Aviseringar
Rensa alla

Pengar


Ämnesstartare

Får inte mina studiebidrag (och andra bidrag) av mina föräldrar och är bara 16 år vet inte om dom sparar pengarna åt mig eller om dom änvänder dom för sig själva för jag får fan inte ett öre!

Jag undrar bara om det finns något sätt att få tillbaka dom när jag är 18 om nu pengarna är fortfarande kvar på mammas konto? Kan jag gå till banken och snacka med någon där?


   
Citera

dom har supit upp dina studiebidrag


   
SvaraCitera

MUA2B:

dom sparar pengarna åt mig eller om dom änvänder dom för sig själva för jag får fan inte ett öre!

Dom köper kläder och mat och andra saker åt dig som du behöver med hjälp av dom pengarna. Var inte så otacksam.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Dom köper kläder och mat och andra saker åt dig du behöver med hjälp av dom pengarna. Var inte så otacksam.

Studiebidrag ska ges till barnen som går gymnasiet. Föräldrarna ska inte ha något med dom att göra.

MUA2B:

Jag undrar bara om det finns något sätt att få tillbaka dom när jag är 18 om nu pengarna är fortfarande kvar på mammas konto? Kan jag gå till banken och snacka med någon där?

Dom har tagit dina pengar så förmodligen får du inte tillbaks dom. Studiebidraget är till dig. Dom har ingen rätt att ta det.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Studiebidrag ska ges till barnen som går gymnasiet. Föräldrarna ska inte ha något med dom att göra.

Själv så tycker jag att det ska vara så också men det är helt upp till föräldrarna. När man fyller 18 så får man det direkt utan att föräldrarna kan göra något.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Dom har ingen rätt att ta det.

Hon är 16 så jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du testat att prata med dem? Prata, inte skrika.
Om de nu inte är fattiga så är det dålig stil att du inte får studiebidraget.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Själv så tycker jag att det ska vara så också men det är helt upp till föräldrarna. När man fyller 18 så får man det direkt utan att föräldrarna kan göra något.

CSN skickar 1050 till alla som går gymnasiet. Dom pengarna är till för dom studerande.

Speltidning:

Hon är 16 så jo.

Nej. Barnbidrag ja.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

CSN skickar 1050 till alla som går gymnasiet. Dom pengarna är till för dom studerande.

Ja men föräldrarna måste inte ge sina barn studiebidraget om dom inte vill. Men som sagt så håller jag med dig om att man borde få studiebidraget helt för sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Dom köper kläder och mat och andra saker åt dig som du behöver med hjälp av dom pengarna. Var inte så otacksam.

Du vet inte hur jag har det så döm inte mig!

Macktorsken:

Dom har tagit dina pengar så förmodligen får du inte tillbaks dom. Studiebidraget är till dig. Dom har ingen rätt att ta det.

Ja det är det! Men behöver pengarna till en utbildning eftersom att jag inte fick välja gymnasielinje själv.

Speltidning:

Själv så tycker jag att det ska vara så också men det är helt upp till föräldrarna. När man fyller 18 så får man det direkt utan att föräldrarna kan göra något.

Aa vad bra[smile]

Angelize:

Har du testat att prata med dem? Prata, inte skrika.
Om de nu inte är fattiga så är det dålig stil att du inte får studiebidraget.

Ja jag har pratat med dom - med respekt - men dom blir bara arga och skriker. Dom behöver inte ens bidraget det är jag som gör det! Inte för kläder och nöje jag behöver dom för en utbildning. . .


   
SvaraCitera

Speltidning:

Ja men föräldrarna måste inte ge sina barn studiebidraget om dom inte vill. Men som sagt så håller jag med dig om att man borde få studiebidraget helt för sig själv

Jo, det måste dom studiebidraget är ett bidrag till dom som läser i gymnasiet. Våra föräldrar läser inte i gymnasiet eller har rätt till något studiebidrag.

MUA2B:

Ja det är det! Men behöver pengarna till en utbildning eftersom att jag inte fick välja gymnasielinje själv.

Hur kunde du inte välja linje själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fixa lite uppgifter om kontot och låt sen din "mamma" skriva en fullmakt som ger dig kontroll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

prostituera dig och tjäna in pengar själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Jo, det måste dom studiebidraget är ett bidrag till dom som läser i gymnasiet. Våra föräldrar läser inte i gymnasiet eller har rätt till något studiebidrag.

Föräldrana har ingen som helst skyldighet (juridisk) att ge studiebidraget till sina barn så länge de är under 18. Sedan tycker jag de har en moralisk skyldighet att göra det, men det är en annan sak.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Jo, det måste dom studiebidraget är ett bidrag till dom som läser i gymnasiet. Våra föräldrar läser inte i gymnasiet eller har rätt till något studiebidrag.

Om man inte är myndig så måste dom inte. Vad är det du inte förstår?


   
SvaraCitera