Aviseringar
Rensa alla

Panik Attack!!!


Ämnesstartare

I höstas fick jag min första panik attack , det var jätte jobbigt.
Har nån haft eller har panik attacker? Hur känns det för er?
För mig blir det som en klump i halsen och jag känner mig jätte orolig så att jag tror att jag ska dö eller nått. I min första attack höll jag på nästan på att kräkas. [shake] Och så darrar man lite ochså.
Nån som vet vad man kan göra just när man får en panik attack?


   
Citera

Fokusera på din andning


   
SvaraCitera

Jag lider av svår panikångest. Jag blir skakig, dålig andning och svettas mycket. Jag fick så kraftiga attacker så jag fick gå hos en psykolog i 6 veckor. Jag blev lite paraoid och trådde jag var döende och annan skit. Mår bättre nu[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JOQER:

Jag lider av svår panikångest. Jag blir skakig, dålig andning och svettas mycket. Jag fick så kraftiga attacker så jag fick gå hos en psykolog i 6 veckor. Jag blev lite paraoid och trådde jag var döende och annan skit. Mår bättre nu

Va bra att du mår bättre nu[smile]
Vad brukar du göra när du får panikångest?


   
SvaraCitera

LittleLotus:

Va bra att du mår bättre nu
Vad brukar du göra när du får panikångest?

Jag brukar lägga mig i min säng och se en film som lungnar ner mig[smile] Får man panikångest ska man andas djupt och göra något som man kan slappna av, av.


   
SvaraCitera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik%C3%A5ngest

Mycket bra beskrivet av panikattack. Jag kan garantera att man vet när man får det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick panikångest första gången jag rökte på och det har hängt kvar i flera år nu. Dock får jag det oftast när jag är bakfull, sällan annars.
För mig är det mest andningen som påverkas, känns som att jag inte får luft. Jag brukar tugga lite tuggummi med frisk smak och försöka fokusera på nåt annat tills det lägger sig.


   
SvaraCitera

LittleLotus:

Har nån haft eller har panik attacker?

Ja

LittleLotus:

Hur känns det för er?

Sjukt mycke press över brösten,kan knappt andas,gråter hysteriskt,grymt orolig

LittleLotus:

Nån som vet vad man kan göra just när man får en panik attack?

När du haft d tillräckligt många gånger kan du lära dig att trycka undan attacken 10 minuter eller så så du kan komma till en enskild plats,ångestkänslan sitter kvar,men du kan hejda den från att "synas" eller "bryta ut " så d syns fysiskt eller vafan man säger.
Sätt en kudde mot ansiktet så du inte kan andas knappt,då tvingar du kroppen att andas långsamt och pressar kroppen att trappa ner för att få mer luft.Sysselsätt dig,måla,kolla på tv.alla är olika men jag kan defenetivt INTE lyssna på musik när jag har panikångest eller ångest för då mår jag bara sämre,vet inte varför,men relaterar i låtar får en att må värre.skaffa mediciner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Sysselsätt dig,måla,kolla på tv

Ja det känns alltid bra att syssla med något roligt just då.

Tözen:

jag kan defenetivt INTE lyssna på musik när jag har panikångest eller ångest för då mår jag bara sämre

Samma här , vanligtvis när jag är på bra humör då lyssnar jag som vanligt på trance7 techno eller annat men när jag har panik attack då känns all musik bara som ett enda oljud och skrammel.

Tözen:

skaffa mediciner.

jag kör med medicin men läkaren säger att samtal är vikigast , det tycker jag med om inte alla kuratorer ska va så sega ,vill få träffa en nån gång efter typ ett HALVÅRS väntan (Jag skojar inte).

sable:

Dock får jag det oftast när jag är bakfull,

Jag får sån jäkla ångest dagen efter , och jag som VILL bli full.
Men nu kan jag inte för om jag håller på med alkohol så får man ju bara tillbaks panik ångest igen. Bleeeh[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja en gång när dom stora killarna band fast mig i ett träd [blush]

Men sen kom polisen å rädda mig [blush]


   
SvaraCitera

Mm, får attacker lite då och då, oftast när jag druckit alkohol men annars också.

Jag kan inte andas, hyperventilerar, gråter/skriker och skakar som fan. Kan inte ligga still och det känns som att man kvävs.

Jag vet inget som egentligen hjälper, bara att försöka andas lugnt och så. Jag kan liksom inte försöka se på tv eller nått under en attack, för jag ligger på golvet/sängen/marken och skakar.. Det är bara att vänta ut och försöka lugna ner sig istället för att låta all panik ta över.


   
SvaraCitera
Gifted

LittleLotus:

Har nån haft eller har panik attacker? Hur känns det för er?

Känns som koffeinöverdos.

LittleLotus:

Nån som vet vad man kan göra just när man får en panik attack?

Tja, man kan andas lungt; idrotta tror jag är bra, då känns den höga pulsen naturlig. Panikattack är attack/flykt-beteende som inte får något utlopp, så att jogga får kroppen att tro att den flyr, och attacken får en mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LittleLotus:

Jag får sån jäkla ångest dagen efter , och jag som VILL bli full.
Men nu kan jag inte för om jag håller på med alkohol så får man ju bara tillbaks panik ångest igen. Bleeeh

Mm, det kan vara rätt jobbigt. Men det kan ju hjälpa att ta en återställare om man nu inte måste göra något speciellt dagen efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LittleLotus:

Har nån haft eller har panik attacker? Hur känns det för er?

Jag har haft det väldigt många gånger. Förut fick jag det några gånger i veckan, men nu har jag blivit ganska bra på att avvärja attackerna, så att de inte "bryter ut" helt.

När jag får det känner jag väldigt stark ångest/oro/rädsla, hjärtklappning, får svårt att andas, känns som att att någon trycker mot min hals, ibland även ett tryck över bröstet, skakningar, svettas, känns som att jag ska dö.

Förr lade jag mig ner på golvet/i min säng/låste in mig på toan och grät/skrek och slog händerna i golvet. Väntade bara på att det skulle gå över. Nu har det som sagt blivit mycket bättre. Jag gick i KBT ett tag för att få hjälp.
När jag börjar få en attack brukar jag koncentrera mig på min anding, ta det lugnt eller sysselsätta mig med något. Om jag har mycket människor runt omkring mig så brukar jag gå därifrån så att jag lättare kan koncentrera mig på att bekämpa panikångesten.
Som en förebyggande åtgärd försöker jag se till att idrotta mycket då kroppen får förbruka stresshormoner och man även blir mer stresstålig.


   
SvaraCitera

Jag fick min första attack i skolan i slutet av högstadiet, det var en höst också. Sen fortsatte det med hemska attacker under flera veckor, innan jag kontaktade BUP. Fick gå dit och prata med en psykolog och sånt. känner mig mycket bättre nu! 🙂 Tack och lov [bigsmile]


   
SvaraCitera