Aviseringar
Rensa alla

PARADOXER


Fobi är en rädsla inför något, inte en vilja.


   
SvaraCitera

elverpigen:

vad menar du? är ju inte direkt någon som valt att utveckla en fobi, oavsett vilken det är. sedan att vissa fobier inte stör vardagslivet och därmed inte är särskilt akuta att ta itu med är ju en annan sak

Oj då, jag menade att vissa fobier kan man ju hantera ungefärligt om man bara har viljan ock kraften, medan andra verkar vara helt omöjliga. Alla är förstås ofrivilliga. 

isola:

alla fobier är ofrivilliga. det är stor skillnad på att ogillar/vara rädd för något och att ha en fobi för det.

Aa, uttryckte mig ba luddigt.


   
SvaraCitera

Samvetet: Och hur är den? 🙂

Vanlig fråga inom tidsresor.  Man reser tillbaka i tiden och dödar sin egen farfar innan ens far blir till.

Om man lyckas innebär det att man har förhindrat sin egen födelse,
vilket i sin tur innebär att man aldrig gjorde tidsresan och därför
heller aldrig har hindrat sin egen födelse.

Källa


   
SvaraCitera

My dreams are her: Om man lyckas innebär det att man har förhindrat sin egen födelse,
vilket i sin tur innebär att man aldrig gjorde tidsresan och därför
heller aldrig har hindrat sin egen födelse.

En av flera anledningar till att tidsresor är omöjliga. Sen har vi det där att inget kan färdas snabbare än ljuset o.s.v.

OnT: Vi tar den kristna varianten. Gud är sin egen son som båda är en och samma person. Förvirrad


   
SvaraCitera

- Razorblade -: En av flera anledningar till att tidsresor är omöjliga.

Det finns ju några teoretiska lösningar vara en av de mer populära är att om man ändrar de förflutna skapar man en alternativ verklighet eller ett parararellt universum.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Det finns ju några teoretiska lösningar vara en av de mer populära är att om man ändrar de förflutna skapar man en alternativ verklighet eller ett parararellt universum.

Jo, jag känner till den men det känns mer som fantasi än något trovärdigt även om den är utan paradoxer.


   
SvaraCitera

Olbers paradox som går ut på att om universum är fylld med stjärnor överallt varför är då himlen inte ljus hela tiden?


   
SvaraCitera