Aviseringar
Rensa alla

Personligt brev .. [blush]


Ämnesstartare

Nu sitter jag här, en tråkig fredagskväll, och skriver ett CV.

Mitt nuvarande jobb är som telefonförsäljare, dock behövde jag aldrig skriva ett CV för att få jobbet, utan fick det via en kontakt + intervju ONLY.

Nu är det så, att jag verkligen VILL därifrån och hitta ett jobb med fast lön osv.. Själva grunden är klar, alltså CV delen. MEN personliga brevet, har fan ingen aning om vad jag ska skriva? Jag är en helt vanlig tjej med inga talanger eller sådant. (inte för att jag tror jag ska ta med det men I ALLA FALL?) Sedan är jag kass på att lyfta fram VARFÖR just dem ska välja mig?

Några grundläggande tips på vad jag ska skriva? Har hittat på nätet flera olika exempel hur man ska skriva, men det är oftast GUNNAR 40+ som har skrivit om hans framtidsplaner. Inte direkt så att jag kan ta det som en mall?

Ni där ute, i min ålder. (17-20år) .. HJÄLP MIG? [blush]

Nu blev detta inte grammatiskt korrekt skrivet tror jag, men fuck that. Help meee


   
Citera
Ämnesstartare

Lundini:

Jag är en helt vanlig tjej med inga talanger eller sådant

sounds like a good song [crazy]

Lundini:

Några grundläggande tips på vad jag ska skriva?

att du är social och utåtriktad osv


   
SvaraCitera

Ja, det kan ju vara lite jobbigt det där... om man känner att man inte söker just önskejobbet och man känner sig som en i mängden, och "varför ska jag"...

Men om du inte har några särskilda talanger, så har du kanske några intressen i alla fall, även om det bara är att umgås med vänner eller vad det nu kan vara. De vill ju veta lite om dig, så finns det nåt speciellt? Tänk i alla banor och skriv ner, sen kan du ju sålla ut det som kan kännas relevant... Typ, var bor du, har du alltid bott där? Vad driver dig här i livet? Vad får dig att stiga ur sängen på morgonen? Har du gjort nåt speciellt som är värt att berätta lite om? Är du bra på något speciellt eller har någon uppmärksammat något karaktärsdrag hos dig? Trevlig? Social?
Att ha med ett litet foto är alltid trevligt.

Att lyfta fram varför de just ska välja dig behövs inte just i ditt personliga brev, men kan ju vara bra att ha klurat ut nåt bra svar om du blir kallad på intervju. Det kan ju däremot vara bra att skriva varför du söker just dit, hur du hört talas om dem och varför de lockar dig.

Det var väl det jag kunde komma på såhär på rak arm... Hoppas det kan vara till nån hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriv typ såhär

Hej! Jag heter Lundini och är en tjej på 1439 år som bor i Norrköping. Jag läste om ert företag på internet och tycker det verkar vara en intressant möjlighet för mig att utveckla mig. Jag är en trevlig och stresstålig tjej och jag älskar att träffa människor.

alltså skriv om varför du valt dem också, om du inte kommer på så mycket om varför de ska välja dem. tror jag är bra!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

alltså skriv om varför du valt dem också, om du inte kommer på så mycket om varför de ska välja dem. tror jag är bra!!

Ska söka till en restaurang! Min kusin jobbar där så hon kan föra god talan till mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flexibel, lätt att ta folk, teamplayer, självständig, the list goes on. Gå in på arbetsförmedlingen kolla på jobbannonserna och kolla vad dem letar efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Ska söka till en restaurang! Min kusin jobbar där så hon kan föra god talan till mig

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tex

"att jag klarar av många saker samtidigt och är stresstålig ser de flesta som bra egenskaper hos mig"

"eftersom jag tidigare har/är *bla bla bla* (nåt från tidigare jobb tex) skulle jag passa bra till er tjänst som *själva tjänsten*"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Flexibel, lätt att ta folk, teamplayer, självständig, the list goes on. Gå in på arbetsförmedlingen kolla på jobbannonserna och kolla vad dem letar efter.

Tips på hur jag ska inleda brevet med?:)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bl0cket:

"att jag klarar av många saker samtidigt och är stresstålig ser de flesta som bra egenskaper hos mig"

"eftersom jag tidigare har/är *bla bla bla* (nåt från tidigare jobb tex) skulle jag passa bra till er tjänst som *själva tjänsten*"

som ooovan:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Tips på hur jag ska inleda brevet med?:)

Vet inte om jag förstår nu men det är väl bara att presentera sig på ett sätt som gärna väcker lite uppmärksamhet och intresse liksom. [confused]


   
SvaraCitera

Lundini:

Mitt nuvarande jobb är som telefonförsäljare

Sådana som du som stör min tillvaro dagligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Vet inte om jag förstår nu men det är väl bara att presentera sig på ett sätt som gärna väcker lite uppmärksamhet och intresse liksom. [confused]

Alltså. "Hej mitt namn är ... och jag blabla .. " låter inte direkt tilltalande. Eller räcker det?

Woho:

Sådana som du som stör min tillvaro dagligen

muhahaha ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Alltså. "Hej mitt namn är ... och jag blabla .. " låter inte direkt tilltalande. Eller räcker det?

Det ska ju komma fram liksom men du kan ju försöka klura ut något sätt att göra det lite eget, iögonfallande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det ska ju komma fram liksom men du kan ju försöka klura ut något sätt att göra det lite eget, iögonfallande.

Jomen precis. Då är det bara grejen att komma på det .. hmmmm


   
SvaraCitera

Lundini:

MEN personliga brevet, har fan ingen aning om vad jag ska skriva? Jag är en helt vanlig tjej med inga talanger eller sådant. (inte för att jag tror jag ska ta med det men I ALLA FALL?)

Fråga dina närmaste vad de tycker om dig? Vad de tycker om dig rent konkret och i relation som är bra att lägga till i ditt personliga brev?

Ibland kan du ju skriva om du har nån särskilt musiksmak, om du har nån form av dröm i framtiden allt från jobbliv, vänner eller intressen. Vad du tycker är kul att syssla med?

berätta vad du fick ut utav ditt förra/nuvarande jobb, någon insikt, ny egenskap hos dig själv som du upptäckt? Att jobba som telefonförsäljare innebär väl en o annan service och att hantera människor på olika sätt? Hur hanterar du stress jämfört om du skulle jobba som servitris och telefonförsäljare? Fånga uppmärksamhet hos kunder? Vad du skulle kunna åstadkomma i restaurangbranchen tror du? Är du driftig och påhittig?

HOppas några av frågorna väcker lite svar hos dig själv 🙂


   
SvaraCitera