Aviseringar
Rensa alla

Pans Labyrint


Som ett barnfilm, fast ändå inte.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Som ett barnfilm

Fast för vuxna.


   
SvaraCitera

Är den spansk? Heheeh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte om några av sagoelementen är tagna från "riktiga" sagor, men det vore kanske värt att kolla upp. Många filmer som försöker göra en allmän "sagofilmen" missar poängen totalt, medan den här behöver inte använda kända sagor för att få det väldigt ... sagolikt. På ett ganska läskigt sätt.

T ex monstret med ögon i händerna, hans scen påminner mycket om sagor där man frestas, men inte får göra något. Som t ex Östan om sol och västan om måne och Orfeus och Eurydike. Jag är säker på att jag hört talas om en saga om en pojke som ser ett bord fullt med godsaker, men han får inte ta något för då händer något hemskt...

I illustrationerna så ser man hur monstret har ätit nyfödda barn och så, och när han vaknar så äter han en av älvorna. Man skulle kunna säga att han vaknar av synd, men straffar de oskyldiga?

Hela filmen värderar ju saker som självuppoffran, hjälpsamhet etc. Ofelia blir först prinsessa igen efter att (spoiler) Dold text: hon dött för att rädda ett barn. Däremot värderas stolhet lågt, som man kan se på hur kaptenen slutar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

mvg+

tack


   
SvaraCitera

Sjukt överskattad film.


   
SvaraCitera

Det är nära inpå ett mästerverk. del Toro's kreativitet tycks inte ha några gränser.


   
SvaraCitera

Den är rätt trevlig.
Väldigt kreativ, har intressant mix mellan fantasi och realism, diktaturmiljöer och sådana skrämmande scenarion kontra hemska fantasimiljöer.
Vilket som är läskigast är upp till tittaren att avgöra.

Monstret som åt älvor var rätt läskig och morbid, hängig hud också. Haha.. den var fan cool.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera