Aviseringar
Rensa alla

Paketera känsliga komponenter


Åtta:

Ja, det var inte kul. Först kraschade gamla HDDn. Sen råkade jag paja en sladd när jag skulle byta disken, så jag fick lämna in datorn på service. Gick loss på 1600 totalt, i slutändan ... Men men, jag lyckades rädda all data från gamla disken i alla fall.


   
SvaraCitera

Antistatpåst + bubbel [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Datoraffärer och liknande.

Fanns inte på Clas Ohlson eller Kjell & co.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Ja, det var inte kul. Först kraschade gamla HDDn. Sen råkade jag paja en sladd när jag skulle byta disken, så jag fick lämna in datorn på service. Gick loss på 1600 totalt, i slutändan ... Men men, jag lyckades rädda all data från gamla disken i alla fall.

va i helsike var det för en kabel??

finns antistatboxar på kjell & co


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Fanns inte på Clas Ohlson eller Kjell & co.

borderline:

finns antistatboxar på kjell & co

har också köpt massa ESD-påsar där, men dom har tydligen gått över till endast skumplast för IC...

Dock så e de lättaste att ha komponenterna i material som inte kan laddas upp, ex papperspåsar (saker som man inte kan få "kärringstötar" av).

ESD (Elektrostatisk urladdning) handlar om kroppens polaritet till komponentens, var därav försiktig med kontaktytor och kretsen i övrigt, ta i hörnen eller vid jordade ytor om du måste. Sen är frågan om vad det är för saker, en HDD e mer känslig för stötar än ESD i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Sen är frågan om vad det är för sake

Just nu ligger ett nätverkskort ute på tradera.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Just nu ligger ett nätverkskort ute på tradera.

Då har du en metallram för att fästa i chassit och själva kortet, pilla inte på kortet, bara på metallramen.
Köp en/ta en papperspåse i lämplig storlek på lämplig butik, lägg ner, häfta i änden, vik lite, packa ner i bubbelplast+kartong som ovan.

Metallen som e på sidan av instickskort e iregel inga problem att pilla på, den e ju en "del av" chassit och måste där av jordas. Det e mer problem med ett kort som inte har en fast metallram eller annat att röra vid så som CPU och RAM, och så skall du ha ESD-påse och gärna skumplast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

papperspåse

Då kör jag med papperspåse om jag får den såld.


   
SvaraCitera

Finner det tämligen komiskt att alla verkar tro att Posten testar emballagets hållbarhet med en bulldozer vid varje försändelse. ESD, bubbel, tidningspapper och kartong räcker gott och väl.

ESD-påsar kan du köpa på:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV&gq=.se

Eller så går du in i närmsta random datorbutik och frågar snällt om de kan ge dig ett par som de ändå ska slänga.


   
SvaraCitera