Aviseringar
Rensa alla

Pär Ström


Ämnesstartare

Känner mig totalt oinsatt men jag litar på ditt ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

är man faktiskt intresserad av jämställdhet och inte polarisering och gerillakrigföring så kallar man sig egalitarist eller anarkist för det kommer inget gott ur att betrakta en utsatt grupp som mer prioriterad än andra, och det är hyckleri att göra så om man säger sig vara för lika möjligheter och rättvisa och minskade sociala klyftor på alla plan.

+100


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

+100

såg citatet o ba nej jag behöver svara men så vare bara "+" det kändes bra orka skriva massa skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

såg citatet o ba nej jag behöver svara men så vare bara "+" det kändes bra orka skriva massa skit

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In convallis suscipit lacus, in convallis tortor sagittis et. In fermentum laoreet felis, nec semper sapien ultricies quis. In et erat lorem. Donec sed augue risus. Nullam in est nisl, eget suscipit turpis. Nulla eget odio et dui fringilla sollicitudin eu rhoncus mauris. Curabitur massa tellus, faucibus id egestas ut, egestas ac velit. Phasellus aliquet ipsum et nisl rutrum lobortis.

Maecenas quis enim orci. Pellentesque et felis ut nibh elementum euismod sit amet quis mauris. Ut nulla justo, pulvinar quis porttitor vel, vulputate a nisl. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi volutpat ligula vel ipsum accumsan hendrerit lacinia nunc tempus. In ultrices dui quis erat tristique nec lacinia nulla varius. Duis lectus odio, vulputate sit amet facilisis et, sodales non tortor. Nulla pretium sagittis congue. Aenean gravida cursus dui, vitae venenatis massa lobortis ac. Pellentesque id libero eget sem facilisis sagittis. Aliquam risus nulla, elementum condimentum bibendum et, faucibus a leo.

Mauris et tempor turpis. Cras tristique enim eget tortor porttitor iaculis. Pellentesque consectetur odio eget diam molestie at pulvinar mauris fermentum. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Maecenas egestas pharetra metus. Cras laoreet faucibus interdum. Nullam tempor nunc a nunc placerat in ullamcorper sem accumsan.

Aenean id eros odio, eu commodo velit. Phasellus mauris eros, iaculis non auctor vel, luctus et metus. Etiam at ligula elit. Aliquam pulvinar facilisis metus sit amet mollis. Etiam vitae euismod sem. Phasellus justo libero, vestibulum in facilisis lobortis, laoreet id quam. Duis eros neque, congue quis mattis sit amet, lobortis dignissim purus. Vivamus volutpat libero at ipsum consectetur eu molestie velit sollicitudin. Vestibulum sollicitudin lacinia venenatis. Sed dolor neque, imperdiet nec porta quis, congue vehicula libero. Nullam dapibus mattis condimentum. Proin faucibus iaculis lacus, vel sollicitudin leo porttitor eget. Aliquam id odio risus.

Praesent eu egestas erat. Nunc eu augue urna, ac convallis libero. Sed ac lacus arcu. Etiam non nulla felis. Mauris tellus orci, venenatis dictum ultrices sit amet, vehicula molestie augue. Donec id turpis justo. Aliquam blandit lacus eget sem vehicula varius. Fusce vel nulla dolor. Vivamus ipsum enim, venenatis a iaculis sodales, pulvinar id ligula. Sed aliquam, enim sit amet pulvinar dignissim, magna sapien consectetur mi, ac malesuada magna elit ut nunc. Aliquam erat volutpat. Duis auctor placerat viverra. Sed pellentesque sem quis massa facilisis gravida. Praesent venenatis consectetur lacus ac adipiscing. Nullam suscipit molestie imperdiet. Praesent risus mi, adipiscing at rutrum et, sodales nec nisl.

Ne, skojar bara. [wink]


   
SvaraCitera
mynona

Jr. HBT:

är man faktiskt intresserad av jämställdhet och inte polarisering och gerillakrigföring så kallar man sig egalitarist eller anarkist för det kommer inget gott ur att betrakta en utsatt grupp som mer prioriterad än andra, och det är hyckleri att göra så om man säger sig vara för lika möjligheter och rättvisa och minskade sociala klyftor på alla plan.

Jag brukar kalla mig feminist bara för enkelhetens skull i diskussioner eftersom det är ett så etablerat begrepp. Jag har dock aldrig identifierat mig som feminist utan bara sett feminismen som en naturlig del av strävan mot ett samhälle där alla kan få forma sitt liv fritt utifrån sin personlighet, punkt slut.

Man får minnas att feminismen inte är så enhetlig och att det är svårt att klumpa ihop alla olika riktningar inom dem. Själva ordet härstammar från den tid när jämställdhetskampen fokuserade främst på kvinnor eftersom de var mest förtryckta av könsrollen, vilket i sin tur är helt naturlig eftersom det var männen som utformade samhället och skapade dem och enligt vanlig enkel allmänmänsklig egoism förstås såg till att få fördelarna som den starkare parten alltid sett till att få.

Men jag tror att jag ofta sagt hur illa jag tycker om själv ordet feminist eftersom det har en kontraproduktiv effekt för sitt syfte.

Jr. HBT:

och med det sagt tycker jag inte att pär ström är så fel ute när han vedersakar feminismen. självklart finns det feminister som blir mobbade också, men man måste förstå att pär ström är ett enkelt mål på grund av att han ser löjlig ut och att det inte är en bra debattmetod att angripa detta. så länge inte dispyten i fråga ses som ett självändamål vilket den gör för många feminister liksom många "ideologiskt" anknutna överlag.

Per Ström har givetvis rätt i att det finns fanatiska och oresonliga feminister. Det finns tokiga fanatiker vad det än gäller. Men det som är roligt med Ström, det är inte att han ser precis så intelligent ut som han är, utan att han i sina konspirationsteorier faktiskt själv är precis så oresonligt fanatisk som han anklagar feministerna att var: han är likadan. Men sina fantasier om att feministerna är manshatare som vill grunda ett matriarkalisk amazonsamhälle, så utgör han ju faktiskt en ren karikatyr att förlöjliga sig över även om han vore en strålande skönhet.

Och med sitt påstående att kvinnoförtryck inte förekommer, snarare än att båda könen förtrycks av könsrollerna med en övervikt för kvinnor, så kan han heller inte tas på allvar. Han är precis lika obalanserad som de han ställer sig emot, och han förtjänar att tas på lika stort allvar som just dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men sina fantasier om att feministerna är manshatare som vill grunda ett matriarkalisk amazonsamhälle

feminismen är kvinnornas kamp mot männen. den har uppstått ur ett förtryck men som verkningsmekanism har den ingen inneboende tendens att träda ur sin roll när förtrycket har hävts. många skulle gärna se ett sådant samhälle, liksom människor i maktpositioner vill behålla sin makt. det är ingen ogrundad farhåga.

mynona:

Han är precis lika obalanserad som de han ställer sig emot, och han förtjänar att tas på lika stort allvar som just dem.

fast nu är det ju så att folk som förlöjligar honom vanligtvis omhuldar feminismen.

jag vet inte så mycket om pär ström mer än att han påpekar ett problem som jag också ser (fast han gör det på ett mycket klumpigare sätt).


   
SvaraCitera