Aviseringar
Rensa alla

Pappa tycker jag äter för lite...


Ämnesstartare

Min pappa sa idag att jag äter för lite.

För ungefär 2 månader sedan sa jag att jag tänkte bli lite smalare och starkare (är 13 år).

Nu igår var jag hemma hos morsan så jag käka yogurt och en dubbel rostbiffs macka, men ingen midddag.

Så imorrse sa han att jag inte äter normalt, (alltså för lite)

Jag tycker jag äter normalt "nu"

Alltså inann åt jag tex godis mitt iveckan ibland, och när jag var mätt så om det var gott åt jag ändå mer.

Jag har börjat röra mig mer och har gått ner 4kg.

Vad tycker ni jag ska göra? Pappa säger att jag måste äta mer,men jag orkar inte käka mer blir mätt på det jag äter.

Hjälp?


   
Citera
Ämnesstartare

GlaedrsEldunari:

Hjälp?

Gör som pappa säger[no-no] Ät mycket så blir du stor å stark. För att bygga muskler måste du äta ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät inte så mycket godis och sånt om du inte vill, men ät mycket mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men om jag är mätt vill jag ju inte äta mer (om det inte är hamskt gott) och pappa säger att jag måste.

Och jag börjar bli lite less på maten hos pappa, typ alltid potatis och korv, eller så gör han något kött som är lite godare som han själv tycker är super gott.
Men hos mamma äter jag mycket godare mat, så jag vet inte men jag tror inte att jag äter mer där.

Han säger också att bli "anorexier" (vet inte hur det stavas) går inte på en dag.

tydligen verkar han vara rädd att jag typ ska bli anorexier
för att jag vill vara mer hälsosam än inann.

Också säger mamma och pappa typ Johan du bantar väl inte?
För det är ju farligt för kroppen?
Liksom vliken normal 13 åring får för sig bara sådär att banta.

Jag glömde skriva att jag är en KILLE
Om det spelar er någon roll.


   
SvaraCitera

GlaedrsEldunari:

Och jag börjar bli lite less på maten hos pappa

Men säg det till honom då. Vill han att du ska käka mer får han ju också se till att han lagar mat du gillar. Något annat kan han väl inte förvänta sig.

"Här, ät mer bajsmacka, det är asgott."
"Gillar inte bajsmacka..."
"MIN SON ÄR ANOREKTIKER! D:"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ska vara glad att du har en pappa som bryr sig om dig! [wink]

Och ja, det är la bra att du inte äter en massa godis längre men hur hälsosamt är det att bara äta" yogurt och en dubbel rostbiffs macka" under en hel dag? [no-no]

Du är ung och växer och behöver äta, så ät mycket riktigt mat. För en dialog med din pappa om att du inte gillar maten och ge exempel på annat som ni kan äta och erbjuda dig att hjälpa till att laga mat osv. Om han är rädd för att du äter för lite så borde han ju uppskatta att du visar lite intresse för mat [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skulle kunna föreslå för din pappa att ni går till en dietist ihop och pratar om hur du äter och om det är bra. Om det är så att du faktiskt äter för lite så kan du få råd om hur du kan äta på ett mer hälsosamt sätt och om du inte gör det så slipper din pappa oroa sig och tjata på dig om det.


   
SvaraCitera