Aviseringar
Rensa alla

Parlamentarism som väg för att påverka


Ämnesstartare

Fungerar det att påverka via parlamentarism, och i hur hög utsträckning, gör det ens någon skillnad överhuvudtaget?

Varför sker förändring i ett samhälle överhuvudtaget tror ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Mindre reformer går att få igenom. Större kräver någon form av hot för att tvinga fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I stort sett inte även om det finns vissa möjligheter. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Större kräver någon form av hot för att tvinga fram.

eller en helvetes massa pengar och lobbying.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörv:

en en helvetes massa pengar och lobbying.

Mjo. Men om man t.ex. tar alla antiterror-program och direkt rasistiska lagar som kom efter 9/11 så hade det ju aldrig gått att driva igenom dem utan "hotet" om islamister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Mjo. Men om man t.ex. tar alla antiterror-program och direkt rasistiska lagar som kom efter 9/11 så hade det ju aldrig gått att driva igenom dem utan "hotet" om islamister.

jaha, du räknar in skrämseltaktiker och liknande? då håller jag helt med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

I stort sett inte även om det finns vissa möjligheter.

Har börjat inse det.

Meh, får väl trasha så mycket som möjligt innan jag blir utkastad från MP, då kanske jag kan lära mig något på samma gång.

Bash a Brat:

Mindre reformer går att få igenom. Större kräver någon form av hot för att tvinga fram.

Inser att alla politiker, inklusive jag själv på fritidsnivå, bara skyddar sina egna led och försöker bygga upp ett förtroende av maktskäl och kompromissar och äger sig själva. Det är ganska kasst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Inser att alla politiker, inklusive jag själv på fritidsnivå, bara skyddar sina egna led och försöker bygga upp ett förtroende av maktskäl och kompromissar och äger sig själva. Det är ganska kasst.

Oj tidigt. [crazy] Just det draget jag alltid ogillat med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Oj tidigt. Just det draget jag alltid ogillat med dig.

Ja, inte för att jag är någon fullblodsanarkist för det, kommer inte hänga med dig och kasta sten, vill sitta kvar här i miljöpartiet och lukta på maskrosorna. [smile] Kampen kan aldrig vinnas i partilokalen dock, men den kan iallafall diskuteras där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, inte för att jag är någon fullblodsanarkist för det, kommer inte hänga med dig och kasta sten, vill sitta kvar här i miljöpartiet och lukta på maskrosorna. [smile] Kampen kan aldrig vinnas i partilokalen dock, men den kan iallafall diskuteras där.

Så länge du stannar där kan du ju inte göra nån skada i alla fall eftersom partier ändå inte spelar nån roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Så länge du stannar där kan du ju inte göra nån skada i alla fall eftersom partier ändå inte spelar nån roll.

Trodde din ståndpunkt var att jag legitimerade förtryckarapparater genom att engagera mig partipolitiskt och rösta och allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Trodde din ståndpunkt var att jag legitimerade förtryckarapparater genom att engagera mig partipolitiskt och rösta och allt.

Va? Nä. Jag kunde inte bry mig mindre. Jag röstar för övrigt. Tycker däremot att ditt engagemang är totalt meningslöst medelklasstrams. Plus att du troligen får fler att ogilla verklighetsfrånvända politiker genom att du är en.


   
SvaraCitera

Parlamentarism innehåller ju både inom- och utomparlamentariska metoder, vilket i princip innebär varenda politisk aktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har börjat inse det.

Mm det är så mycket är så jävla fel, du måste kompromissa en massa, tjafsa i kammaren och dra in kampanjbidrag från diverse suspekta källor osv [shake]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

kampanjbidrag från diverse suspekta källor osv [shake]

Bara om man är moderat.


   
SvaraCitera