Aviseringar
Rensa alla

PARADOXER


Ämnesstartare

Detta är tråden där vi diskuterar paradoxer. Helst sånna som ni själva kommit på. Jag börjar.

Vi säger att någon har en fobi för att göra det den vill. Denna individ ska på bussen. Han/hon tänker sedan impulsivt "jag vill sitta längst bak", vilket betyder att personen pga fobin sätter sig LÄNGST fram. MEN har inte personen gjort det den faktiskt vill då?! personen vill ju inte göra det den vill, men genom att uppfylla viljan att inte göra det man vill, har man ju gjort precis det!.......Right?


   
Citera

Samvetet:  Vi säger att någon har en fobi för att göra det den vill. Denna individ ska på bussen. Han/hon tänker sedan impulsivt "jag vill sitta längst bak", vilket betyder att personen pga fobin sätter sig LÄNGST fram. MEN har inte personen gjort det den faktiskt vill då?! personen vill ju inte göra det den vill, men genom att uppfylla viljan att inte göra det man vill, har man ju gjort precis det!.......Right?

Fast en fobi är inte en vilja 


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:

Fast en fobi är inte en vilja 

Viljan att ge efter för fobin är en vilja


   
SvaraCitera

Vem vill ge efter för en fobi?

Järn:

Viljan att ge efter för fobin är en vilja


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:
Vem vill ge efter för en fobi?

har du haft tex social fobi? det finns inget som egentligen hindrar dig att göra det hemska utom viljan att inte göra det. 


   
SvaraCitera

elverpigen:

har du haft tex social fobi? det finns inget som egentligen hindrar dig att göra det hemska utom viljan att inte göra det. 

Hade någon sorts mataffär-fobi, då ville jag ge efter för fobin på sätt o vis för att slippa, fast allra helst ville jag ju inte ha fobin. 


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:
Vem vill ge efter för en fobi?

Alla som gör det varje dag


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:

Hade någon sorts mataffär-fobi, då ville jag ge efter för fobin på sätt o vis för att slippa, fast allra helst ville jag ju inte ha fobin. 

precis, man vill kunna leva obegränsat liv men man VILL INTE UTSÄTTA SIG FÖR JOBBIGA. alltså ärdet en vilja, om än andrahandsvalsvilja.


   
SvaraCitera

elverpigen:

precis, man vill kunna leva obegränsat liv men man VILL INTE UTSÄTTA SIG FÖR JOBBIGA. alltså ärdet en vilja, om än andrahandsvalsvilja.

Jobbiga dilemma. Fast det finns väl fobier som är helt ofrivilliga, som t.ex. kalustrofobi ? 


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:

Jobbiga dilemma. Fast det finns väl fobier som är helt ofrivilliga, som t.ex. kalustrofobi ? 

vad menar du? är ju inte direkt någon som valt att utveckla en fobi, oavsett vilken det är. sedan att vissa fobier inte stör vardagslivet och därmed inte är särskilt akuta att ta itu med är ju en annan sak


   
SvaraCitera

Precis.. Klaustrofobi/Skäggfobi/Bacillfobi man tänker ju inte "NU VILL JAG HA SKÄGGFOBI 8D TJOHOOO"

elverpigen:

vad menar du? är ju inte direkt någon som valt att utveckla en fobi, oavsett vilken det är. sedan att vissa fobier inte stör vardagslivet och därmed inte är särskilt akuta att ta itu med är ju en annan sak


   
SvaraCitera

Farfarsparadoxen är rätt intressant.


   
SvaraCitera

Samvetet:
Detta är tråden där vi diskuterar paradoxer. Helst sånna som ni själva kommit på. Jag börjar.
Vi säger att någon har en fobi för att göra det den vill. Denna individ ska på bussen. Han/hon tänker sedan impulsivt "jag vill sitta längst bak", vilket betyder att personen pga fobin sätter sig LÄNGST fram. MEN har inte personen gjort det den faktiskt vill då?! personen vill ju inte göra det den vill, men genom att uppfylla viljan att inte göra det man vill, har man ju gjort precis det!.......Right?

Nä. Personen undviker att göra det hen vill för att inte få ångest.


   
SvaraCitera

ooaooetsraoouevuooae:

Jobbiga dilemma. Fast det finns väl fobier som är helt ofrivilliga, som t.ex. kalustrofobi ? 

alla fobier är ofrivilliga. det är stor skillnad på att ogillar/vara rädd för något och att ha en fobi för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och hur är den? 🙂

My dreams are her: Farfarsparadoxen är rätt intressant.


   
SvaraCitera