Aviseringar
Rensa alla

på tal om iq o sånt


Ämnesstartare

Bööööörg:

Det är bara ett konstaterande stt de som grupp har lägre iq än befolkningsgenomsnittet. Inget "vi och dom tänk"

ett konstaterande jag ifrågasätter.
ja, det är ett konstaterande av en påstådd verklighet. jag anade däremot en nedvärderande trådton där alla ointelligenta, rasistiska personer är lite sämre än andra. det är ett "vi-och-dem"-tänk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

det är mer än rasism som skapar ett vi och dem tänkt. att rasister är mindre intelligenta säger inte mycket om vi inte jämför det med en norm för andra värderingar; vi bör isf mäta andra ideologiers sympatisörers iq för att sedan kunna jämföra resultaten. att rasister ev. är korkade säger inget om de andra gruppers intelligens per se.

De utgår från det genomsnittliga resultatet. 
vadå andra grupper? Vilka grupper? Man har börjat undersöka barn och sen när de är vuxna, de som hade/har lägre intelligens än de andra var mer fördomsfulla. Jag tror studiet utfördes på ett annat sätt än det du tror.

man har inte letat efter enskilda fall genom att knacka runt o frågat höhö e du rasist? k nu ska vi mäta din intelligens. Utan tagit en grupp och sedan jämfört de med varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det misstror jag inte, men däremot ser jag det inte som ett argument för att det skulle stämma att rasister är mindre smarta.

Ska vi börja strunta i undersökningar helt och hållet?

Chibibbi:

ett konstaterande jag ifrågasätter.
ja, det är ett konstaterande av en påstådd verklighet. jag anade däremot en nedvärderande trådton där alla ointelligenta, rasistiska personer är lite sämre än andra. det är ett "vi-och-dem"-tänk.

Ja, jag ser inte rasister som "vi" , något fel med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: vadå andra grupper? Vilka grupper? Man har börjat undersöka barn och sen när de är vuxna, de som hade/har lägre intelligens än de andra var mer fördomsfulla. Jag tror studiet utfördes på ett annat sätt än det du tror.

andra ideologiska grupper. huruvida resultatet är särskilt kontroversiellt bror ju på hur det står i relation till andra grupper. vänstersympatisörer kan ju potentiellt besitta  generellt sett mindre intelligens än rasister de också. därför behöver det mätas - annars säger det inte så mycket om hur osmart det är att vara rasist - det kan rent av vara det mest intelligenta av alterantiven etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

andra ideologiska grupper. huruvida resultatet är särskilt kontroversiellt bror ju på hur det står i relation till andra grupper. vänstersympatisörer kan ju potentiellt besitta  generellt sett mindre intelligens än rasister de också. därför behöver det mätas - annars säger det inte så mycket om hur osmart det är att vara rasist - det kan rent av vara det mest intelligenta av alterantiven etc.

Rasism är ingen ideologisk grupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Ska vi börja strunta i undersökningar helt och hållet?

Nej, vi bör ha ordentligt med underlag innan vi drar slutsatser om hela folkgrupper, är min synpunkt.

Bööööörg: Ja, jag ser inte rasister som "vi" , något fel med det?

det beror på om man anser att ett "vi och dem"-tänk i sig är skadligt. folk brukar argumentera för det, när det kommer till SD - varför är det inte likadant åt andra hållet? varför är det mer ko att skilja på vi och rasister än vi och invandrare?. jag personligen tänker "öppna mitt hjärta" för också rasister och erkänna dom som människor och rättigheter - med allt vad respekt för mänsklighet innebär. det är för mig mest humant och moraliskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

andra ideologiska grupper. huruvida resultatet är särskilt kontroversiellt bror ju på hur det står i relation till andra grupper. vänstersympatisörer kan ju potentiellt besitta  generellt sett mindre intelligens än rasister de också. därför behöver det mätas - annars säger det inte så mycket om hur osmart det är att vara rasist - det kan rent av vara det mest intelligenta av alterantiven etc.

Jag förstår inte alls hur de olika politiska ideologierna är öht relevanta här. Studiet handlar om konservatism och  fördomar, inte om olika partier. Men även nu om det gjorde det så tror du alltså att man som konservativ och etnocentrist dras till progerssiva och anti-nationella ideologier? Kanske gör Vissa Individer det i vissa fall, men överlag så röstar man utifrån sina åsikter och livsåskådning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Rasism är ingen ideologisk grupp.

Jo, det vill jag påstå. Rasism förekommer inom både högern och vänstern, vilket då gör det möjligt att replikera att det snarare är icke-rasistiska individer och rasister som bör jämföras - men också andra grupper är relevanta för att kunna dra i en större helhetsbild dra en slutsats. där är det däremot ponerat att korrelationen utgör en kausalite; mer intelligent --> mer eller mindre rasistisk/höger/vänster etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Nej, vi bör ha ordentligt med underlag innan vi drar slutsatser om hela folkgrupper, är min synpunkt.

det beror på om man anser att ett "vi och dem"-tänk i sig är skadligt. folk brukar argumentera för det, när det kommer till SD - varför är det inte likadant åt andra hållet? varför är det mer ko att skilja på vi och rasister än vi och invandrare?. jag personligen tänker "öppna mitt hjärta" för också rasister och erkänna dom som människor och rättigheter - med allt vad respekt för mänsklighet innebär. det är för mig mest humant och moraliskt.

Ja, dessa studier är ordentligt med underlag för att bilda sig en uppfattning. 

Det har inget med SD att göra så förstår inte alls vad du snackar om. Ja självklart är alla människor människor, och har samma rättigheter.  Ser inte att nån har påstått nåt annat.

Chibibbi:

Jo, det vill jag påstå. Rasism förekommer inom både högern och vänstern, vilket då gör det möjligt att replikera att det snarare är icke-rasistiska individer och rasister som bör jämföras - men också andra grupper är relevanta för att kunna dra i en större helhetsbild dra en slutsats. där är det däremot ponerat att korrelationen utgör en kausalite; mer intelligent --> mer eller mindre rasistisk/höger/vänster etc.

Nej det är ingen ideologi. Rasister = mindr intelligenta än icke-rasister


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Jag förstår inte alls hur de olika politiska ideologierna är öht relevanta här. Studiet handlar om konservatism och fördomar, inte om olika partier

Jag vet - jag talar inte om partier heller. Jag talar om ideologi och jag talar om att en låg intelligens hos rasister inte säger något alls om man inte kan jämföra det med andra värderingsgrupper och hur intelligensen ser ut där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Nej det är ingen ideologi. Rasister = mindr intelligenta än icke-rasister

Rasism är en ideologi, påstod jag. Inte att teorin om att rasister är mindre intelligenta skulle vara det.

Bööööörg: Det har inget med SD att göra så förstår inte alls vad du snackar om. Ja självklart är alla människor människor, och har samma rättigheter. Ser inte att nån har påstått nåt annat.

alright, då lämnar vi det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Jag vet - jag talar inte om partier heller. Jag talar om ideologi och jag talar om att en låg intelligens hos rasister inte säger något alls om man inte kan jämföra det med andra värderingsgrupper och hur intelligensen ser ut där.

Och vem har gjort det? Hur är det relevant här?  Studier görs inte sådär ur luften bara utan de har som börg säger ordentligt med underlag. Det handlar om rasister och icke rasister, inte v mot SD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Rasism är en ideologi, påstod jag. Inte att teorin om att rasister är mindre intelligenta skulle vara det.

alright, då lämnar vi det.

Rasism är en attityd, en uppfattning,  osv. Har inget att göra med ideologi?  


   
SvaraCitera

Z0dd:
Tycker det av många anledningar verkar som att rasister har lägre intelligens och IQ än andra, rent generellt.

10294487_652136588174892_326456462818734
10300105_784353041598859_545459694278639

lol fnissade


   
SvaraCitera