Aviseringar
Rensa alla

Påverkan av civilbefolkningen vid krig NU & DÅ


Ämnesstartare

... som rubriken lyder;

Om man t.ex. jämför finska kriget med det krig som bedrivs nere i Irak idag, vilka är skillnaderna för civilbefolkningen?


   
Citera

Du får väl fråga, vetja!


   
SvaraCitera
Issen

Jackman:

Om man t.ex. jämför finska kriget med det krig som bedrivs nere i Irak idag, vilka är skillnaderna för civilbefolkningen?

finska kriget, alltså du menar inte finska vinterkriget antar jag.

Ja vet inte, men jag antar att civila drabbas mycket mer nuförtiden med alla bomber man släpper över städer etc, förut så möttes man ju på ett avlägset slagfält och slogs armé mot armé, inte så ofta man belägrade städer även om de visserligen hände. Och när man gjorde de så bombade man generellt inte sönder staden med bombplan innan man gick in.


   
SvaraCitera

Jag tror man kan hitta indikation på folkligt lidande om man jämför hur stor andel av ländernas BNP går åt kriget - alltså hur mycket krigstillståndet inskränker på civillivet. Också fårlust av BNP som orsakats av kriget skulle kunna vara en indikation.


   
SvaraCitera

Issen:

Och när man gjorde de så bombade man generellt inte sönder staden med bombplan innan man gick in.

Å andra sidan är medicinkunskaperna mycket bättre nu än för bara något hundratal år sedan - undrar hur stor skillnad det är på sjukdomsfronten.


   
SvaraCitera
Issen

Stringburka:

Å andra sidan är medicinkunskaperna mycket bättre nu än för bara något hundratal år sedan - undrar hur stor skillnad det är på sjukdomsfronten.

Den är nog lägre.

Men liksom, har man redan blivit bombad så är man ju drabbad =)


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera