Aviseringar
Rensa alla

Patriarket?


Ämnesstartare

Läste en blogg där någon skrev att varenda man tjänar  att samhället ser ut som det gör idag  medans varenda kvinna blir förtryckt och förlorar på det.

Så jag undrar vad just DU (kille) känner att du tjänat på det, och vad just DU (tjej) känner att du förlorat på det. Inte vad ni har sett i samhället i allmänhet...

Var inte blyga...


   
Citera
Ämnesstartare

Vad menar du med rubriken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: Vad menar du med rubriken?

Patriarkatet avser det samhällssystem som fördelar makten så att kvinnorna förlorar på det.  Kopplingen bör väl inte vara så svår att se nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Killar tjänar inte bara på ojämställdheten men ok..

Fick typ inte en tjänst på ett jobb för att det var fysiskt tungt till viss del.  Jag hade pallat, det vet jag men istället gick det till en stor kille.

Passade inte in som barn pga var inte "könsnormativ". 

Kan inte gå ut utan att vara rädd för samhället har lurat mig att varenda okänd man är en potentiell våldtäktsman. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Patriarkatet avser det samhällssystem som fördelar makten så att kvinnorna förlorar på det.  Kopplingen bör väl inte vara så svår att se nu.

Jo, jag tänkte att det var så men tycker rubriken var lite för hård... vet inte hur jag ska förklara :/ inte så jätteviktigt egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe: tycker rubriken var lite för hård

Det var bloggaren som uttryckte sig så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burgfitta: Det var bloggaren som uttryckte sig så.

jaha, förklarar saken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grejen med att vara hane är att man då, i sverige, tillhör en grupp som är kraftigt överrepresenterad bland det absoluta bottenskrapet med kriminalitet, missbruk och dylikt. de tjänar inte på det, uppenbarligen. sant, kommer man över den bråkdel av befolkningen som befinner sig i dylik utslagenhet så ser situationen helt annorlunda ut, men att hävda att alla män tjänar mer än vad de förlorar på patriarkatet stämmer helt enkelt inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar extremister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner inte att jag tjänar mycket på att vara män pga samhället, det är mest att jag slipper ha mens och sådant som jag är glad för. Fast det finns väl dem som påstår att mens är en social konstruktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: att mens är en social konstuktion.

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varenda man tjänar ej på det, men män tjänar på dagens samhälle mer än vad kvinnor gör överlag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu ska vi se. jag har det med all sannolikhet bättre i egenskap av att vara född i sverige än vad jag hade haft det om jag vore född i en by på den kinesiska landsbygden. vidare har jag det troligtvis bättre i egenskap av att vara född in i en familj med två universitetsutbildade föräldrar än vad jag hade haft det om jag vore född in i en familj försörjd av en ensamstående arbetarklasskvinna. (och så vidare och så vidare.)

analogt tycks det gå att säga att jag har det bättre i egenskap av att vara född man än vad jag hade haft det vore jag född kvinna. innebär detta att jag de facto tjänat på existensen av en historiskt långtgående patriarkal struktur? nä. i de ovanstående fallen hade jag kunnat vara samma person, med samma genuppsättning, oavsett de övriga omständigheterna, och därav har jag tjänat på dessa omständigheter. i fallet man/kvinna är det däremot en omöjlighet att jag vore samma person i båda situationerna, och därav har jag inte tjänat på att vara född man, lika lite som jag hade kunnat vara född kvinna. jag har det inte bättre i egenskap att vara man än jag hade haft det om jag vore kvinna, eftersom jag inte hade existerat om mina föräldrar fått en flicka istället. jag känner därför inte att jag tjänat någonting på att vara född man.


   
SvaraCitera
mynona

Zodd: Fast det finns väl dem som påstår att mens är en social konstruktion.

Galen Du låter som någon som inte förstår feminismen. 

OnT: Alla får både fördelar och nackdelar av alla olika former av system, detta är inget undantag. Problemet är att nackdelar och fördelar bör inte delas ut pga kön utan genom personlighet, så att alla förtjänar sina fördelar och nackdelar och i viss mån kan välja dem i stället för att som nu få dem tilldelade utifrån sin kropp. 

Som kille får man tex fördelen av att kunna ha hur mycket sex man vill utan att få dåligt rykte, men nackdelen att man förväntas förkväva sitt känsloliv; som tjej får man tex nackdelen av att bli skitsnackad om ifall man har mycket sexpartners, men fördelen av att folk kanske överser mer med en och daltas mer mot en i vissa sammanhang mer än med killar som bemöts hårdare. 

Alla får nackdelen av att bemötas som ett kön mer än att bemötas som en person. Man bemöts inte utifrån personlighet. Man bemöts utifrån sin kropp. Ungefär som att bemötas utifrån sin hudfärg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Galen Du låter som någon som inte förstår feminismen. 

OnT: Alla får både fördelar och nackdelar av alla olika former av system, detta är inget undantag. Problemet är att nackdelar och fördelar bör inte delas ut pga kön utan genom personlighet, så att alla förtjänar sina fördelar och nackdelar och i viss mån kan välja dem i stället för att som nu få dem tilldelade utifrån sin kropp. 

Som kille får man tex fördelen av att kunna ha hur mycket sex man vill utan att få dåligt rykte, men nackdelen att man förväntas förkväva sitt känsloliv; som tjej får man tex nackdelen av att bli skitsnackad om ifall man har mycket sexpartners, men fördelen av att folk kanske överser mer med en och daltas mer mot en i vissa sammanhang mer än med killar som bemöts hårdare. 

Alla får nackdelen av att bemötas som ett kön mer än att bemötas som en person. Man bemöts inte utifrån personlighet. Man bemöts utifrån sin kropp. Ungefär som att bemötas utifrån sin hudfärg.

Tack för svaret men men var mest ute efter personliga erfarenheter.


   
SvaraCitera