Aviseringar
Rensa alla

Pengar


Ämnesstartare

Macktorsken:

Hur kunde du inte välja linje själv?

Blev tvingad att studera något som jag inte ville eller inte gå på gymnasiet alls. .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MUA2B:

Blev tvingad att studera något som jag inte ville

Hur kan du bli tvingad till det? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MUA2B:

Får inte mina studiebidrag (och andra bidrag) av mina föräldrar och är bara 16 år vet inte om dom sparar pengarna åt mig eller om dom änvänder dom för sig själva för jag får fan inte ett öre!

De ska användas till dig och dem, de ska köpa t.ex kläder om du behöver det.
Att helt och hållet använda det till sig själva ska de inte göra, tala med kurator eller liknande för att se vad du kan göra isf.

MUA2B:

Jag undrar bara om det finns något sätt att få tillbaka dom när jag är 18 om nu pengarna är fortfarande kvar på mammas konto? Kan jag gå till banken och snacka med någon där?

nej det kan du inte då pengarna inte tillhör dig förrän du är 18år.

Macktorsken:

CSN skickar 1050 till alla som går gymnasiet. Dom pengarna är till för dom studerande.

Men nej [zzz]
Föräldrarna ska få pengarna tills barnet fyller 18år, då ska det gå till barnets konto. Innan det är det föräldrarna som förvaltar pengarna.


   
SvaraCitera

MUA2B:

Blev tvingad att studera något som jag inte ville eller inte gå på gymnasiet alls. .

Störda föräldrar, du borde ha struntat i vad dom säger.

Crypto:

Men nej
Föräldrarna ska få pengarna tills barnet fyller 18år, då ska det gå till barnets konto. Innan det är det föräldrarna som förvaltar pengarna.

Klart jag vet det, har inte påstått annat. Men det är riktigt svin till föräldrar som tar sitt eget barns studiebidrag eftersom det är till barnet och inte föräldrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Men det är riktigt svin till föräldrar som tar sitt eget barns studiebidrag eftersom det är till barnet och inte föräldrarna.

Eller så är de fattiga och behöver pengarna? [smile]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Eller så är de fattiga och behöver pengarna?

Det är ändå inte en ursäkt. Det är inte så kul för barnet att aldrig ha några pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Det är ändå inte en ursäkt. Det är inte så kul för barnet att aldrig ha några pengar.

Så om valet är mellan att ta pengarna för att betala mat/hyra/kläder eller att de blir vräkta så är det nog bättre att föräldrarna tar pengar och går runt.

Tänk om han har en ensamstående mamma som är lågavlönad osv osv osv, du vet ju inte inte något om hans familjesituation, eller hur. Eller om någon av föräldrarna är sjukpensionär? Kanske behövs de där 1050 kr för att gå runt och hålla ihop ekonomin.

Han får la bita ihop tills han fyller 18 och får pengarna på sitt konto [y]

Om föräldrarna inte har pengar så vore det ju konstigt om barnet får pengar... alla har inte en god ekonomi.


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Så om valet är mellan att ta pengarna för att betala mat/hyra/kläder eller att de blir vräkta så är det nog bättre att föräldrarna tar pengar och går runt.

Om det är så kritiskt så ska man fråga sitt barn om man får ta det. Förmodligen så säger barnet ja.

Men detta fall finns inte så mycket. Så länge man har råd med det man behöver att leva så ska man inte ha något med sitt barns studiebidrag att göra.

Det är inte så vanligt att man är så fattig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Det är inte så vanligt att man är så fattig.

Tänk om han har en ensamstående morsa med fyra småsyskon varva två av dem har astma eller annan sjukdom som kräver dyr medicin [no-no] Och mamman jobbar som... hm... ptja... hon jobbar inom vården och får ut runt 16k efter skatt och så lägger vi till lite lån på huset och studieskulder osv [y]

Nu är det ju säkerligen inte så, men ja, att direkt säga "fy, de ska ej ta barnens pengar!!!! DÅ ÄR DE ONDA!!!" känns lite väl hatiskt när man inte vet något om hur situationen ser ut.

Sen så tycker jag såklart att han borde få lite fickpengar osv osv osv, men du vet ju inte vad skäl hans föräldrar har, så onödigt att direkt anta att det är för att de är snåla och elaka [no-no]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Sen så tycker jag såklart att han borde få lite fickpengar osv osv osv, men du vet ju inte vad skäl hans föräldrar har, så onödigt att direkt anta att det är för att de är snåla och elaka

MUA2B:

Blev tvingad att studera något som jag inte ville eller inte gå på gymnasiet alls. .

MUA2B:

Får inte mina studiebidrag (och andra bidrag) av mina föräldrar och är bara 16 å

Låter detta som bra föräldrar?

Inte Gugge:

Tänk om han har en ensamstående morsa med fyra småsyskon

Nu hittar du på nästan otroliga situationer. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Låter detta som bra föräldrar?

Det är hans version ja, han kanske hittar på/överdriver? [no-no] och tekniskt sett så måste hans föräldrar inte ge honom några pengar innan han blir 18 år. Jag vet folk som går på gymnasiet och som inte får hela sitt studiebidrag. Dock så sätter vissa av föräldrarna in resterande pengar på ett sparkonto som ungen ska få senare i livet, men ändå.

Macktorsken:

Nu hittar du på nästan otroliga situationer. [tard]

Nejdå. Okej, skippa tre av syskon, men han kanske har något och astma är vanligt. Jobbar man inom vården får man runt 16k och det är många som är ensamstående/familjer där den ena har förlorat sitt jobb. Det är inte alls särskilt otroligt [confused]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

resterande pengar på ett sparkonto som ungen ska få senare i livet, men ändå.

Jaja, det vet jag att vissa gör. Men att ens föräldrar tvingar en välja en linje som dom tycker är bra är fel.

Inte Gugge:

Nejdå. Okej, skippa tre av syskon, men han kanske har något och astma är vanligt. Jobbar man inom vården får man runt 16k och det är många som är

16000 kr med ett barn eller nu hänger jag inte med [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

16000 kr med ett barn eller nu hänger jag inte med

16k i lön efter skatt [no-no] Det är ungefär vad man får ut som undersköterska efter flera år i vården.

Macktorsken:

Men att ens föräldrar tvingar en välja en linje som dom tycker är bra är fel.

Fast du vet ej direkt hur det gick till heller [no-no] Tror ej att de drog en pistol mot honom och tvingade honom att välja natur eller så.


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

16k i lön efter skatt Det är ungefär vad man får ut som undersköterska efter flera år i vården.

Ja men vad menade du med barnen?

Inte Gugge:

Fast du vet ej direkt hur det gick till heller Tror ej att de drog en pistol mot honom och tvingade honom att välja natur eller så.

Vissa barn vågar inte säga emot sina föräldrar. Helt klart så lyckades dom få vad dom ville och inte vad hon/han ville. Då är det något fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Studiebidrag ska ges till barnen som går gymnasiet. Föräldrarna ska inte ha något med dom att göra.

Det beror på föräldrarnas ekonomi, tyvärr.


   
SvaraCitera