Aviseringar
Rensa alla

Påväg ner i skiten


Ämnesstartare

Började lite smått i mitten av 6:an föll ner i nån sorts depprission ,fick börja snacka kuratorn sen efter sommarlovet någon vecka innan fick ja panik över min vikt. 54 kg på mina 1.54 cm . Började svälta mig själv i dagar,dra ner helt på maten, dock kom ja inte så långt så jag började att räkna kalorier eller så. Kuratorn kom på mig,fick en bok där ja skrev vad ja åt & hur mkt per dag,ca 3 dl mat per dag va mina intag,sen blev det värre & värre,är ftf kvar i ''helvetet'' nu. Fick aldrig riktigt någon hjälp , kuratorn ska dock skicka en sån ansökan till BUP ist för mamma. Men äter ftf inte som jag ska ,ibland äter jag inget,ibland mkt & ibland mellan. Har börjat frysa mkt mer på sistonde,mina vänner brukar alltid klaga på att mina händer eller fötter är kalla . Mina lår har blivit mindre,kan mäta upp till halva låren med båda mina händer,vilket ja inte kunde göra innan. Allt började med att ja ville gå ner något ynka kilo,få den perfekta magen,vikten. Men bom så är man fast där,dagar då man väger sig var/varannan minut i veckor,svälter sig i dagar,ser hur mkt man har gått ner,fortsätter till sin drömvikt , 35 kg på 1.59 cm!
Kan man bli ''frisk'' själv,utan att läggas in och så? Dock har jag ingen diagnos att ja har en ätstörning eller är helt nerdragen i ätstörnings skiten,men är dock påväg ner & jag lyckas inte stoppa mig själv.


   
Citera
Ämnesstartare

SNÄLLA, radbrytningar.
Mina tröttsimmiga ögon ser inte vad det står.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isabella:

Kan man bli ''frisk'' själv,utan att läggas in och så?

Går säkert. MEN kräver mycket viljestyrka och en stark önskan att bli frisk, samt förståelse för att man behöver mat.
Det kanske är lika bra att söka hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Det kanske är lika bra att söka hjälp.

Kanske det ^^

antrax:

SNÄLLA, radbrytningar.

Men sorry då-.-'


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

35 kg på 1.59

ät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isabella:

Men sorry då-.-'

Menade inte att förolämpa dig, ville bara göra det lättare för mig och mina stackars kamrater här på um att förstå ditt problem.
Det är mycket större chans att du blir tagen seriöst och får snälla svar om du skriver någorlunda korrekt.
Lovar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dold text: Vad gör du nere i skiten? Den innehåller nog kalorier.

Dold text: Protip: Styckeindelning gör texten smalare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Menade inte att förolämpa dig, ville bara göra det lättare för mig och mina stackars kamrater här på um att förstå ditt problem.
Det är mycket större chans att du blir tagen seriöst och får snälla svar om du skriver någorlunda korrekt.
Lovar.

okej ^^


   
SvaraCitera
time
 time

Det här är inte första gången du skapar en tråd om att du är "på väg ner i skiten" vilket borde vara ett ganska kraftigt bevis på att du inte alls är på väg ner utan redan ganska ordentligt fast. Jag kan inte säga mer än vad vi sagt i alla dina andra trådar: Sök hjälp och gör det så fort som möjligt. Konsekvenserna av hur du skadar din kropp nu kan visa sig först om 10-15 år - om du lever så länge.

Ta kontakt med BUP eller din skolhälsovårdare.


   
SvaraCitera

Isabella:

Kan man bli ''frisk'' själv,utan att läggas in och så?

Ja. Man lägger bara in om man verkligen måste. Att bli inlagd är påfrestande och dessutom dyrt för staten. Kan man så försöker man köra med öppenvård. Det innebär terapi, eventuell medicinering, ‹hemläxor› och ibland familjeterapi.

Isabella:

Dock har jag ingen diagnos att ja har en ätstörning eller är helt nerdragen i ätstörnings skiten,men är dock påväg ner & jag lyckas inte stoppa mig själv.

Se till att få en diagnos. Gå till skolsköterskan eller din husläkare, så kommer de skicka en remiss till BUP. Ätstörningar är inget man skall leka med: du behöver hjälp av proffs, och de finns på BUP.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som antrax skrev så kan man säkert bli bättre av sig själv, men det kräver otrolig viljestyrka och en önskan att vilja må bättre. Något många anorektiker/bulimiker(elr vad man nu kallar någon me bulimi[blush]) inte har

så det är väl lika bra att skaffa hjälp. och jag vet att det verkligen inte låter frestande men ibland så får man bara stå ut och keep in mind att man kan ha ett bättre liv


   
SvaraCitera

Ja de kan man säkert men det är väldigt ovanligt, jag tycker att det vore bäst om du fick hjälp.
Oftast när man försöker bli frisk på egen hand får man lätt återfall och sen kanske man äter igen sen återfall och så brukar det hålla på därför tycker jag att du ska söka hjälp.

Lycka till!

Isabella:

Kan man bli ''frisk'' själv,utan att läggas in och så?


   
SvaraCitera

Jag tog mig ur det. Med mycket hjälp från familj, vänner och psykolog.


   
SvaraCitera

Det är nog väldigt svårt, utan professionell hjälp. Speciellt i din situation som beskrivs rätt så allvarlig och "långt kommen".

Men du kan ju lyckas, om du har viljan och styrkan och som sagt med rätt stöd. Dock så är det nästintill omöjligt att alla "äs-tankarna" försvinner helt.


   
SvaraCitera