Aviseringar
Rensa alla

Pat Condell om omvärldens syn på Sverige


Ämnesstartare

När släktingar från England kommer över på somrarna brukar vi sitta och prata politik. I år pratade vi mycket om muslimer och hur de påstod att de blev förtryckta och diskriminerade. Vi kom inte fram till mycket annat än att de "tvingar" våra respektive samhällen att anpassa sig efter dem. Anledningen till att det handlade mycket om muslimer i somras var artiklarna om busschauffören i England, som inte låtit två kvinnor kliva på bussen eftersom ena hade en hijab och den andra en niqab på sig.

Kvinnorna ville att chauffören skulle förstå vart de kom ifrån. Detta startade en del diskussioner och därmed diskussionen vid middagsbordet. Saker som nämndes var bl.a. att muslimer ser ut att få göra mer saker utan att få skit för det än vad resten av befolkningen får. Detta gällde både England och Sverige. I England var det dock så att detta hade skapat sådan debatt att det började bli ändring på det. I Sverige har ingenting hänt.

Är det bara folk i min närhet som anser att vi inte lever i ett rättvist samhälle och att över huvud taget invandrare har mer rätt i dagens samhälle än vad vi andra har och vad är det som driver detta? Rädsla?

Några kommentarer angående klippet?


   
Citera

Blåbärt:

Några kommentarer angående klippet?

självgod, blodtörstig gubbe med durkslag till argument. [smile]


   
SvaraCitera

den är helt värdelös... och våldtäkter han pratar om stämmer inte för våran statistik räknar in fler än resten av Europa...


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Är det bara folk i min närhet som anser att vi inte lever i ett rättvist samhälle och att över huvud taget invandrare har mer rätt i dagens samhälle än vad vi andra har och vad är det som driver detta? Rädsla?

Usch ja, nuförtiden kan man ju inte vägra folk att åka buss p.g.a. deras kläder utan att kallas för rasist. [rolleyes]

Invandrare har definitivt inte mer rättigheter eller privilegier i dagens samhälle än oss som är födda här, snarare tvärtom. Du tvingas knappast bo med hela din familj i en trång och möglig tvåa i Rosengård, du har inte svårt att få några jobb p.g.a. ditt efternamn, du har inte ett parti i riksdagen som hetsar mot dig och vill kasta ut dig ur landet om du inte anpassar dig efter deras bild av svenskhet. Ni nationalister vill bara få oss att slåss inbördes och vända oss mot varandra, istället för att se de riktiga problemen i samhället. Segregation, arbetslöshet, fattigdom, ojämlikhet, chefdiktaturer på arbetsplatserna, nedskärningar, privatiseringar och nedmontering av det gemensamma, uppluckring av anställningstryggheten, bemanningsföretag som används för att ersätta fast anställda och bryta strejker, ständigt ökande avgiftstryck, nedläggningar av fritidsgårdar, gentrifiering (städerna byggs om för de rika medan det blir allt dyrare att leva för oss fattiga), osv. Fokusera på de riktiga problemområdena, överklassen rikemansghetton, och de riktiga problemen, att vår generation är den första generationen som beräknas få det sämre än våra föräldrar. Vem fan bryr sig om skitsaker som religion när det finns en verklighet som går fullständigt åt helvete för oss som inte äger företag eller sitter på ministerposter?


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Du tvingas knappast bo med hela din familj i en trång och möglig tvåa i Rosengård, du har inte svårt att få några jobb p.g.a. ditt efternamn, du har inte ett parti i riksdagen som hetsar mot dig och vill kasta ut dig ur landet om du inte anpassar dig efter deras bild av svenskhet.

Som fattig ungdom tvingas man bo med sin familj då det är omöjligt att få tag på en lägenhet, du har svårt att få jobb och du har ett parti som i princip vann valet som motarbetar dina intressen. [mad]

För övrigt så håller jag med dig och vet inte vad jag skriver.


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Saker som nämndes var bl.a. att muslimer ser ut att få göra mer saker utan att få skit för det än vad resten av befolkningen får.

Va? De kunde ju inte ens kliva på en jävla buss utan att få skit för det!


   
SvaraCitera
Exner

Rödingajävel:

Usch ja, nuförtiden kan man ju inte vägra folk att åka buss p.g.a. deras kläder utan att kallas för rasist. [rolleyes]

Poängen var ju, att han skulle ha förståelse för deras ursprung, och inte dem som människor - de skapade själv identifiering som muslimer.

Rödingajävel:

Du tvingas knappast bo med hela din familj i en trång och möglig tvåa i Rosengård

Nej, det tvingas jag inte till. Om du menar muslimer, så tvingas de inte i högre grad bo i Rosengård, än andra invandrare.

Rödingajävel:

du har inte ett parti i riksdagen som hetsar mot dig och vill kasta ut dig ur landet om du inte anpassar dig efter deras bild av svenskhet.

Det stämmer inte.

Rödingajävel:

Ni nationalister vill bara få oss att slåss inbördes och vända oss mot varandra, istället för att se de riktiga problemen i samhället.

Till skillnad från klassivrarna?

Rödingajävel:

Annat som inte har med ämnet att göra.

Tur att vi alla har olika prioriteringar; inte sant?


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Är det bara folk i min närhet som anser att vi inte lever i ett rättvist samhälle och att över huvud taget invandrare har mer rätt i dagens samhälle än vad vi andra har och vad är det som driver detta?

Ja, det är allmänt kännt att invandrare i större utsträckning får jobb än svenskar. Om en person med ett svenskt efternamn söker ett jobb så kan du ge dig fan på att arbetsköparen inte ringer tillbaka.

Dessutom så tjänar invandrare mer än svenskar och har tryggare anställningar än svenskar som ofta jobbar inom otrygga branscher som städbranschen och restaurangbranschen. Inte nog med det, invandrare har dessutom lättare att få en bostad än svenskar - de går före i bostadskön! Större bostäder har de också, svenskar å andra sidan måste trängas sju personer och trettio skalbaggar i en tvåa.

Och om en svensk och en invandrare begått samma brott så kan du ge dig fan på att det är mer sannolikt att svensken åker dit, och i så fall också att han får ett högre straff än vad invandraren skulle fått.

I svenska bostadsområden så åker polisen omkring och kollar ID-kort och utför visiteringar, men i invandrarområden så skulle något sådant aldrig hända. Och att bygga kristna kyrkor, det är inte ens att tänka på - skulle bli protester direkt!

Dessutom så är det ju uppenbart för vem som helst att medierna, storföretagen och riksdagen domineras av invandrare, svenskar är där grovt underrepresenterade.

Svenskar misstänkliggörs konstant i detta land, nu har det t.o.m. kommit in ett parti som heter Invandrardemokraterna som vill införa ännu mer hårda tag mot svenskar, målet är att helt slänga ut dem.

Stoppa svenskfientligheten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

den är helt värdelös... och våldtäkter han pratar om stämmer inte för våran statistik räknar in fler än resten av Europa...

Jag läste visst om utvald statistik. Någon jäkla byrå som "väljer" vilka brott som ska redovisas i statistiken. Du har helt rätt.

Rödingajävel:

Du tvingas knappast bo med hela din familj i en trång och möglig tvåa i Rosengård

De tvingas väl inte heller göra det? Det är väl ett val de gör. De vill bo nära sin släkt och folk som de kan relatera till.

Rödingajävel:

du har inte ett parti i riksdagen som hetsar mot dig och vill kasta ut dig ur landet om du inte anpassar dig efter deras bild av svenskhet.

Vill poängtera att denna diskussion som jag pratade om hade vi långt innan valet.

Rödingajävel:

Ni nationalister

Tack för den du. Jag trivs bra med invandrare och de flesta av mina vänner är det. Jag har inte sagt att jag vill att svenskarna ska ha mer rätt i samhället. Jag sa att jag ansåg att ALLA skulle ha samma rättigheter.

Sedan är det så att jag håller med dig om att detta inte tillhör de riktiga problemen.

Spartakus:

Va? De fick ju inte ens kliva på en jävla buss utan att få skit för det!

Det var mer bakgrund till varför diskussionen kom igång. Vi pratade först om hur illa det var innan vi gled in mer och mer till hur de fick säga vad de ville. De kunde säga rasistiska saker och inget hände men öppnade vi munnen så var vi helt plötsligt rasister.


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Jag läste visst om utvald statistik. Någon jäkla byrå som "väljer" vilka brott som ska redovisas i statistiken. Du har helt rätt.

inte bara det vi har en mycket bredare definition än övriga Europa vad som är våldtäkt och den trädde i kraft när den stora uppgången var. Och antalet anmälda våldtäkter behöver inte på något vis korrelera med antalet faktiska våldtäkter


   
SvaraCitera

Spartakus:

Stoppa svenskfientligheten!

[love]


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Vi kom inte fram till mycket annat än att de "tvingar" våra respektive samhällen att anpassa sig efter dem.

Blåbärt:

Saker som nämndes var bl.a. att muslimer ser ut att få göra mer saker utan att få skit för det än vad resten av befolkningen får.

Exempel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

inte bara det vi har en mycket bredare definition än övriga Europa vad som är våldtäkt och den trädde i kraft när den stora uppgången var. Och antalet anmälda våldtäkter behöver inte på något vis korrelera med antalet faktiska våldtäkter

Hur ska man då kunna mäta statistik och jämföra. Jämförelsen är ju helt obefogad då.

framtidstron är död:

Exempel?

Istället för att de flyttar hit och anpassar sig efter vårt samhälle så flyttar de hit och förväntar sig att vi ska "förstå".

Blåbärt:

De kunde säga rasistiska saker och inget hände men öppnade vi munnen så var vi helt plötsligt rasister.

Var de större exempel som togs upp.


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Några kommentarer angående klippet?

Redan sett klippet, han har ju så rätt.

Som Pat Condell säger tidigt i klippet så har synen på svenskar har förändrats markant under dom senaste åren, framförallt 90-talet och framåt då den storskaliga invandringen började ta vid. Vi har gått från Nordens högsta levnadsstandard till nordens sämsta. Vi är sjukare, fattigare, sämre betyg i skolan osv. Övriga Norden har alltså gått om oss och det finns inget som riktigt tyder på att den trenden kommer att vända heller. Svenskar har mycket att vara stolta över, tyvärr får vi ju inte det. Då är vi ju rasister.

Rödingajävel:

Ni nationalister vill bara få oss att slåss inbördes och vända oss mot varandra, istället för att se de riktiga problemen i samhället.

Du snackar som om du talade för hela arbetarklassen, det gör du inte och kommer aldrig att göra. Den autonoma nationella rörelsen är långt mer arbetarklass än vad dina gelikar i den autonoma vänstern kommer att vara. Alla delar inte din syn på klasskampen. Många tycker att folkgemenskapen är långt viktigare här i livet än materialistisk vällevnad.

qazedctgb:

den är helt värdelös... och våldtäkter han pratar om stämmer inte för våran statistik räknar in fler än resten av Europa...

Visst att rubriceringen ser lite annorlunda ut här än i andra delar av världen. Men en sådan direkt stor skillnad innebar det inte. Statistiken talar sitt tydliga språk. Sverige har dubbelt så många våldtäkter som tvåan. Vilket jag läst statistik på skulle vara England. 20 gånger fler än andra länder i Europa. En trend som skett under en tjugoårsperiod. Går inte att förneka det han säger.


   
SvaraCitera

Blåbärt:

Istället för att de flyttar hit och anpassar sig efter vårt samhälle så flyttar de hit och förväntar sig att vi ska "förstå".

Det var inget exempel. Vilka saker får muslimer göra utan att få skit som svenskar får skit för? Hur anpassas vårt samhälle efter deras önskemål?


   
SvaraCitera