Aviseringar
Rensa alla

Pastöriserad mjölk


Ämnesstartare

Har hört att det är dåligt för kroppen men vet inte hur, vet ni?
& nej, orkar ej googla. sitter & lyssnar på musik & vill ej göra så mkt annat. låt mig


   
Citera
Ämnesstartare

Nej, pastörisering är bara bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:
Nej, pastörisering är bara bra

Nej, finns en bok om att det inte är så bra eftersom att typ alla vitaminer & mineraler "dött ut" för att man värmt sen så mkt lr ngt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjabbatjenahallå: Nej, finns en bok om att det inte är så bra eftersom att typ alla vitaminer & mineraler "dött ut" för att man värmt sen så mkt lr ngt

Är rätt gott om vitaminer etc. om man läser på paketet, men en del tillsätts i efterhand. Bör inte spela någon roll för kroppen vilket skede vitaminerna tillkommit

Och det finns böcker om allt, det säger egentligen inte så mycket om tillförlitligheten
309444_v1.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Är rätt gott om vitaminer etc. om man läser på paketet, men en del tillsätts i efterhand. Bör inte spela någon roll för kroppen vilket skede vitaminerna tillkommit

Och det finns böcker om allt, det säger egentligen inte så mycket om tillförlitligheten
309444_v1.jpg

aha men jag har också hört - på annat håll - att vitaminer & mineraler som sätts in i efterhand ej tas upp lika bra som de som fanns där ursprungligen
ngt sådant. men jag vet ju inte, jag är inte forskareGalen

haha sant men jag tror inte pastöriserad mjölk är bra...
titta på 2:53 (runt den tiden)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjabbatjenahallå: aha men jag har också hört - på annat håll - att vitaminer & mineraler som sätts in i efterhand ej tas upp lika bra som de som fanns där ursprungligen
ngt sådant. men jag vet ju inte, jag är inte forskareGalen

Vore väl om något i mjölken som från början binder dem och gör upptaget lättare eller något, men det är inte direkt dåligt om det metaboliseras sämre i kroppen, bara mindre mängd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Vore väl om något i mjölken som från början binder dem och gör upptaget lättare eller något, men det är inte direkt dåligt om det metaboliseras sämre i kroppen, bara mindre mängd.

Jo, det är nog som du skriver
men har för mig att hon i videon säger att det snarare än dåligt istället för "ingenting alls" 
får nog läsa boken ist. känns som vi ej har ngt att Gå På nu
tack för du svara iaf:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om ni tänker att det tar bort vitaminer o grejer så är helt ny direkt från kossan Nyttigast men då innehåller det oxå några bakterier o därför värmer de upp mjölken innan säljning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Om ni tänker att det tar bort vitaminer o grejer så är helt ny direkt från kossan Nyttigast men då innehåller det oxå några bakterier o därför värmer de upp mjölken innan säljning

ja, jag vet vrf osv. men i klippet säger hon att det finns en bok som säger att det inte alls är nyttigt
har inte kollat igenom boken så vet inte vilka argument/teorier, resonemang de givit men kan tänka mig att det är det där med att "allt försvunnit"
men fattar inte vrf hon säger att det är dåligt för kroppen... Mest den delen jag är nyfiken på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köper alltid aspastöriserad mjölk då jag inte använder så mycket och inte vill behöva slänga skiten efter en vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låt kalvarna behålla sin mjölk va 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spelar ingen roll om man ändå ska värma upp den sen i pannkakor, paj, bröd, kaffe etc... vilket är mjölkens riktiga användningsområde. vem dricker mjölk straight? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt är farligt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.mjolk.se/fragor-och-svar/vad-ar-pastorisering/

Vad är pastörisering?
Dryckesmjölk lågpastöriseras, vilket innebär att den hettas upp till 72-76 grader i 15 sekunder. Pastöriseringen dödar eventuella bakterier och andra mikroorganismer som inte är hälsosamma. Till exempel ehec och Campylobakter som leder till sjukdom. Pastöriseringen innebär också att mjölken håller sig färsk längre.

Det är ett lagkrav att all mjölk och grädde som säljs i butik i Sverige ska vara pastöriserad. Undantag gäller för små mängder som säljs eller skänks bort till konsumenter direkt från mjölkgården.

Innehållet av fettlösliga vitaminer, fettsyror och proteiner påverkas inte av pastörisering. De vattenlösliga vitaminerna folat, tiamin, vitamin B6, vitamin B12 och vitamin C är de enda näringsämnen som minskar något i samband med pastöriseringen. Inte heller påverkas mjölkens protein i någon större utsträckning. De näringsvärden som deklareras på förpackningarna avser pastöriserad mjölk.

Enzymet alkaliskt fosfatas minskar av pastöriseringen. Det har ingen betydelse ur näringsaspekt, eftersom de enzymer som finns i maten förstörs i den sura miljö som mag-tarmkanalen innebär. Kroppen bildar själv de enzymer den behöver.

UHT och ESL

Pastörisering kan ske vid olika temperaturer. Ultrapastörisering, UHT, innebär upphettning till cirka 140 grader i 2-5 sekunder. UHT-behandlad mjölk förpackas aseptiskt i speciella förpackningar. Mjölken får lång hållbarhet och kan förvaras i rumstemperatur, så länge förpackningen är obruten. UHT-behandlad mjölk får en kokt smak.

Ytterligare en typ av värmebehandling är ESL, Extended Shelf Life. Mjölken värms då upp till cirka 127 grader. Mjölken får längre hållbarhet än lågpastöriserad mjölk, men är fortfarande en kylvara.

http://www.mjolk.se/fragor-och-svar/vad-ar-pastorisering/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: låt kalvarna behålla sin mjölk va

Hahaha... det är väl inte kalvarna som producerar mjölken utan kossorna dvs kalvarnas mammor... hahaha...  Mycket glad   Tumme upp


   
SvaraCitera