Aviseringar
Rensa alla

Panikångest


Ämnesstartare

Vad är orsaken?
Hur lugnar man ned sig under en sådan attack?

obs, orkar inte googla och orkade inte trycka ned shift för att göra kolon, tyvärr.


   
Citera
Ämnesstartare

Obs, orkar inte svara ordentligt, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tired][crazy]


   
SvaraCitera
blum
 blum

vad menar du med orsak?
alla får inte direkt panikattacker av samma anledning

man fokuserar på att andas andas andas tex i fyrkant. in, håll andan, ut, håll andan, osv. man kramar någon som andas lugnt så härmar man rytmen.

jag vet inte, det går över. man måste bara komma ihåg att det inte är farligt för tror man att det är farligt blir det tusen gånger värre åååååh panikångest då det känns som att man verkligen kommer dö vilken sekund som helst är så jävla läskigt blääääää


   
SvaraCitera
blum
 blum

fast allas är ju också olika, vad händer när du får en attack, är du säker på att det är panikångest?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

vad menar du med orsak?
alla får inte direkt panikattacker av samma anledning

Vet men menar, vad är det som händer i hjärnan som orksar det?
Eller, det kanske inte finns ngt svar

Alltså, vart kommer paniken ifrån? Varför får man andningssvårigheter pga ångest? Vrf är det så svårt att lugna ned sig?

Lindblom:

är du säker på att det är panikångest?

Nee

Lindblom:

man fokuserar på att andas andas andas tex i fyrkant. in, håll andan, ut, håll andan, osv. man kramar någon som andas lugnt så härmar man rytmen.

om det ej finns ngn att krama då? D:
försökt andas lugnt, blir bara galen & gör andra dumheter

Lindblom:

åååååh panikångest då det känns som att man verkligen kommer dö vilken sekund som helst är så jävla läskigt blääääää

Ja! Men sen när jag inser att det inte är så, även om jag tror att jag kmr dö av syrebrist lr hjärtattack, blir jag självmordsbenägen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det går över


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det går över

sant![love]


   
SvaraCitera
blum
 blum

dtberorpå:

Alltså, vart kommer paniken ifrån? Varför får man andningssvårigheter pga ångest? Vrf är det så svårt att lugna ned sig?

är samma som varför man får andningssvårigheter etc när man blir rädd "på riktigt", alltså för något verkligt farligt. har för mig att det är så iaf.
jag får panikkänslor, börjar skaka etc för ångesten är så påträngande att man på något sätt bara måste få bort den. det går inte att slappna av man måste göra något, skaka, krampa bara aaaaaaaaaaaaaaaaahh jag vet inte panik i hela kroppen :S

dtberorpå:

Nee

OM det är panikångest borde du träffa nån psykolog och prata etc om du inte redan gör det. jag fick medicin och det hjälpte massor mot min.

dtberorpå:

om det ej finns ngn att krama då? D:
försökt andas lugnt, blir bara galen & gör andra dumheter

jag vet inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

jag fick medicin och det hjälpte massor mot min.

Jag vägrar ta medicin, kan inte hantera det

Lindblom:

jag får panikkänslor, börjar skaka etc för ångesten är så påträngande att man på något sätt bara måste få bort den. det går inte att slappna av man måste göra något, skaka, krampa bara aaaaaaaaaaaaaaaaahh jag vet inte panik i hela kroppen :S

aa, precis! Man vet inte vart man ska ta vägen och hittar ingen utväg


   
SvaraCitera
blum
 blum

dtberorpå:

Jag vägrar ta medicin, kan inte hantera det

okej, har iaf inte fått panikångest på över ett år tills för ett par dagar sen då det kom tillbaka. kanske värt att prova ändå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl ingen tillfällighet att det är mer ''vanligt'' hos er tjejer..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

Det är väl ingen tillfällighet att det är mer ''vanligt'' hos er tjejer..

Vad vill du komma fram till?

Lindblom:

kanske värt att prova ändå?

Medicin? Nej, klarar mig 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min psykolog har berättat att man får de för att de är kroppens försvar, kroppen liksom visar att man är i en livsfarlig situation och då får man panikångest, de är kroppens sätt att fly undan situationen
Sorry kan inte förklara precis vrf man får det 🙁

De är viktigt att man lugnar ner sig innan man får attacken för de går inte direkt att lugna ner sig under anfallet.

Om du känner att paniken väller inom dig så ska du tänka de är ingen fara ! m.m och lugna ner dig själv med ord.

De här sakerna har dom sagt till mig på bup... tro inte att detta kommer hjälpa första gången men om du gör dessa saker varje gång du känner att du böjar få panik så kanske det hjälper.

Själv har jag precis börjat lugna ner mig själv o har knappt sett någon förändring men vem vet de kanske hjälper snart[y][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

man kramar någon som andas lugnt så härmar man rytmen.

[love] Mys.


   
SvaraCitera