Aviseringar
Rensa alla

Panikkänslor av att åka buss och t-bana


Ämnesstartare

Kära UM:are,

Jag lider av en ganska så svår kräkfobi sedan ungefär 10 år tillbaka​. Den har kommit och gått och i vissa extrema fall utlöser den panikångestattacker oc​h känslan av att jag ska kräkas (vilket dock inte skett hittills).

De senaste mån​aderna har det hela eskalerat till ett stadium då det helt klart blir handikappande. ​Jag kan förvisso få ångest av min fobi även när jag är ensam hemma, om jag börjar må ​illa eller dylikt, men främst är det i samband med när jag ska åka buss eller t-bana ​som ångesten gör sig gällande. Varje hållplats är en mardröm och så fort dörrarna stä​ngs och fordonet i fråga barkar vidare känner jag mig instängd, oförmögen att fly och​ iakttagen. Och genast börjar jag må illa och så känns det som att jag ska kräkas och​ jag kliver av vid nästa hållplats. Och så håller det på. Igår gick jag en halvmil he​m ty jag klarade inte av att stiga på t-banan (jag inväntade fem vagnar efter varandr​a, men vågade aldrig stiga på).

Det spelar ingen roll om det är jättemycket folk ​eller nästan tomt heller. Grejen är att jag imorgon måste ta mig från punkt A till B ​och det är något jag helt enkelt inte kan hoppa över. Pressen inför morgondagen börja​r således redan kännas. Sammanfattningsvis kan man säga att jag har en kombination av​ kräkfobi och torgskräck/social fobi.

Min fråga är: Hur övertygar jag mig själv om​ att det sannolikt inte händer nåt även om jag är på t-banan eller bussen, och moreov​er, hur lindrar jag det enorma illamåendet som panikkänslorna framkallar? [cry]


   
Citera
Ämnesstartare

knark


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så ser ingen vem du är när du spyr! Och de blir lurade för det står P​21 på luv​​an, men du ä ju P20. [crazy]

3447786819.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Medicin"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

knark

Kan givetvis vara ett alternativ, ja [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser lite ut som att du ska spy på din avatar förresten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kognitiv beteendeterapi ftw.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Ser lite ut som att du ska spy på din avatar förresten

​Ja, den där avataren är skamfull på många vis men jag ids inte ta bort den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stroker Ace:

Kognitiv beteendeterapi ftw.

Yes! Ska börja i sådan, me​n om några veckor. Jag behöver resa en sväng imorgon och vissa andra dagar också. Hur​ löser jag det kortsiktigt? Är min fråga.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Nått liknande hade jag då jag gick 6:an, fick typ nervöst sammanbrott eller nått, hel​weird!

Men jag kunde inte fara till skolan för direkt jag kom dit så mådde jag il​la och var tvungen att fara hem direkt blev bara mer och mer stressad/fick panik ju l​ängre jag var kvar.. Där ett tag så satt jag i hallen och grät då mamma försökte tvin​ga mig till skolan..

Skolan var väl det som märktes mest, men det blev som en ond​ cirkel att så fort jag var "hemifrån" så mådde jag illa, stressade upp mig, fick p​anik, att fara till Ica 5 km bort och handla med familjen var typ omöjligt!

Tills​lut fick jag väl magkatarr/magsår/halsbränna eller va fasen de nu va, så då fick jag ​Novalycol av mamma, det blev någon slags livlina att då jag tuggat sönder tabletten s​å var allt bra kort efter.. Tur att dom är helt ofarliga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Hur​ löser jag det kortsiktigt?

Cykla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stroker Ace:

Cykla!

Bromma - Universitetet är lite väl långt med cyk​el väl? [chocked]


   
SvaraCitera

hade också ensåndär kräksmoj engång då jag inte vågade gå ngnstans typ, men tillslut ​så lyckades jag övertyga mej själv att kroppen kräks när den behöver det eller ngt i​ den stilen

det hade iof varit komiskt om du spydde hel brutalt aslänge överallt l​ite här och var..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera