Aviseringar
Rensa alla

Partiledardebatt i Riksdagen - 12/10


Ämnesstartare

Har precis kollat igenom hela partiledardebatten som var igår och tänkte att det kan vara bra att starta en tråd om saken.

Någon mer som sett den?
Vad tyckte ni om den i så fall?
Vilka var vinnare resp förlorare?

Hela debatten ligger på fyra timmar och går att se ​Här på SVT-Play

Men om ni inte orkar kolla igenom hela debatten så kan ni kolla igenom dom olika partiledarnas enskilda anföranden nedan, i storleksordning.

​Håkan Juholt (S)

​Fredrik Reinfeldt (M)

​Åsa Romson (MP)

​Jan Björklund (FP)

​Annie Lööf (C)

​Jimmie Åkesson (SD)

​Lars Ohly (V)

​Göran Hägglund (KD)

Egen reflektering då...

Jag blev mäkta imponerad av Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund som är ett radarpar av rang. Man kompletterar varandra och framförallt Jan Björklund verkar vara mycket påläst. Det är inga plattityder, det är uppbackade argument han kommer med. Reinfeldt kan mer vila på sin retoriska skicklighet. Som alliansanhängare är man nog rätt nöjd av att ha så goda företrädare för sina åsikter. Reinfeldt gjorde även lite stand-up i talarstolen vilket nog gillades.

Lars Ohly är en stark och kraftfull retoriker, nog den mest framträdande i riksdagen. Även om jag inte tycker han har mycket för att täcka upp sin stämma. Det är mycket känslor, något som man förvisso får vänta sig från en vänsterpartist.

Med tanke med turerna kring Håkan Juholt den senaste tiden så var jag även här förvånad, om än bara något. Det är förvisso svårt att bilda sig en uppfattning kring honom då han gjorde så få framföranden (bara en ynka?) och det var mot vad jag anmärkte, mot Moderaterna, Sossarnas ärkefiender. Men fortsättningsvis så verkar det vara mycket visioner för hans del.

Tills för bara några veckor sedan visste jag inte ens vem Åsa Romson var, som nu är den ena språkröret för Miljöpartiet. Det var mycket miljö, för att inte säga bara miljö för hennes del. Det är iofs helt realistiskt men man hade ändå mer att önska från hennes sida.

Jimmie Åkesson fortsätter att blända med sitt lugn och relevans. Han är inte den mest hårdföra retorikern som kan leverera KO:s men råkar samtidigt aldrig på några bakslag med tanke på hans ödmjuka, men fortfarande bestämda framtoning.

Förlorarna i det hela får man väl säga var Annie Lööf som man förvisso får ha lite överseende med, med tanke på hennes låga ålder och ringa erfarenhet. Hon kommer nog bli mjuk i kläderna tids nog, även om innehållet var att önska annat. Hon säger att (C) varit det mest svårdefinierade partiet i riksdagen och att man varit svårt att bilda en fattning kring. Och det verkar stämma, kommer inte ihåg mycket alls trots att jag såg hennes framförande för inte mindre än två timmar sedan. Den andre förloraren i sammanhanget är Göran Hägglund som fortsättningsvis är lika dålig på att ta plats och synas. Han var sist ut och inte en jävel begärde replik. Dom är helt marginaliserade och tyvärr, ni borde åkt ur för längesedan och ni kommer nog inte klara er kvar ännu en gång via en krampaktig insats.


   
Citera
Ämnesstartare

göran hägglunds första replik på åkessons anförande var skitbra.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

göran hägglunds första replik på åkessons anförande var skitbra.

Do tell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Do tell

klicka på länken till jimmie åkessons anförande här ovan och spola fram till 16:55.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jimmie Åkesson och Jan Björklund var mest övertygade tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker Hägglund var förvånande bra.
Annars var det som man kan förvänta sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

göran hägglunds första replik på åkessons anförande var skitbra.

Vad var det som var så bra egentligen? Han slog nästan ullenhag där i floskler. Han begriper liksom ingen annan vad åkesson säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Jimmie Åkesson

Ganthuc:

relevans

I lol'd

Jimmy snackar om att det vore bra om Sverige hade samma invandringspolitik som under 70-talet när reglerna var hårdare.
Han tänker inte på att vi lever 40 år senare och att världen förändras under dem åren?

Ganthuc:

Han begriper liksom ingen annan vad åkesson säger.

Kan inte alls vara så att det är Åkessons fel att ingen fattar vad han säger...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Vad var det som var så bra egentligen?

han kommer med relevanta siffror gällande behovet av invandrad arbetskraft inom vården (ett behov vilket jag som vårdanställd kan bekräfta), betonar vikten av solidaritet och medmänsklighet samt avslutar med ett snyggt retoriskt knep där han vänder på åkessons egen plattityd om "det splittrade samhället". du kan tycka vad du vill om hans åsikter, men det var en bra replik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag saknar Göran Persson.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag saknar Göran Persson.

jag saknar politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

han kommer med relevanta siffror gällande behovet av invandrad arbetskraft inom vården (ett behov vilket jag som vårdanställd kan bekräfta), betonar vikten av solidaritet och medmänsklighet...

Men han besvarar ju inte ens hans påstående. Hans svar till åkesson när han drar upp den omfattande segregationen och invandrarbrottsligheten i malmö är att invandrare jobbar, precis... dom jobbar. Det är inte relevant för fem öre.

Knarko:

I lol'd

Givetvis, du hatar ju SD.

Knarko:

Kan inte alls vara så att det är Åkessons fel att ingen fattar vad han säger...

Nej.


   
SvaraCitera

Jag blev faktiskt imponerad av Annie Lööf. Hon lyfter upp många aspekter i politiken som jag anser väldigt viktiga och känns som en frisk fläkt bland alla de andra mer väletablerade politikerna.

Det är främst hennes synsätt på invandring och miljöpolitik som jag finner intressant. Jag är helt med på hennes linje t.ex. att öppna upp för mer invandring. Sedan ser jag helst ingen form av miljömässig reglering på företag men hennes metod med morötter kontra MP:s metod med bojor finner jag mycket bättre. Både pragmatiskt och ideologiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Men han besvarar ju inte ens hans påstående.

äh, det är ingen som säger något viktigt ändå. retoriska analyser är väl den enda behållning man kan få ut av riksdagsdebatterna.

Skentrevlig:

Sedan ser jag helst ingen form av miljömässig reglering på företag[...].

det är så dumt.


   
SvaraCitera