Aviseringar
Rensa alla

Pälsindustrin - glömm aldrig detta


Ämnesstartare

I Kanada slaktar man sälar i tusental, man klubbar dom och flår dom levande för att pälsen blir finare så. Resterna använder man till Omega 3- kapslar med Sälolja.
I Kina är man mer grymma än så i allmänhet men man framställer hundpäls på samma sätt i organiserad form för export till Europa och USA för att användas till kläder som tex Canada Goose.

Nedan på länken visas hur man i Kina flår hundar levande. Den här sidan har lagsts ut flera gånger tidigare här på UM men den är värd att visas igen.

VARNING FÖR STARKA SCENER

http://www.peta.org/feat/ChineseFurFarms/index.asp


   
Citera
Ämnesstartare

*har redan glömt det*[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför blir pälsen finare om man flår dem levande?
Finns det inte en ganska stor risk att sälarna dör när man klubbar dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget problem om de inte är utrotningshotade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Finns det inte en ganska stor risk att sälarna dör när man klubbar dem?

Kolla in filmen på länken ovan så ser du själv att djuren lever även efter att dom blivit flådda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

Inget problem om de inte är utrotningshotade.

All industriell slakt av djur som inte är industriellt producerad är farlig, då det i slutändan kommer leda till att arten kan hamna i ett kritiskt läge. Fisken är ett exempel, eftersom den inte kan framställas och avlas på samma sätt som kor och grisar, kan den inte hänga med den teknologiska utvecklingen. I takt med att vi får allt effektivare båtar, teknik och dylikt, så ökar överfisket i en takt som är högre än fiskarnas egna förmåga att reproducera sig. Det betyder att vi får allt mindre fiskar.

Det är inte lönsamt att utnyttja sälar av samma skäl - för att det inte är värt att riskera rasen, och att det inte är etiskt av oss människor att utmana och riskera redan känsliga ekosystem.
- vad händer om fiskbeståndet minskar
- vad händer om sälbestånden minskar?

Båda är frågor vi inte vill ha svar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hurricane:

Kolla in filmen på länken ovan så ser du själv att djuren lever även efter att dom blivit flådda.

Men det var sälarna jag menade, du skrev att de blev klubbade inte hundarna, ursäkta att jag inte var tydlig. Överlever sälarna alltid klubbningen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Överlever sälarna alltid klubbningen?

Ja, syftet med klubbningen är att bedöva djuret men man vill att djuret fortfarande lever när man flår det. EU har diskuterat ett förbud mot sälprodukter av just det skälet att det förekommer djurplågeri i stor skala vid framställningen av sådana produkter.

Förut var det Norge som i många år stod i centrum för kritiken oh när info spreds inom EU så blev det allmän bojkott mot norska produkter.
Numera är det Kanada som är i blickfånget där man bestämt att utrota 2/3 av sälbeståndet med hänvisning till att dom äter för mycket fisk i ett redan utfiskat hav. Men man gör naturligtvis på samma sätt som Norge gjorde, allt för pengarna. Den enda skillnaden är att i Kanada så tar man vara på kadavrena och gör hälsopreparat av dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hurricane:

Ja, syftet med klubbningen är att bedöva djuret men man vill att djuret fortfarande lever när man flår det

Okej:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Seriöst, vad fan är skillnaden mellan att man gör så här och att föda upp, psykiskt misshandla en ko/gris/kyckling hela livet för att döda den med en slaktpistol? Sånt jävla hycklande! Det man gör med sälarna är katastrofalt, men skulle folk reagera om det var exempelvis ormar som man klubbade istället för sälar? Nej. Hyckleri.

"GAAAAAH I KINA DÖDAR DE HUNDAR [cry][cry][cry] nu ska jag gå och äta en biff"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

All industriell slakt av djur som inte är industriellt producerad är farlig

Du menar slakt som helt enkelt inte regleras tillräckligt?

Industrialisering av djur suger, både för djuret och för människan (fattigare näringsinnehåll i djur som inte lever i sin naturliga miljö).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Seriöst, vad fan är skillnaden mellan att man gör så här och att föda upp, psykiskt misshandla en ko/gris/kyckling

Du pratar om hyckleri men jag är vegan och tycker inte alls om slaktindustrin men jag har inte hunnit dit ännu då jag reggade mig i gårkväll.

Då är det mer hyckleri att tala om hyckleri och äta biff och dricka mjölk.

Tänk på vad du säger så du inte säger det du tänker [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad finns det att säga?
Människan kan vara ond men de kommer att straffas. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hurricane:

Då är det mer hyckleri att tala om hyckleri och äta biff och dricka mjölk.

Tänk på vad du säger så du inte säger det du tänker

Hahah är vegan ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hurricane:

Du pratar om hyckleri men jag är vegan och tycker inte alls om slaktindustrin men jag har inte hunnit dit ännu då jag reggade mig i gårkväll.

Menade inte heller specifikt dig utan alla köttätare som inte tänker längre än näsan räcker.


   
SvaraCitera