag missförstått hela grejen med alla sprutor och stavar också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

För jag vill verkligen ha barn om ett par år.

Du som var så bombsäker på att du ej ville för ett tag sedan!

Åh hatar sådana här trådar för de gör mig så nojig 🙁
Funderar på minipiller men vill ej bli sjuk på något sätt.
P-plåster verkar riskabelt och ostalbilt.
Kanske kan jag kastrera mig och sedan adoptera en liten parvel.

Fast snoppbärare är ju inte att lita på vad gäller trohet iof


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad jobbigt det måste vara att vara tjej... [sad]


   
SvaraCitera