Aviseringar
Rensa alla

Pansexuell eller kanske Bisexuell?


Ämnesstartare

Hejsan jag heter Alva och är 15 år och identifierar mig som Tjej och tror jag är Pansexuell.
Jag vet ju självklart skillnaden på Pansexuell och Bisexuell men det är en liten grej som får mig att tro att jag kanske är bi istället....

Såhär, Jag anser inte att det finns tre kön MEN jag tycker att man kan få identifiera sig som icke binär om man känner sig som varken eller!

Jag skulle kunna se mig tillsammans med en tjej eller icke binär eller Kille MEN inte en Transperson (inget illa menat till Transpersoner) skulle bara inte kunna få känslor för en Trans!
Så därför kanske jag är mer Bisexuell?
HJÄLP MIG ÄR JAG BISEXUELL ELLER PANSEXUELL ELLER FINNS DET NÅGON ANNAN BENÄMNING SOM SKULLE STÄMMA IN PÅ DETTA?!
PS, skriv gärna om jag  uttrycker mig fel! 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Spelar det någon roll vad för ord du sätter på det? Gör vad du känner för som känns bra och lägg mindre vikt vid semantik så blir det lättare


   
SvaraCitera
thveo

Ickebinära personer är trans men jag antar att du menar binära transpersoner 🙂


   
SvaraCitera

Sorry men det där är transfobiskt. "Skulle aldrig kunna bli kär i en trans"
Bara den meningen låter inte bra. Låter nästan som att man vore ett objekt. Sedan så kan du aldrig veta vem som är trans i din omgivning. Så du skulle kunna bli kär i en transperson.

Angående om du är bi eller pan - bisexuell betyder inte bara att man är attraherad av tjejer och killar, det betyder även att man är attraherad av ickebinära (bara just de som är ickebinära då, inte de andra som går under paraplytermet ickebinär.) Notera att det inte alltid behöver vara så.

Det skulle även kunna vara så att du är polysexuell. (Att vara attraherad av tre eller mer kön/identiteter, dock inte alla. Ett exempel: Jag är attraherad av tjejer, ickebinära, de som är agender, genderqueer och demigirl.)


   
SvaraCitera
Mumzel

pseudocidal_boy: låter inte bra. Låter nästan som att man vore ett objekt. Sedan så kan du aldrig veta vem som är trans i din omgivning. Så du skulle kunna bli kär i en transperson.

Angående om du är bi eller pan - bisexuell betyder inte bara att man är attraherad av tjejer och killar, det betyder även att man är attraherad av ickebinära (bara just de som är ickebinära då, inte de andra som går under paraplytermet ickebinär.) Notera att det inte alltid behöver vara så.

Hon har rätt till hennes preferenser och hon måste inte förklara dem. Precis som folk måste inte förklara deras sexuell läggning, religion, politiska åsikter, m.m.

Fast @Anonyymaalva, jag tror jag förstår det. Själv så tror jag bara på att det finns 2 kön, just för jag anser en persons kön utifrån hur dem presenterar sig själv samt de ser ut. Men samtidigt, vem är jag att säga till någon annan vem dem är. Om man vill vara icke binär, så varsegod liksom, men det kommer vara svårt att få folk att se en som varken en kvinna eller man.

Men tillbaks till frågan, pansexuell innebär att man gillar någon utifrån deras personlighet. Medans bi innebär att man attraheras av både könen. Du har ej angett om du gillar någon utifrån deras personlighet eller utifrån deras kön. Gissar på att du är i alla fall bi eftersom du har ej pratat om personlighet. Men helt seriöst, det betyder nästan likadant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonyymaalva: Såhär, Jag anser inte att det finns tre kön MEN jag tycker att man kan få identifiera sig som icke binär om man känner sig som varken eller!

Det kanske blir lättare för dig att tänka i de banor att kön över huvud taget inte existerar utan det är bara feltolkningar i gamla skrifter.

Så var det uträtt.  Mycket glad


   
SvaraCitera
sies
 sies

Sexualiteter är inte alltid för alla. Jag känner mig mest attraherad till andras personligheter, har ingen betydelse för mig om de är en tjej eller kille. Men de tjejer och killar jag varit med så har jag haft det lättare att vara attraherad till killarna. Så är jag homosexuell, bisexuell eller kanske pansexuell? Jag skulle nog säga pansexuell för att jag helt enkelt inte bryr mig om vem jag är med, och bara för att jag kanske lyckats stämpla mig med det så ska inte den sexualiteten begränsa mig till vad just den säger. Alla gillar olika. 

Om du verkligen måste sätta en sexualitet på dig, så skulle jag säga pansexuell. Men bara för den sexualiteten är skriven att "gilla allt och alla", så behöver du inte göra det. Du definiera dig själv. 🙂 

pseudocidal_boy:
Sorry men det där är transfobiskt. "Skulle aldrig kunna bli kär i en trans"
Bara den meningen låter inte bra. Låter nästan som att man vore ett objekt. Sedan så kan du aldrig veta vem som är trans i din omgivning. Så du skulle kunna bli kär i en transperson.

Det är som att säga att jag är sexistiskt för att jag blir lättare attraherad av killar än tjejer. Lägg ner med att kalla allt -fobiskt av något slag, låt folk leva.


   
SvaraCitera

Jag kallar inte allt -fobiskt. Sa det bara nu men visst jag kan väl ursäkta mig för att jag blev upprörd


   
SvaraCitera

Och det är inte att säga att du är sexistisk. Jag vet att man kan ha prefenser, kanske inte orkar skriva allt hela tiden.


   
SvaraCitera

Och vadå låt folk leva? Lät det som att jag hotade någon eller fördömde någon?
Hon sa att det var okej att säga till och enligt en del personer så är det där transfobiskt. För väldigt ofta handlar prefenser om att inte dejta transpersoner att "man inte vill detta en låtsaskille/låtsastjej". Men om Alva inte tycker så, så är det lugnt.


   
SvaraCitera

pseudocidal_boy: tjejer, ickebinära, de som är agender, genderqueer och demigirl

Du nämner att du gillar tjejer, men inte att du gillar killar. 

Får jag anta att de som har penis kan kalla sig vara "ickebinära", "agender", "genderqueer", eller "demigirl"? 
Om ja, gillar du personer beroende på vad de själva påstår sin identitet är, och inte så som du uppfattar den? Om du gillade en penisbärande person som kallar sig själv vara "agender", som sedan gick till att vilja bli kallas pojke, skulle du då ogilla personen?
Om nej, gillar du då inte killar?
Om jo, är du inte bara bisexuell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:
Spelar det någon roll vad för ord du sätter på det? Gör vad du känner för som känns bra och lägg mindre vikt vid semantik så blir det lättare

För mig skulle det vara skönt och vara en lättnad att kunna säga till folk att jag är bi eller pan istället för att säga att jag gilar tjejer och killar och icke binära.... Förstår du?:)


   
SvaraCitera

superpojken:

Du nämner att du gillar tjejer, men inte att du gillar killar. 

Får jag anta att de som har penis kan kalla sig vara "ickebinära", "agender", "genderqueer", eller "demigirl"? 
Om ja, gillar du personer beroende på vad de själva påstår sin identitet är, och inte så som du uppfattar den? Om du gillade en penisbärande person som kallar sig själv vara "agender", som sedan gick till att vilja bli kallas pojke, skulle du då ogilla personen?
Om nej, gillar du då inte killar?
Om jo, är du inte bara bisexuell?

Jag är inte attraherad av killar överhuvudtaget. Jag kan dejta någon är amab ickebinär, och bara identifierar sig som ickebinär. Detsamma gäller genderqueer.
När det kommer till agender så vet jag faktiskt inte. Någon som är agender är ju könlös (mentalt sett). Men jag tror nog att jag bara skulle kunna dejta någon som är afab agender trots allt.


   
SvaraCitera

Pan är ju latin för "alla" eller "allt", alltså att du kan bli kär i/sexuellt attraherad av alla kön. Bi betyder två och alltså att du kan bli kär i/attraherad av två kön, oftast tjej och kille. Om du kan bli kär i tre kön, men inte alla så är du varken pansexuell eller bisexuell, du kan dock vara polysexuell. Eller så behöver du inte något namn på din sexuella läggning och bara låter dig själv bli kär i och attraheras av de personer som sådana känslor väcks för. Det kanske är bäst i det här fallet?

pseudocidal_boy:
Sorry men det där är transfobiskt. "Skulle aldrig kunna bli kär i en trans" Bara den meningen låter inte bra. Låter nästan som att man vore ett objekt. Sedan så kan du aldrig veta vem som är trans i din omgivning. Så du skulle kunna bli kär i en transperson.

Jag förstår inte riktigt det här argumentet och är lite nyfiken på hur du tänkte. Om någon skulle säga "Skulle aldrig kunna bli kär i en kille" skulle det också vara objektifierande? Vad är det som gör det objektifierande?


   
SvaraCitera

Sopptunna
Jag har redan förklarat hur jag tänkte, se kommentaren från 07:06


   
SvaraCitera