Aviseringar
Rensa alla

Paolo Roberto om feminism


Lestat
Ämnesstartare


- Jag har inte mycket tillövers för denna människa i övrigt, men just detta är klockrent.


   
Citera

hahaha pucko


   
SvaraCitera

Det han säger i sak är ju rätt. Givetvis vill jag bestämma i min egen familj hur jag ska dela upp vårdnaden av mitt egna förbannade barn, hur svårt ska det vara? Jävla kollektivfånar.


   
SvaraCitera
Exner

Trådskaparen har valt Politik och Samhälle, och därför ska en högre nivå än "du är dummare än jag" och liknande hållas borta. Slut på meddelandet.


   
SvaraCitera

Exner:

Trådskaparen har valt Politik och Samhälle, och därför ska en högre nivå än "du är dummare än jag" och liknande hållas borta. Slut på meddelandet.

en viktig åsikt kring det här som jag har är att tjejer ska har rätt till snaggad frisyr


   
SvaraCitera

Likartsfeminismen ar onaturlig. Den gar emot genetiken. Man och kvinnor ar olika. Ingen ar vard mer an den andra men de ar bra pa olika saker. Kvinnors positiva egenskaper behover uppvarderas.

Att sudda ut konen ar knappast onskvart eller positivt.


   
SvaraCitera

acadi:

Den gar emot genetiken.

problemet med genetiken är att det inte finns någon som kan säga i vilken grad den påverkar någonting, egentligen. av det vi kallar "kvinnligt" är övervägande delen en social konstruktion.


   
SvaraCitera
Exner

internet:

det vi kallar "kvinnligt" är övervägande delen en social konstruktion.

internet:

det inte finns någon som kan säga i vilken grad den påverkar någonting


   
SvaraCitera

Exner:

internet: det inte finns någon som kan säga i vilken grad den påverkar någonting

allting behöver en social definition för att vi över huvud taget ska kunna förstå vad det är, men vilken roll genetiken spelar in kan man inte säga, mer än att den spelar någonstans mellan inte alls till väldigt liten.

kram


   
SvaraCitera

internet:

problemet med genetiken är att det inte finns någon som kan säga i vilken grad den påverkar någonting, egentligen. av det vi kallar "kvinnligt" är övervägande delen en social konstruktion.

Ni kan inte forkasta den enbart eftersom det inte ar bevisat till vilken del den paverkar. Isf kan man saga att den sociala biten ar oviktig eftersom man inte vet till vilken grad den paverkar.

Det finns stora skillnader pa man och kvinnor, langt mer an konsorganen. Det finns stora skillnader i hjarnstrukturen och i hur hjarnan fungerar.


   
SvaraCitera
Lestat
Ämnesstartare

internet:

allting behöver en social definition för att vi över huvud taget ska kunna förstå vad det är, men vilken roll genetiken spelar in kan man inte säga, mer än att den spelar någonstans mellan inte alls till väldigt liten.

Eftersom människan är ett djur så är det bara att jämföra med resten av djuren på jorden.
Hur känns det att ha munnen full med förnedring?


   
SvaraCitera

Varfor beter sig hanhundar annorlunda an tikar? Ar det patriarkalt fortryck ifran agaren?

Varfor hatar feminister kvinnor? Ni nedvarderar dem. Att vara kvinna och feminin ar inte fint enligt er. Kvinnor ar mindre varda och ska goras till man sa att de far ett manniskovarde. En helt sjuk syn enligt mig. Kvinnor ska vara kvinnor och stolta. Kvinnor ar fantastiska och ska absolut inte forsoka bli man.


   
SvaraCitera
Exner

internet:

allting behöver en social definition för att vi över huvud taget ska kunna förstå vad det är

Vad vill du få fram?

internet:

men vilken roll genetiken spelar in kan man inte säga, mer än att den spelar någonstans mellan inte alls till väldigt liten.

A på grund av A.


   
SvaraCitera

acadi:

Isf kan man saga att den sociala biten ar oviktig eftersom man inte vet till vilken grad den paverkar.

fast det finns ju en hel del teorier som pålyser den sociala bitens funktion som i dagsläget duger som bevis då de inte är motbevisade. de fyller upp väldigt många luckor som det rent biologiska inte kan svara till.

visst, det finns sociobiologi som försöker förena biologin och sociologin men av det jag läst är det inte mycket mer än ett försök till konstaterande av att det finns en evolutionär fördel med de beteenden djur och människor har, och att vissa utav dessa beteenden är genetiskt programmerade, fast att det är påståenden byggda på väldigt lösa grunder och på många antaganden. dock har jag läst väldigt lite om detta, eftersom jag i förväg har bestämt mig för att det är i den sociala miljön sanningen ligger.

Lestat:

Eftersom människan är ett djur så är det bara att jämföra med resten av djuren på jorden.

människan har tillskillnad från de flesta djur en otroligt komplex social förmåga, även om ett par djur har system som påminner om vårt så finns det inget som är direkt rättvist att jämföra med.

för att finna universella sanningar om människan skulle möjligen tvärkulturella antropologiska jämförelser hjälpa, men det blir mer av en kvalitativ än kvantitativ art.


   
SvaraCitera

Exner:

Vad vill du få fram?

att i en social kontext är kvinnan inte bara de kvinnliga könshormoner som biologiskt påverkar vad som faktiskt händer inne i hennes kropp, utan något otroligt mycket mer. du kan inte vara en kvinna utan att veta vad det innebär att vara kvinna, och vad som är kvinnligt är kulturellt betingad och därmed en social konstruktion.


   
SvaraCitera