Aviseringar
Rensa alla

Personal Jesus


Ämnesstartare

Jag är troende på en kristen Gud, men följer inte bibeln fullt ut eftersom jag inser att allting här i världen borde anpassas efter sin omgivning så länge grundkonceptet står kvar. Jag tror att vi blir givna möjligheter och insikter och därefter får välja själva om vi vill ta vara på dessa möjligheter och insikter eller inte.

Min fråga är varför jag inte kan uttrycka detta öppet utan att bli hånad för att jag tror på detta? Folk i Sverige verkar inte bara vara ateister utan också anti-religiösa.

What's wrong with a little bit of faith?


   
Citera

Det är lite så töntigt att tro på Gud nu tror jag många tycker.

Men vad är grundkonceptet i bibeln egentligen?


   
SvaraCitera

För att gnostiker till sin själva natur är arroganta.


   
SvaraCitera

Folk som hånar religiösa är dumma i huvudet helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Men vad är grundkonceptet i bibeln egentligen?

Att man ska älska sin nästa som sig själv (i alla fall enligt nya testamentet och inte i det hedniska gamla testamentet där amerikanska dödsstraffsanhängare hämtat öga-för-öga från - trots att man stryker den punkten i nya testamentet).


   
SvaraCitera

Everclear88:

Att man ska älska sin nästa som sig själv (i alla fall enligt nya testamentet och inte i det hedniska gamla testamentet där amerikanska dödsstraffsanhängare hämtat öga-för-öga från - trots att man stryker den punkten i nya testamentet).

Okej. Vad innebär det i praktiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Folk som hånar religiösa är dumma i huvudet helt enkelt.

Önskar att fler tyckte som du, men vissa andra (typ hela min farsas nya familj) gör inte det. Utan en religiös flickvän skulle min tro troligtvis falna lite... Man behöver stöd för det man tror på, om alla runt omkring en tycker att ens val är kass och ingen säger till en att det man gör är bra är det svårt att hålla fast vid det man tror på. Gäller allting i livet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

enni:

Okej. Vad innebär det i praktiken?

Att man ska vara lite snäll mot folk i allmänhet och inte se ner på de som har det sämre ställt. Följer man bibeln till punkt och pricka ska man inte ens slåss tillbaka mot angripare (ghandi-style).

Det är tron om att godheten i världen kommer att segra och att människan är god innerst inne. Som troende ska man sprida det man tror på, inte religion utan helt enkelt godhet. Man kan göra goda gärningar eller helt enkelt ta sig tid att lyssna på någon.

Det hela låter väldigt vettigt enligt mig, men alla störda hycklare har pajat allt med sina korståg, pedofili och tron på att gud älskar krig (läs USA)


   
SvaraCitera

Everclear88:

Önskar att fler tyckte som du, men vissa andra

Jag respekterar människor som är troende, man ska inte lägga sig i deras liv och håna dom.

Har du frågat dom varför dom gör det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Men vad är grundkonceptet i bibeln egentligen?

Om du menade själva tron - så betyder det att Gud sände sin son till världen för att vi genom Sonen skall räddas och få evigt liv. Gamla testamentet vittnar om en person som skall komma - Israels Messias. Och i Nya testamentet så har han kommit - och genom Gamla testamentets profetior så kan vi se att Jesus är Messias - därför att han uppfyllde lagen och profeterna. På så sätt är det väldigt viktigt att ha med GT! För utan GT så kan vi inte se vem Jesus är.

För att inte förvirra så vill jag även säga detta - Messias är ett hebreiskt ord och betyder på Svenska för "Den smorde" Han blev smord av Den Helige Ande. Men det är det Latinska ordet - Kristus - som vi för det mesta använder!

Ja, ville bara säga det![crazy]


   
SvaraCitera

Everclear88:

Det är tron om att godheten i världen kommer att segra och att människan är god innerst inne. Som troende ska man sprida det man tror på, inte religion utan helt enkelt godhet. Man kan göra goda gärningar eller helt enkelt ta sig tid att lyssna på någon.

[smile]

Everclear88:

Det hela låter väldigt vettigt enligt mig, men alla störda hycklare har pajat allt med sina korståg, pedofili och tron på att gud älskar krig (läs USA)

Tycker också det låter vettigt. Och jag brukar försöka vara snäll trots att jag inte tror på Gud. . .. ... USA... .. .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enligt mig är inte bibeln till för att följas till punkt och pricka, Jesus talade en riktigt udda språk som är öppet för extrema mängder tolkningar, men jag tror inte att vi är menade att ge svar utan mer skaffa oss en uppfattning om vad han förmedlade.

Enligt mig får man som sagt val och får bestämma själv över hur man ska göra med dessa val. Min väg är att vara schysst mot folk i allmänhet och i synnerhet de jag gillar allra mest.


   
SvaraCitera

enni:

Det är lite så töntigt att tro på Gud nu tror jag många tycker.

Men vad är grundkonceptet i bibeln egentligen?

http://svtplay.se/t/103478/dokumentar​film


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Har du frågat dom varför dom gör det?

De menar att man frånsäger sig sin frihet. Att religiösa menar att Gud styr allt. De har delvis rätt i och med att många religiösa faktiskt tror det, men jag råkar tro på att vi har en fri vilja och att det handlar om ta ett steg var.

Mest ser folk endast stereotyperna av kristna med stränga regler och bilden av att religiösa hatar de som inte är religiösa. Det idiotiska är att många kristna faktiskt ser saker i svart och vitt och tror att folk som inte följer bibeln tror tvärtemot Jesus och endast vill vara så egoistiska som möjligt.

Feltolkning is a bitch.

Extremister får för mycket utrymme. Inte undra på att man får stå och skämmas hela tiden bara för att man råkar tro på att det vore bättre om folk var lite mer snälla mot varandra...


   
SvaraCitera

Everclear88:

De menar att man frånsäger sig sin frihet. Att religiösa menar att Gud styr allt. De har delvis rätt i och med att många religiösa faktiskt tror det, men jag råkar tro på att vi har en fri vilja och att det handlar om ta ett steg var.

Alltså, jag är inte kristen tror inte på någon religion. Men jag tycker att fundamentalisterna är helt störda. Fast det är bara en bråkdel. Annars så ska man lämnas ifred

Det är ditt liv och du har gjort ditt val. Dom ska inte försöka säga att det är något dåligt med det.

Everclear88:

Det idiotiska är att många kristna faktiskt ser saker i svart och vitt och tror att folk som inte följer bibeln

Man ska se bibeln som vägledning.


   
SvaraCitera

Jag personligen är emot hjärntvättning, men andra får tro på vad dom vill så länge dom inte försöker fylla mig med religiöst skräp. Tycker allt som har med religion är galet, förstår inte hur man kan tro på en gud, eller varför man gör det öht.

Förlåt om jag framstår som elak eller respektlös, är trött, sjuk och säger lite vad jag vill nu. :/


   
SvaraCitera