Aviseringar
Rensa alla

Palestina eller Israel?


Cykeldöden:

det antyder att israel är en enhet med en ståndpunkt

Du menar som, typ, en självständig stat med folkvald regering? Israel är en enhet med en ståndpunkt, på samma sätt som Sverige är en enhet med en ståndpunkt. Därmed inte sagt att alla israeler gillar sin regering, även om det tyvärr är så att en överväldigande majoritet ger sitt stöd för ockupationspolitiken.

MissAnox:

Samtidigt förstår jag att judar känner sig hotade. Nu senast när ett part i Ungern ville införa listor över judarna.

Det är ingen höjdare att blanda ihop "judar" med "Israel". Dels ger det mer legitimitet åt sionisternas tramsande om att judendom och Israel är samma sak och att all kritik mot Israel är antisemitism, dels riskerar det att förknippa oskyldiga judar med terrorstaten Israel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Det är ingen höjdare att blanda ihop "judar" med "Israel". Dels ger det mer legitimitet åt sionisternas tramsande om att judendom och Israel är samma sak

Jag kanske missförstår dig och du får gärna utveckla. Man måste få nämna de reliösa grupperna judar och muslimer i samband med Israel. Det är ju de största grupperna som för tillfället träter om området.

Gentlernen:

Israel är samma sak och att all kritik mot Israel är antisemitism, dels riskerar det att förknippa oskyldiga judar med terrorstaten Israel.

Ja, absolut, men det har jag ju inte heller sagt. Däremot finns antisemitism i Europa, vilket förmodligen var den största legitimerande faktorn när alla världens judar lovades att få bosätta landområdet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Ja, absolut, men det har jag ju inte heller sagt. Däremot finns antisemitism i Europa, vilket förmodligen var den största legitimerande faktorn när alla världens judar lovades att få bosätta landområdet.

Absolut men om vi säger att svensk-amerikaner är förtryckta i Sverige kan vi då säga "Ja men ni kan flytta, ni får Estland, dom som bor där är väl inget, dom kan ni kasta ut"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Absolut men om vi säger att svensk-amerikaner är förtryckta i Sverige kan vi då säga "Ja men ni kan flytta, ni får Estland, dom som bor där är väl inget, dom kan ni kasta ut"?

Svensk-amerikaner kan till skillnad från gruppen judar välja en nationell identitet och behöver då inte utstå de orättvisor som drabbar minoritetsgrupper.

Det finns såklart inga argument för att förtryck ska legalisera förtryck, dessutom grövre sådant. Ockupationen av Israel är fel på alla sätt, men jag tycker att de som bor där nu, judar, muslimer, kristna m.fl. ska få bo kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Svensk-amerikaner kan till skillnad från gruppen judar välja en nationell identitet och behöver då inte utstå de orättvisor som drabbar minoritetsgrupper.Det finns såklart inga argument för att förtryck ska legalisera förtryck, dessutom grövre sådant. Ockupationen av Israel är fel på alla sätt, men jag tycker att de som bor där nu, judar, muslimer, kristna m.fl. ska få bo kvar.

Absolut men man måste sluta identifiera sig genom etnicitet och religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Absolut men man måste sluta identifiera sig genom etnicitet och religion.

Ja, jag gillar egentligen inte att använda benämningar på nationer, samt kulturella och religiösa grupper. Dock måste man det för att förstå denna konflikt.

Håller med dig, verkligen. Nationalism, fundamentalistisk religiositet etc är uschligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Ja, jag gillar egentligen inte att använda benämningar på nationer, samt kulturella och religiösa grupper. Dock måste man det för att förstå denna konflikt. Håller med dig, verkligen. Nationalism, fundamentalistisk religiositet etc är uschligt.

Visst det är precis min poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner inte att jag behöver välja sida, direkt. det man inte kan påverka och som inte påverkar en kan man väl tycka precis vad fan man vill om, och min totalt meningslösa åsikt - som är ungefär lika meningsfull som vilken annan som helst - är: eh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Israel ...
Av MÅNGA olika skäl.

en av skälen är att om palestinerna får Israel så är mellanöstern på ruta ett igen, utan ett enda demokratiskt land i närheten.

Israel är ändå det ända landet som har demokrati, det finns araber, palestinier, ryssar, afrikaner , muslimer, kristna och judar som bor där och de får uttrycka sig som de vill.
Demokrati är nyckeln till ett välutbildat och bra samhälle vilket arabländerna borde ta efter tycker jag.

Har varit där och tycker att människor där är underbara, där emot har jag inte blivit så förtjust i de arabiska länderna.
Tycker det är förfärligt att man inte kan klä sig som man vill i de arabiska länderna, de har noll respekt för kvinnor. Det är tragiskt. Ser Israel som sista hoppet i mellanöstern.

Sen är palestinerna inte för fred, de vill inte ha fred och de vill inte kompromissa, det finns hur många muslim stater som helst som de kan dra till. Palestina har aldrig funnits, det finns inget land som kallas för palestina om ni läser lite gammal geografi och historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Passion pit:

Israel ... Av MÅNGA olika skäl.

Utveckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Utveckla.

japp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom har ju bombat skiten ur varandra i åratal. kommer med största sannolikhet fortsätta så också. Ser ingen anledningen att välja sida när bägge är lika skyldiga för så många människors död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:
Landet heter Palestina, det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra

nej palestinas identitet dök upp samtidigt som sionisterna börja vandra in.

Avregistrerad:
Israel ...
Av MÅNGA olika skäl.

en av skälen är att om palestinerna får Israel så är mellanöstern på ruta ett igen, utan ett enda demokratiskt land i närheten.

Israel är ändå det ända landet som har demokrati, det finns araber, palestinier, ryssar, afrikaner , muslimer, kristna och judar som bor där och de får uttrycka sig som de vill.
Demokrati är nyckeln till ett välutbildat och bra samhälle vilket arabländerna borde ta efter tycker jag.

Har varit där och tycker att människor där är underbara, där emot har jag inte blivit så förtjust i de arabiska länderna.
Tycker det är förfärligt att man inte kan klä sig som man vill i de arabiska länderna, de har noll respekt för kvinnor. Det är tragiskt. Ser Israel som sista hoppet i mellanöstern.

Sen är palestinerna inte för fred, de vill inte ha fred och de vill inte kompromissa, det finns hur många muslim stater som helst som de kan dra till. Palestina har aldrig funnits, det finns inget land som kallas för palestina om ni läser lite gammal geografi och historia.

provat att gå i ett religiöst område i israel? 🙂 lovar dig att du kommer få sten kastade på dig ifall du är blond och klär dig västerländskt.  
nej israel är inte 1 demokrati. att du har varit där och fått positivare upplevelse än arabländernas säger inte ett skit.  i libanon, syrien, nordafrika och alla gulfstater förutom saudiarabien kan du klä dig hur du vill, så det där kan du inte ha som argument.
och nej att det finns ''muslim stater'' som palestinierna kan dra till är inte heller ett argument. ingen annan ska ha ansvar för palestinierna än de som skapade problemen, dvs västvärlden.  söt historia btw. puss


   
SvaraCitera

både sionism och sharia är dåligt eftersom ett samhälle som styrs av höga präster är vägen till träldom liksom nordkorea som styrs av konfusions (kong tzu) religon.


   
SvaraCitera
Czar
 Czar

Det typiska är att det inte nämns att judar fick faktiskt ett eget land under ww2,  långt före israels bildning. 


   
SvaraCitera