Aviseringar
Rensa alla

Paranoid? Knäpp i skallen iallfall.


Ämnesstartare

Okej, jag blir (om jag inte redan är) galen.
Jag är kompis med en tjej jag kännt i dryga sex år - och berodsvis har vi varit hur tighta som helst. Till hösten hamnar jag i ny klass - där alla tjejer hatar mig (för att jag sa vad jag tyckte, och inte ville supa mig stupfull), utom hon. Men jag börjar tvivla: Eftersom hon verkar tycka det är extremt besvärande med allt som rör mig, hon vill in prata, chatta, sms osv. osv. - och hon var så för ett tag sedan, så frågade jag henne om det var ngt fel och då fick hon rådamp och kläckte ur sig hur egoistisk jag var osv. osv. och sedan snackade hon inte med mig på...länge.
Jag är inte kaxig, populär, mitt självförtroende eller självkänsla existerar inte och så fort folk verkar sura tror jag att hela världen hatar mig. Kalla mig knäpp, jag är nog det. Men jag känner mig så jäkla ensam och kan inte koncentrera mig på annat. [sad]


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså, om alla förutom hon tyckte illa om dig så borde du nog tänka över ditt beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta fjolla dig [tired]


   
SvaraCitera

Fattade inte riktigt det där med att du inte ville bli full?
Hatar de dig för att du inte vill dricka? [confused]


   
SvaraCitera

Tula:

Alltså, om alla förutom hon tyckte illa om dig så borde du nog tänka över ditt beteende.

Du menar att hon ska ändra på sig bara för att alla ska tycka om henne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sinnessjukdom:

Du menar att hon ska ändra på sig bara för att alla ska tycka om henne?

Att ändra på sig som person och att ändra på sitt beteende är två helt olika saker.


   
SvaraCitera

Tula:

Att ändra på sig som person och att ändra på sitt beteende är två helt olika saker.

Hur vet du att det är hennes beteende det är fel på, och inte hennes klasskamraters?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sinnessjukdom:

Hur vet du att det är hennes beteende det är fel på, och inte hennes klasskamraters?

Det mest logiska är väl att det är fel på en persons beteende och inte tjugo.


   
SvaraCitera

Tula:

Det mest logiska är väl att det är fel på en persons beteende och inte tjugo.

Det är inte säkert. Skulle du säga detsamma om det var en person i en klass som alla mobbade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sinnessjukdom:

Det är inte säkert. Skulle du säga detsamma om det var en person i en klass som alla mobbade?

Hon har inte nämnt mobbing. Dessutom så tar ju även hennes vän avstånd ifrån henne av en anledning.


   
SvaraCitera

varför ska du byta till den klassen då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orelaterad:

kläckte ur sig hur egoistisk jag var

det låter för mig som att hon har ett problem själv och du är för upptagen med dina egna för att hjälpa till med hennes.. i mina öron iallafall men du beskrev inte situationen så nogrannt direkt..


   
SvaraCitera

Tula:

Hon har inte nämnt mobbing. Dessutom så tar ju även hennes vän avstånd ifrån henne av en anledning.

Jag menar inte i det här sammanhanget, jag vill bara visa på att det inte behöver vara en persons fel att andra inte tycker om henne/honom. Om någon blev mobbad av 20 pers som doppade dennes huvud i toaletten och hissade upp densamme i flaggstången, så är det ju inte den personens fel, bara för att hon är en minioritet?


   
SvaraCitera

Tula:

Alltså, om alla förutom hon tyckte illa om dig så borde du nog tänka över ditt beteende.

Tula:

Det mest logiska är väl att det är fel på en persons beteende och inte tjugo.

Skulle säga att det snarare är tvärt om eftersom gruppen har stor inverkan på individens beteende. Tror inte heller det rör sig om regelrätt "hat" utan snarare skepsis och ogillande, vilket ganska lätt smittar av sig.

T.ex. om dina vänner ogillar någon/något och uttrycker detta öppet kommer du med största sannolikhet ha det i bakhuvudet när du möter denna personen/fenomen och om det upprepas tillräckligt ofta eller starkt så är chanserna ganska stora att även du får dessa känslor utan någon direkt grund. Detsamma gäller uppskattning, och det är ca på detta sätt trender uppstår.

Peace in the valley


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Skulle säga att det snarare är tvärt om eftersom gruppen har stor inverkan på individens beteende. Tror inte heller det rör sig om regelrätt "hat" utan snarare skepsis och ogillande, vilket ganska lätt smittar av sig.

Men detta ogillande finns ju av en anledning. Med tanke på hur vännen agerat så är det ju inte helt utan grunder.
Men visst det kan vara tvärt om. Så ifall hon är helt hundra på att det inte har med hennes beteende att göra, så fine.

internet:

T.ex. om dina vänner ogillar någon/något och uttrycker detta öppet kommer du med största sannolikhet ha det i bakhuvudet när du möter denna personen

Då krävs det ju att de har en jäkla bra sammanhållning i sin klass för att alla tjugo ska bli påverkade. Grattis till dem isåfall.


   
SvaraCitera