Aviseringar
Rensa alla

PANIK!?


Ämnesstartare

Jag har fått virus på min dator! och jag har inget virusprogram! Vad ska jag göra, har ingen aning! Hjälp tack?! [chocked]


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va?


   
SvaraCitera

Svårt att förklara för någon som uppenbarligen inte förstår.

Men du bör formatera disken/diskarna.

Vad är det för typ av dator? Vad är det för OS?

Har du OS på skiva o.s.v.??


   
SvaraCitera

Kopiera allt värdefullt till en extern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr är det svårt att med lyckat resultat rensa bort skadlig kod från en dator.

Det första du bör göra är att skapa en säkerhetskopia av all värdefull data du har på hårddisken. Kopiera allt till en extern hårddisk, USB-minne och/eller använd en "moln-tjänst" såsom Wuala eller Dropbox.

Sedan bör du köra en ominstallation av ditt operativsystem (Windows). Om du inte känner dig säker på hur detta går till har du säkert en kompis eller släkting som kan hjälpa dig närmare.

Nästa steg, oavsett om du har installerat om Windows eller ej, är att skaffa ett antivirus-program. Om du inte har råd med det allra senaste programmet för några tusenlappar finns det alltid hyfsade gratisalternativ.

"AVG Free" är ett gratisverktyg utan alla avancerade funktioner, som du antagligen inte behöver ändå. Slå upp det i valfri sökmotor så kommer du hitta det rätt snabbt.

"Ad-Aware" är ett superb svenskutvecklat program som letar upp och tar bort ad- och malware, spionprogram och liknande.

Kör en full sökning i dessa program och ta bort allt skräp de hittar, så har du i alla fall kommit ett steg på vägen.

tl;dr:
1. Säkerhetkopiera värdefull data
2. Installera om Windows
3. Installera antivirus-program (exempelvis AVG och Ad-Aware)

Utöver det gäller common sense; klicka inte på obskyra länkar (vilka är *sjukt* populära på Facebook) och liknande.

"Lita aldrig på en dator som du inte kan kasta ut genom ett fönster"


   
SvaraCitera