Aviseringar
Rensa alla

Pappa som dricker..


Min kompis pappa är rolig, han drar ut och dricker, kommer hem packad klockan fem, hugger ner ett träd klockan sex och sen drar han till jobbet vid sju-åtta.


   
SvaraCitera

Känner igen mig i det där.
Pappa dricker inte varje dag men det är ofta, han kan vara borta 1-2 dagar och komma hem full, bjuda på pizza eller ge pengar och tro att han är förlåten.
När mamma och han bodde tillsammans tyckte hon att han borde söka hjälp men han vägrade eftersom "man inte har problem med spriten sålänge man sköter jobbet."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se till att stötta farsan också och försök gå till grunden med problemet. Han mår nog dåligt helt enkelt. Alkohol dövar jobbiga känslor och det kan vara bra i vissa situationer. I din farsas fall, är det nog inte bra. Tänk på vad du kan hjälpa till med för att han ska må bra, eller åtminstone bättre. Och ibland måste man må riktigt kefft och ta i tu med problemen ett tag innan det kan bli bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch, får ångest. Vet hur det är, fruktasvärt obehagligt. Men alltså det är svårt när det är sådär "mitt emellan" Jag hade lätt kallat honom för alkis, men jag tror inte det är så pass att han själv inser det och då blir det svårt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så många det var som hade "en sån" pappa, inte bara jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

creepy:

Så många det var som hade "en sån" pappa, inte bara jag.

man är verkligen inte ensam om detta, även fast man tror det..


   
SvaraCitera

det där är en beskrivning av min pappa också [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuff kille i skyddsförpackning...


   
SvaraCitera

usch,vet också hur det är 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med just honom.


   
SvaraCitera

Han lär inte sluta dricka.
Och om han gör det, kommer du få se på humörsvängningar utan dess like.


   
SvaraCitera

Ehh det är lugnt, bara ett sätt för honom att avreagera sig efter en hård dag.. Tycker väll det är avkopplande att sluka ett par pilsner[y]


   
SvaraCitera

Jag håller med LightInDarkness. Det finns många som du kan vända dig till tex kurator på skolan eller om du har nån bra lärare som du litar på eller någon annan vuxen som är schyst.
Det finns även en bra hemsida som du kan gå in på som handlar om just ditt problem och där kan du hitta mycket information.
www.drugsmart.com och klicka på misbruk i familjen.
Hoppas detta kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Du överreagerar inte... Jag har det likadant med min pappa.. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata först med din pappa,mamma eller äldre syskon.
Det är verkligheten vi lever i att vuxna människor dricker i varierande grad.. min far drack dygnet runt/året runt i princip pg a smärtor i kropp och själ men då han aldrig var aggressiv mot mig så var det inget större problem.

Om din pappa agerar ut mot dig på ett skadligt sätt tycker jag du ska blanda in utomstående men om du bara tycker "alkoholen är obehaglig" så kanske det skulle kännas bra och okej ifall du bara fick prata lite med han om det?

Bara du kan avgöra.


   
SvaraCitera