Aviseringar
Rensa alla

Paranoid? Knäpp i skallen iallfall.


Tula:

Men detta ogillande finns ju av en anledning.

Anledningen behöver nödvändigtvis inte vara annat än en persons starka känslor, se nazitysklands utrotningsläger.

Tula:

Med tanke på hur vännen agerat så är det ju inte helt utan grunder.

Det kan lika gärna vara gruppen som påverkar henne.

Tula:

Då krävs det ju att de har en jäkla bra sammanhållning i sin klass för att alla tjugo ska bli påverkade. Grattis till dem isåfall.

Nej, det gör det inte alls. Det krävs bara att de pratar med varandra emellanåt. Man är svagare för gruppen än vad man tror.


   
SvaraCitera

Det krävs knappt att de pratar med varandra, förresten, bara att de är mottagliga för signaler, dvs inte blinda och döva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Anledningen behöver nödvändigtvis inte vara annat än en persons starka känslor, se nazitysklands utrotningsläger.

Det var knappast en persons starka känslor

internet:

Det kan lika gärna vara gruppen som påverkar henne.

Ja, det kan det.

internet:

Nej, det gör det inte alls. Det krävs bara att de pratar med varandra emellanåt. Man är svagare för gruppen än vad man tror.

Okej, det känns skönt att mitt umgänge inte fungerar så.


   
SvaraCitera

Tula:

Okej, det känns skönt att mitt umgänge inte fungerar så.

Alltså, det är bredare än umgänget utan det är hela människan som funktion. Man följer lagar, om inte gruppen är tillräckligt stark och står över lagar då följer man dessa istället (vissa subkulturer, organiserad brottslighet t.ex.). Hela kulturen, kläder, normer, språk/slang, dialekt, humor, kunskap och så vidare påverkas utav det här. Vi är oss själva i förhållande till gruppen. Vi är ingenting utan omgivningen.

Tula:

Det var knappast en persons starka känslor

Det var "hjärntvätt" (dvs inskolning i ett visst beteende och vissa åsikter, precis som i vilket annat samhälle som helst). Visst var man tvungen att göra så för att inte dö, men här är man också tvungen att följa reglerna för att inte råka ut för vissa konsekvenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Det var "hjärntvätt" (dvs inskolning i ett visst beteende och vissa åsikter, precis som i vilket annat samhälle som helst). Visst var man tvungen att göra så för att inte dö, men här är man också tvungen att följa reglerna för att inte råka ut för vissa konsekvenser.

Ja, men hatet fanns redan där från början.


   
SvaraCitera

Tula:

Ja, men hatet fanns redan där från början.

Nej, men en grogrund för hat fanns. Hat finns inte utan anledning, judar var knappast i dålig dager med tyskarna innan de beskylldes för allt det dåliga som hänt tyskarna den senaste tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Nej, men en grogrund för hat fanns. Hat finns inte utan anledning, judar var knappast i dålig dager med tyskarna innan de beskylldes för allt det dåliga som hänt tyskarna den senaste tiden.

Nu säger du ju själv att hat inte finns utan anledning. Men men.

Jo, hatet fanns hos de kristna


   
SvaraCitera

Tula:

Nu säger du ju själv att hat inte finns utan anledning. Men men.

Jo, hatet fanns hos de kristna

Edit: hade fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Hitler hatade kristna så skulle inte tro att det spelade någon större roll...

Haha känns som att du är ute och svävar lite nu


   
SvaraCitera

Tula:

Haha känns som att du är ute och svävar lite nu

Ja jag hade fel. Läste 100% snett. Såg att de ansåg sig vara kristna och att Hitler skrivit om detta i Mein Kampf. [crazy]

Hur som helst är inte det relevant egentligen eftersom det fortfarande är gruppen som påverkar, även ifall det var det kristna samhället och inte Hitler i sig. Skulle dock säga att grunden till andra världskriget och nazityskland låg i första världskrigets bittra eftersmak.

Ska nu handla grejor till sushi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Hur som helst är inte det relevant egentligen eftersom det fortfarande är gruppen som påverkar, även ifall det var det kristna samhället och inte Hitler i sig. Skulle dock säga att grunden till andra världskriget och nazityskland låg i första världskrigets bittra eftersmak.

De utnyttjade läget bara.

internet:

Ska nu handla grejor till sushi.

Okej, lycka till då! [smile]


   
SvaraCitera

Tula:

De utnyttjade läget bara.

Ja, det är ju precis vad jag säger... Någon använder X för att skapa en viss känsla hos en grupp som den från början inte hade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Ja, det är ju precis vad jag säger... Någon använder X för att skapa en viss känsla hos en grupp som den från början inte hade.

Okej, det missade jag helt [smile]


   
SvaraCitera

Tula:

Okej, det missade jag helt

cool vibes bro


   
SvaraCitera