Aviseringar
Rensa alla

Personlig assistent åt familjemedlem?


Bakric
Ämnesstartare

Inte säker om den här hamnade i rätt forumdel, men nån får väl åtgärda det om så är fallet.

Jag gick nyss ut ettan på sjöfartslinjen i Härnösand och eftersom min morsa gifte sig med en egyptier för ett par månader sen så skulle vi åka till Egypten första dagen på sommarlovet (lördag den 16:e) och vara där i fem veckor.
Vistelsen varade dock bara i ​fyra dagar.

Det har varit mycket för mig att ta in senaste månaderna (särskilt med olyckan), men jag har ändå tagit allt som det kommit och haft mentaliteten att det ändå inte är mitt fel och att jag får försöka göra det bästa av det.
Min morsa och jag har tidigare pratat om att våran ekonomi kommer ha det lite tajt i framtiden och att jag kanske borde skaffa ett jobb vid sidan av studierna, vilket inte skulle vara ett större problem då jag hittills haft 18 timmar lektionstid per vecka och väldigt ofta varit ledig p.g.a brist i kurser för vår handledare att lära ut (min lillasyster i ettan har 24).

Min fråga är då alltså: kan jag arbeta som personlig assistent åt min förlamad-under-armarna-mor vissa dagar i veckan och vissa tider fastän jag är under 18 (fyller arpil nästa år), familjemedlem, utan någon utbildning inom vård & omsorg samt redan inneboende (vilket egentligen inte borde vara ett hinder rent praktiskt)?
Hörde av en bekant att hans ex hade nattskift som personlig assistent åt en familjemedlem och tjänade 170 kr/h på det, och det är ju inte kattskit. Som erfaren spelnörd har jag inga större problem med 5 timmars sömn per dygn nån dag per vecka.


   
Citera

Du behöver inte ha utbildning för att arbeta som personlig assistent, men jag tror din ålder kommer bli ett problem i och med att det är din mamma du vårdar.
För anhörig som vårdar närstående kan det annars vara aktuellt med ekonomiskt anhörigstöd, men där tror jag också din ålder kommer bli ett problem - det är ju inte meningen att en kille i din ålder ska vårda sin mor.
Jag har också för mig att man inte får jobba nattskift innan man fyllt 18.

sen tycker jag det låter beklämmande att du ska behöva vårda din mor på det viset, så att du nekar dig själv fulla nätters sömn på grund av det.
Jag förstår hur du tänker, men jag tror man i största möjliga mån ska undvika att vara vårdare till sina närmst anhöriga, utan låta sådant skötas av utomstående, för att behålla relationen en mor-son relation istället för en vårdrelation.
De relationer jag sett där anhöriga ger vård och omsorg till sina närmaste har jag uppfattat som problematiska på flera sätt.
Därför tror jag du långsiktigt mår bäst av att hitta ett annat jobb och på det sättet hjälpa till med den ekonomiska biten, och bara ha din mamma som en mamma och ingenting annat när ni är hemma tillsammans.


   
SvaraCitera
Bakric
Ämnesstartare

Du framställer mig som ett helgon-wannabe när du säger det så där[sad]
Självklart vill jag kunna ta han om min morsa på bästa möjliga sätt, men jag omformulerar min fråga lite:
Hur kan jag/vi krama landstinget/kommunen på så mycket pengar som möjligt ur det här? Formuleringen vart kanske lite väl osympatisk, men sånt får man tåla[crazy]
Jag själv är inte i något större behov av pengar då brukar täcka upp personliga kostnader i form av tobak och trocadero (ungefär det enda jag lägger pengar på) med cigarettförsäljning till fjortisar och diverse tjänsteutbyten (och då menar jag inte som kriminell indrivare), men jag vill kunna se till att min lillasyster och morsa ska kunna ha det någorlunda gott ställt fram tills att det att jag far ut på de sju haven.


   
SvaraCitera

Bakric:

u framställer mig som ett helgon-wannabe när du säger det så där[sad]

det va inte meningen

Bakric:

Hur kan jag/vi krama landstinget/kommunen på så mycket pengar som möjligt ur det här? Formuleringen vart kanske lite väl osympatisk, men sånt får man tåla[crazy]

ska du inte jobba på riktigt som personlig assistent`? det lät så när du började planera sömnfattiga nätter.
det låter som en mycket bättre plan att bara krama pengar det stödjer jag


   
SvaraCitera
Bakric
Ämnesstartare

framtidskon:

ska du inte jobba på riktigt som personlig assistent`? det lät så när du började planera sömnfattiga nätter.

Inte 30 timmar om dygnet, 10 dagar i veckan, men jag tänkte att det borde vara rimligt att ha det som arbete varannan helg eller så för att kunna ha en bättre ekonomisk tillvaro. Har man redan mat och bostad så ger det trots allt en ganska bra disponibel summa pengar.
Själv gör jag knappt av med några pengar då jag inte bryr mig om märkeskläder, fin bil, dyr mobil och sån skit. Har redan tonvis med kläder som kommer räcka minst 2 år till och det enda jag lägger pengar på är i princip tobak och trocadero, och det är ju inte särskilt nödvändigt.
Hittills har jag för mig vi till stor del har levt på änkepension eller vad det kan tänkas heta då min gamla styvfarsa (min lillasysters biologiske far) dog i en verkstadsolycka för tre år sedan och hon ska kunna ha en "trygg" tillvaro tills hon är 18 eller 20 eller något, men jag vill kunna förstärka den tryggheten så risken för ekonomisk nöd är ännu mindre.
Och om vi har den turen att den risken aldrig förekommer så är det ju iaf trevligt om morsan kan få fortsätta att dricka halvdyr whiskey och läsa böcker som hon för det mesta gjort hittills (och lite cigarrer till mig ofc).


   
SvaraCitera

Hej!
Jag har personlig erfarenhet av att vara både personlig assistent och anhörig till en assistansberättigad.

Personlig assistans är ett fantastiskt sätt för människor med funktionsnedsättning att få möjlighet till god livskvalitet. Enligt lag så har din mamma rätt att själv bestämma vem hon ska anställa som personlig assistent, hur assistenterna ska jobba och när de ska jobba. Denna assistansplanering görs utifrån hennes behov, och hon ska få beviljat de timmar hon behöver för att leva ett gott liv som alla andra i motsvarande ålder. Det är kommunen eller Försäkringskassan som beviljar assistanstimmar. Om man har ett stort så kallat grundläggande behov, så är det Försäkringskassan som betalar ut statlig assistansersättning, och hemkommunen betalar bara de första 20 timmarna.

Faktum är, att den personliga assistansen i Sverige skulle stanna för väldigt många om inte anhöriga arbetade som personliga assistenter. Av de 16 000 personer som får statlig assistansersättning beviljad av Försäkringskassan svarade 63% på en enkät om sin assistanssituation. 20% av dessa hade valt att bara ha anhöriga som assistenter. 63,5% hade anhöriga som assistenter ibland. Här kan du läsa om enkäten: http://goo.gl/uPPxc

Så om du beslutar dig för att vilja arbeta som assistent, och din mamma vill ha dig som assistent, är ni verkligen inte ensamma om denna situation. Och i de allra flesta fall fungerar det alldeles utmärkt, bara man får rätt råd och stöd!

Men du måste även tänka på dig själv. Har du tid och energi för detta? Det är ett arbete, och du har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra arbetstagare i din ålder. Då du är under 18 år så gäller följande regler som du kan läsa om i Arbetsmiljöverkets broschyr: http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf

Jag förstår om det är mycket att ta in. Men jag måste understryka, att det är mycket viktigt att du och din mamma får rätt råd och stöd i den här situationen. Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med Intresseorganisationen för Assistansberättigade, IfA. Det är en oberoende organisation och har t.ex. inga pengar att tjäna på er, utan de finns till för att ge kunskap och råd om vad assistansberättigade har rätt till. Så ta kontakt med dem och fråga om de kan hjälpa er i er nya ovana situation! http://www.intressegruppen.info/?p=3&kontakt

Med vänliga hälsningar
Vilarasau


   
SvaraCitera

Du kommer att få hjälpa henne mycket nog ändå. Kommer nog att inkräkta på er relation också. Försök snarare få så mycket avlastning i hemmet som möjligt så att ni kan få behålla den relationen.


   
SvaraCitera

isola:

Du kommer att få hjälpa henne mycket nog ändå. Kommer nog att inkräkta på er relation också.

Nja, eftersom mamman kan välja när hon vill ha assistenter och när hon vill vårdas av anhöriga så kan de vara bra att vissa tider vara anställd som personlig assistent för honom, eftersom det gynnar dem ekonomiskt. Det är ju bättre att familjen får pengar när han hjälper henne än att han hjälper henne utan att de får pengar.

Om du till exempel jobbar för henne på lördag och söndag dag/kväll då det kanske inte krävs särskilt mycket av dig är det ju egentligen bara positivt för dig. Kan inte heller tänka mig att det skulle vara emot arbetsvillkoren att du går iväg dessa dagar och hittar på någonting och kanske någon annan anhörig hjälper din mor någon timme det passet, bara din mamma har godkänt det. På det sättet skulle ni kunna få ut lite pengar utan att det drabbar någon av er särskilt mycket.

Sen är det detta med att det kan vara mentalt svårt med att vårda sin mamma även om man bara gör det lite, därför håller jag med vilarasau att du borde kontakta IfA.

Lycka till dude vi får köra någon LoL igen snart 🙂


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

. Det är ju bättre att familjen får pengar när han hjälper henne än att han hjälper henne utan att de får pengar.

Fast det kommer att skada deras relation då de får hjälpa henne så mycket ändå. Men de kan ju alltid ansöka!


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Om du till exempel jobbar för henne på lördag och söndag dag/kväll då det kanske inte krävs särskilt mycket av dig är det ju egentligen bara positivt för dig. Kan inte heller tänka mig att det skulle vara emot arbetsvillkoren att du går iväg dessa dagar och hittar på någonting och kanske någon annan anhörig hjälper din mor någon timme det passet, bara din mamma har godkänt det.

Hej igen!
Jag har över femton års erfarenhet av att vara personlig assistent åt min familjemedlem. Jag understryker det som föregående kommentator säger, att ni behöver råd och stöd även från en part som inte tjänar några pengar på er. Alltså kan ni inte endast förlita er på t.ex. assistansanordnare som tjänar pengar på er situation. Assistansanordnare kan vara mycket hjälpsamma men tänk på att de har sin egen vinst för ögonen hela tiden.

Det är också mycket viktigt att se personlig assistent som ett yrke, och det är ett arbete där du som arbetstagare har samma rättigheter och skyldigheter som andra arbetstagare i motsvarande situation. Du kommer alltså att tjäna pengar, men för att göra det så måste arbete utföras. För att din mor ska få assistans så måste hon ha ett behov av det. Då fungerar det inte att du går ifrån arbetet eller inte arbetar då du är schemalagd. Det kan nämligen ha allvarliga konsekvenser: du får ingen lön eller förlorar ditt arbete, och din mor kan förlora sin assistans – för om hon inte får hjälp av assistenterna, måste hon få hjälp på annat sätt (t.ex. sin make/sambo eller barn).

Om hon får hjälp på annat sätt och behovet täcks av familjemedlemmar har hon inte behov av assistans, detta är något som Försäkringskassan och kommunen är mycket noggranna med. Om hon får hjälp på annat sätt så har hon inte rätt till eller behov av assistans. Då slipper myndigheterna betala för hjälpen, och då är de mycket nöjda. Så för att försvara din mors rätt till den assistans hon behöver för att leva ett gott liv som alla andra i motsvarande ålder, så måste alla som är inblandade i hennes assistanssituation ta arbetet på allvar.

Är valet att arbeta som personlig assistent åt sin assistansberättigade mor slitande på er relation som mor/son? Det vet man inte, alla relationer är unika. Det kan lika gärna leda till att ni får en bättre relation än någonsin, för att hon älskar dig som sin son och för att hon kan känna sig stolt över att du har vad som krävs för att hjälpa henne. Och viktigast av allt är: det är mycket värre och mer slitsamt om du arbetar som personlig assistent utan att få lön! Det vill säga om din mammas assistanssituation blir så dålig att hon måste förlita sig på er anhöriga som “gratisarbetare”. En sådan situation är i princip det värsta som kan hända.

Då finns en verklig risk för att er relation blir dålig. Ni familjemedlemmar slits ut för att det är oerhört krävande att ta hand om en vuxen familjemedlems alla livsbehov, och för din mamma är det oerhört förnedrande att hamna i en situation där hon är helt beroende av andras välvilja för att hennes behov och _lagstadgade_ rätt till ett vanligt gott liv som alla andra, ska mötas. Därför har hon rätt till personlig assistans, och då hon har rätt att välja assistenter så kan hon välja dig som sin assistent. Så enkelt är det, faktiskt!

Fråga gärna om du har något du undrar över!

Med vänliga hälsningar
Vilarasau


   
SvaraCitera