Aviseringar
Rensa alla

Personer med ej Svensk etnicitet= Svenskar?


Ämnesstartare

Jag menar, om man pratar Svenska, lever i Sverige och är född i Sverige, då är man allt SvensK. [y]
(Samma gäller de som inte är födda här men lever här och har tänkt att leva resten av sitt liv här)

Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Vad tycker ni?

Tycker och tycker. Min hjärna uppfattar någon som svensk om dom pratar flytande svenska med lite eller ingen brytning. Hjärnan bryr sig heller inte om hudfärg i det fallet. Lite weird.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Vad tycker ni?

Jag tycker att det inte spelar någon som helst roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jadå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja. men en i min klass som har egyptiska föräldrar men är född här i sverige säger ändå att hon är egypt/egyptier/egyptisk/we [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

båda mina föräldrar har utländskt bakrund
fast farsan är adopterad men still
jag anses inte vara svensk för det även om jag är född här


   
SvaraCitera

Svenskt medborgarskap = att du anses enligt "reglerna" att vara svensk.

En viss sorts mentalitet och syn på livet samt en viss sorts socialt uppförande = en svensk enligt mig.
Varesig du kommer ifrån Egypten, Ryssland, U.S.A., Kina eller Iran.
(Dvs, om du bor i Sverige ;D)


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Samma gäller de som inte är födda här

så länge man vill leva resten av sitt liv här och vill dö här så anses man som en svensk tror ja [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ett antal kriterier för att vara svensk.

1. Svensk medborgare
2. Kunna prata och förstå svenska bra
3. Vara född i Sverige och ha föräldrar som är födda i Sverige

Å andra sidan har jag svårt att se kolsvarta nyfödda afrikaner som svenskar, svenskar är inte svarta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

svenskar är inte svarta.

så jag som är delvis japan men har kritvit hy är mer svensk än en delvis afrikan som är procentuellt lika mkt svensk som jag men råkar vara något mörkhyad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

så jag som är delvis japan men har kritvit hy är mer svensk än en delvis afrikan som är procentuellt lika mkt svensk som jag men råkar vara något mörkhyad?

Något mörkhyad sa jag inte. Halvsvenskar kan vara något mörkhyade, rasblandade. Men är man en helt svart så är man inte svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Jag menar, om man pratar Svenska, lever i Sverige och är född i Sverige, då är man allt SvensK.

Word.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När de kan prata flytande svenska (visst, brytning eller fel gör nog inte så mycket) så ser jag folk som svenskar.

(Och ofc är bosatta i Sverige)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Vara född i Sverige och ha föräldrar som är födda i Sverige

Så du menar att om två iranier som är födda i Sverige men som har föräldrar som är födda i Iran.. om de skaffar barn. Så blir barnet svenskt?

Men samtidigt så är inte ett barn svenskt om det föds i Sverige om föräldrarna är födda utomlands?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Så du menar att om två iranier som är födda i Sverige men som har föräldrar som är födda i Iran.. om de skaffar barn. Så blir barnet svenskt?

Det var så jag skrev ja men jag vet inte :'(

sikkos:

Men samtidigt så är inte ett barn svenskt om det föds i Sverige om föräldrarna är födda utomlands?

Det här är svåra saker.


   
SvaraCitera